۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف شد| دست انداز در مسیر تامین لاستیک سنگین
گزارش بازار از پایان واردات لاستیک دولتی

واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف شد| دست انداز در مسیر تامین لاستیک سنگین

مصوبه اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک سنگین دیگر تکرار نخواهد شد و ۱۱۰ هزار حلقه تایر موجود در بنادر نیز با ارز نیمایی وارد می شود.

میترا شهبازی؛ بازار: تخصیص ارز دولتی به ۱۱۰ هزار حلقه تایر سنگین موجود در بنادر کشور منتفی و پرونده واردات و عرضه تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای همیشه و به طور رسمی بسته شد. در این رابطه کار گروه پایش صنعت حمل‌ و نقل کشور با هدف ترغیب واردکنندگان برای اقدام به واردات تایرهای جدید با ارز نیمایی و ایجاد گشایش در بازار تایر تصمیم به حذف ارز دولتی برای تایرهای سنگین گرفت؛ چرا که با اختلاف قیمت زیاد بین تایرهای وارداتی با ارز ترجیحی و نیمایی، تجار علاقه‌ای به فعالیت در حوزه لاستیک‌های سنگین ندارند. در این راستا با تخصیص ارز دولتی به ۱۱۰ هزار حلقه تایر موجود در بنادر موافقت نشد. البته تایرهایی که پیش‌از ۳۰ بهمن سال ۹۹ به گمرک وارد و قبض انبار نیز دریافت شده بودند می‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند.

مصوبه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تکرار نمی‌شود
عدم تخصیص ارز دولتی به واردات تایر سنگین این نگرانی را برای عده‌ای ایجاد می‌کند که آیا تامین لاستیک با چالش روبه رو می‌شود؟ موضوعی که اسفند سال گذشته نیز بیم آن می‌رفت که تامین تایر از اردیبهشت ماه جاری تا شهریورماه با دشواری همراه باشد.

پرونده واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی بسته شد| تامین لاستیک سنگین با چالش مواجه می‌شود؟

سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران در خصوص تصمیم کارگروه پایش صنعت حمل‌ و نقل کشور به بازار گفت: علت اینکه مسئولان وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده اند که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را اختصاص ندهند بخاطر همان نگرانی از کمبود تایر است؛ چرا که ثبت سفارش نداشتیم. همچنین با ثبت سفارش و تخصیص ارزی که انجام شده بود نیز تایری تامین نشد.

میرعابدینی با اشاره به اینکه متاسفانه بازرگانان به دنبال تایر نبودند، اضافه کرد: قرار بر این شد که تمدید مصوبه اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تکرار نشود. با این تصمیم به نظر می رسد دوباره ثبت سفارش‌ها از سر گرفته شود. البته فقط تایر نیست که با مشکل واردات مواجه شده است.

این کارشناس ادامه داد: در تمامی صنوف بازرگانان به دلیل نوسانات و ریزش اخیر نرخ دلار کنار کشیده اند و نگرانی از این را دارند که اگر دوباره برجامی صورت بگیرد و توافقاتی انجام شود و دوباره دلار به محدوده ۱۰ هزار تومان نزدیک شود و با واردات متضرر شوند. از همین جهت این موضوع هم مزید بر علت شده که بازرگانان کمتر ثبت سفارش انجام دهند.

تمرکز تولیدکنندگان داخل بیشتر بر روی تایر سواری است. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از نیاز تایر سواری از طریق واردات تامین می شود و بالاتر از ۷۰ درصد از نیاز به تایرهای سنگین از طریق واردات است

ارز دولتی تایر به کشور نیاورد
میرعابدینی بیان کرد: با این تفاسیر درصورتی که ثبت سفارش انجام شود و در نرخ ارز ثبات ایجاد شود و ارز دولتی یا همان ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هم نباشد واردات انجام می شود. البته این خبر نیز طی روزهای اخیر منتشر شد که ممکن است واردات متوقف شود. اما معلوم نیست چون در گذشته هم یکی دوبار صحبت شد و آخر دیدیم که باز به واردات تایر دولتی مجوز داده‌اند. یعنی ممکن است بد قولی‌ها هم مانع تامین تایر مورد نیاز کشور شود. همان مجوزی که طی گفت و گوهای قبلی با خبرگزاری بازار به آن اشاره کردیم که به یک عده خاص ارز دولتی تخصیص داده شد و بخشی از آن نیز همراه با واردات نبود.

دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران با اشاره به نیاز کشور به واردات لاستیک افزود: نیاز سالانه کشور به تایر ۴۰۰ هزار تن است که از این تعداد ۲۵۰ هزار تن از طریق تولید داخل و ۱۵۰ هزار تن نیز از طریق واردات تامین می‌شود که بخشی از آن تایر سبک و بخشی دیگر تایر سنگین است.

وی ادامه داد: تمرکز تولیدکنندگان داخل بیشتر بر روی تایر سواری است. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از نیاز تایر سواری از طریق واردات تامین می شود و بالاتر از ۷۰ درصد از نیاز به تایرهای سنگین از طریق واردات است. بنابراین در بخش تایر سنگین همچنان وابستگی بالایی به واردات وجود دارد.

این واردکننده لاستیک در خصوص سامانه تجارت که از سال گذشته منجر به ایجاد مشکلات بسیاری از جمله عرضه دشوار لاستیک به بازار شده بود، گفت: هرچند زمزمه‌هایی در خصوص منحل شدن این سامانه به گوش می‌رسید اما همچنان سامانه تجارت به کار خود ادامه می‌دهد.

پرونده واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی بسته شد| تامین لاستیک سنگین با چالش مواجه می‌شود؟

واردات با ارز نیمایی ادامه می‌یابد
سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران نیز در خصوص اینکه تکلیف ۱۱۰ هزار تایر موجود بنادر چه می‌شود به خبرنگار بازار گفت: این تعداد لاستیک هنوز به گمرک نیامده و در بنادر هستند بنابراین تا زمانی که منشا ارز و غیره آن مشخص نشود و به گمرک نیایند وضعیت آن‌ها ارتباطی به گمرک ندارد. حتی ممکن است این کالاها برگشت بخورند یا در کشور دیگری به فروش برسند.

لطیفی در خصوص پایان تخصیص مصوبه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک سنگین اضافه کرد: در حال حاضر از ۲۵ گروه کالای اساسی فقط پنج کالا به علاوه دارو آن هم نه همه داروها(فقط داروهای ضروری) شامل ارز ترجیحی یا ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می شوند، مابقی همگی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ خارج شده‌اند. گوشت، کاغذ، خمیر کاغذ، ماشین آلات تولیدات کشاورزی غیره از ارز ترجیحی خارج شده‌اند و فقط با ارز نیمایی وارد خواهند شد. بنابراین لاستیک هم در همین ۲۵ گروه کالایی قرار دارد.

وی ادامه داد: دولت به سمت این رفته که وضعیت اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را سر و سامان دهد و کالایی که خرید و فروش می شوند با قیمت واقعی آن که همان ارز نیمایی یا ارز آزاد است وارد کشور شوند. از اوایل سال گذشته نیز لاستیک با ارز ترجیحی وارد شده و آن هایی که سال گذشته ترخیص شده نیز توسط راه داری بودند. البته آن تایرها که تعداد کمی هم داشتند در گذشته ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته بودند. به طور کلی بانک مرکزی و وزارت صمت این تصمیمات را به گمرک اعلام می کنند و گمرک نیز در مسائل ارزی ورود نمی کند.

حجم تایرهای وارداتی در سال ۹۹
لطیفی با اشاره به حجم لاستیک‌های وارداتی در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته ۷۶ هزار و ۷۱۶ و نیم تن یا به عبارتی ۷۶ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۵۷۸ کیلوگرم لاستیک سنگین به ارزش ۲۸۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۴۷۰ دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که مقدار آن نسبت به مدت مشابه سال قبل آن خیلی کمتر بوده است. این موضوع هم به طور حتم متاثر از مسائل گوناگونی همچون شیوع بیماری کرونا بوده که به دنبال آن حمل و نقل زمین گیر شد و این موضوع طبیعی است.

۳ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۴ کیلوگرم یا به  عبارتی ۳ هزار و ۳۸۰ تن لاستیک به ارزش ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۹۶۳ دلار در فروردین ماه امسال لاستیک سنگین از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد از لحاظ وزن و ۴۱ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است

سخنگوی گمرک ایران با طی مقایسه‌ای واردات لاستیک در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۴ کیلوگرم یا به  عبارتی ۳ هزار و ۳۸۰ تن لاستیک به ارزش ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۹۶۳ دلار در فروردین ماه امسال لاستیک سنگین از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد از لحاظ وزن ۴۱ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است.

با این تفاسیر برخلاف اینکه گفته می‌شد واردات تایر از اسفندماه سال گذشته به شدت کاهش یافته و این روند نزولی در سال جاری نیز ادامه دارد، با افزایش واردات نیز مواجه شده است. البته این افزایش واردات لاستیک به معنای تامین تمام و کمال نیاز بازار کشور نیست.  

کد خبر: ۸۷٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha