۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳
ضرورت آغاز به کار شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور
در نامه ای به وزیر صنعت مطرح شد

ضرورت آغاز به کار شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور

بهرامن، رئیس هیات مدیره و عضو شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور و «احمد شریفی» دبیرکل انجمن سنگ ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار احیای مجدد شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور شدند.

بازار؛ گروه صنعت و معدن: در این نامه تاکید شده است در راستای دستیابی به توسعه پایدار در صنعت معدن کشور، شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور که از زمان وزارت جناب آقای محلوجی وزیر وقت معادن و فلزات با هدف مدیریت کردن در سیاستگذاری و اتخاذ تصمیم های راهبردی با ترکیب متشکل از فعالان مدنی فرآوری و حتی اعضای فعال در بازار این صنعت تشکیل گردیده بود، به دلیل عدم اعتقاد به نقطه نظرات سازنده و کارشناسی این شورا برگزاری جلسات آن همان موقع متوقف شد.

رئیس هیات مدیره و دبیرکل انجمن سنگ ایران در این نامه تاکید کرده اند که صنعت سنگ های تزئینی به طور متوسط سالانه حدود ۷ تا ۹ درصد رشد را در بخش‌های تولید و صادرات تجربه کرده است که در میان کشورهای چین، برزیل، هند و ترکیه بیشترین سهم را داشتند.

طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۲ این صنعت در داخل کشور بدون در نظر گرفتن تورم، رشدی معادل ۱۲ درصد داشته است و امروز کشور عزیزمان ایران با تولید حدود ۱۰ میلیون تن سنگ کوپ از معادن سنگ های تزئینی کشور چهارمین تولید کننده بزرگ سنگ در دنیا است.

متاسفانه به دلیل بازار مصرف سنتی گسترده در داخل، کیفیت نامناسب محصولات تولیدی و ضعف در بازاریابی بین‌المللی و برندسازی کشورمان سهم ناچیزی را در تجارت جهانی دارد به طوری که در شرایط کنونی کمتر میزان سهم صادرات سنگ کوپ به میزان ۵.۷ درصد و همینطور کمترین میزان نسبت صادرات سنگ فرآوری شده به تولید سنگ فرآوری به میزان حدود ۱۲ درصد نیز متعلق به ایران است.

از این رو از آن مقام محترم خواهشمند است با توجه به نوسان شدید میزان صادرات سنگهای تزئینی در جهان طی ۱۵ سال اخیر و سهم ناچیز کشورمان در این خصوص ترتیبی اتخاذ فرمایید تا بتوانیم برای دستیابی به الزامات توسعه این صنعت که در افق ۱۴۰۴ به تفصیل به آن پرداخته شده است با هدف انجام مطالعات بازار با نگاه آینده نگرانه به منظور شناسایی و توسعه بازارهای هدف صادراتی تشکیل کنسرسیوم های تولید و صادرات سنگ و سیاست گذاری و انجام بازاریابی های موثر برای تقویت بیش از پیش سهم و جایگاه صنعت سنگ تزئینی کشور در بازارهای جهانی شورای، سیاستگذاری صنعت سنگ کشور تزئینی کشور مجدداً احیا شود.

در پایان این نامه تصریح شده است در صورتی که این شورا به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر فعالیت مجدد خود را آغاز کند، برنامه‌ریزی‌های دقیق مبتنی بر مطالعات آینده پژوهانه در این صنعت برای دستیابی به اهداف متعالی این بخش مدنظر قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۸۷٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha