۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چراغ واحدهای تولیدی درحال خاموشی است| ۳۳ واحد تولیدی کشاورزی همدان در تملک بانک‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

چراغ واحدهای تولیدی درحال خاموشی است| ۳۳ واحد تولیدی کشاورزی همدان در تملک بانک‌ها

همدان-براساس آمار طی سال گذشته ۴۹ واحد تولیدی کشاورزی همدان که در تملک بانک ها بوده فعال شده اما هنوز ۳۳واحد تولیدی دیگر از بخش کشاورزی در این استان در تملک بانک هاست که باید برای احیای آنها تلاش کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: جهاد کشاورزی از نهاد های مهم و اثر گذار در بخش تولید به شمار می رود که در استان همدان با داشتن ۱۱۷ هزار بهره بردار کشاورزی بیش از ۲۸ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

جهاد کشاورزی استان همدان با توجه به اینکه اقتصاد استان همدان تا حد زیادی به کشاورزی وابسته است و از طرفی به دلیل اهمیت تامین امنیت غذایی و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری برنامه هایی برای حمایت از تولید تدوین کرده است.

پر واضح است در مسیر رسیدن به اهداف سرمایه گذار باید پشتیبانی و حمایت شود تا بتواند اشتغال ایجاد کرده و گامی در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور و کمک به معیشت مردم بردارد ضمن اینکه در سال جاری که شعار «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» مطرح شده باید قدم های موثرتری در این مسیر برداشته شود.

وجود مشکلات و موانع باعث تعطیلی و راکد شدن برخی از واحد های تولیدی استان همدان شده است

با تمام این تفاسیر از آنجایی که وجود مشکلات و موانع باعث تعطیلی و راکد شدن برخی از واحد های تولیدی استان همدان شده است، می طلبد مسئولان مربوطه با عزم جدی در راستای رفع این مشکلات و موانع گام بردارند که در ادامه گفت و گوی خبرنگار بازار با محمدرضا شهسواری؛ معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان پیرامون مشکلات بخش کشاورزی و رفع موانع آن را می خوانید:

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امسال براساس فرمایش مقام معظم رهبری سال «تولید، مانع زدایی و پشتیبانی» نامگذاری شده است، اظهار کرد: بخش عمده توجهات در بخش کشاورزی معطوف به فضای تولیدی است.

حوزه کشاورزی علاوه بر نقش اقتصادی یک وظیفه مهم تر یعنی امنیت غذایی را بر عهده دارد

محمدرضا شهسواری بابیان اینکه مقام معظم رهبری به موضوع تولید توجه دارد و هر سال در پیام های نوروزی توجه ایشان به موضوعات اقتصادی است، ادامه داد: حوزه کشاورزی علاوه بر نقش اقتصادی یک وظیفه مهم تر یعنی امنیت غذایی را بر عهده دارد.

چراغ واحدهای تولیدی درحال خاموشی است/ ۳۳ واحد تولیدی کشاورزی همدان در تملک بانک‌ها

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی با برنامه مشخصی سال جدید را آغاز کرده و با برنامه مشخصی کار پیگیری می شود، افزود: امیدواریم بتوانیم با حمایت های دستگاه های ذی ربط و بانک ها برنامه های تعریف شده را به نحو مطلوب پیش ببریم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برنامه ای تدوین و به تمام شهرستان های استان همدان ابلاغ شده است، اضافه کرد: در این برنامه چند محور پیگیری می شود و یکی از محور ها فعال سازی واحد های در حال احداث است.

سالانه برای ۶۰۰ تا ۷۰۰ فقره واحد تولیدی در بخش کشاورزی مجوز تاسیس صادر می شود

وی با اشاره به اینکه هر سال تعدادی واحد به چرخه تولید وارد می شوند، بیان کرد: سالانه برای ۶۰۰ تا ۷۰۰ فقره واحد تولیدی در بخش کشاورزی مجوز تاسیس صادر می شود که این واحد ها وقتی وارد فضای ساخت و ساز می شوند پیشرفت فیزیکی متفاوتی دارند.

شهسواری با بیان اینکه طبق بررسی ها هم اکنون ۷۹۰ فقره جواز تاسیس فعال دارای اعتبار در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: ۴۱۰ فقره جواز تاسیس بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۷۵ طرح هم بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های ما این است که ۱۷۵ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی امسال به تولید برسند، افزود: ممکن است نتوانیم پیشرفت فیزیکی همه  ۱۷۵ طرح را به ۱۰۰ درصد برسیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان باید از ۴۱۹ فقره جواز تاسیس دیگر نیز حمایت کنیم تا بتوانند به بهره بردای برسند، اضافه کرد: همچنین یکسری واحد موجود در استان داریم که باید  بر روی حفظ و تثبیت آن ها برنامه ریزی کنیم.

چراغ واحدهای تولیدی درحال خاموشی است/ ۳۳ واحد تولیدی کشاورزی همدان در تملک بانک‌ها

وی تعداد واحد های موجود دارای پروانه بهره برداری را هشت هزار و ۶۰۰ واحد برشمرد و عنوان کرد: ۲۰۰ واحد زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی، ۲۳۴ واحد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت اسمی و یک هزار و ۴۳۴ واحد بالای ۷۰ درصد ظرفیت اسمی دارند و کار می کنند.

شهسواری با اشاره به اینکه اغلب واحد های تولیدی در بخش کشاورزی با ظرفیت مناسب کار می کنند، ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های در حال پیگیری فعالیت واحد هایی زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی است تا به ظرفیت بالا برسند و موانع و مشکلاتی که باعث شده نتوانند به خوبی فعالیت داشته باشند که غالباً موانع مالی و کمبود سرمایه در گردش است را رفع کنیم.

تمام تلاش ما این است که واحد های دارای قابلیت برگشت به تولید را شناسایی کنیم

وی در ادامه به واحد های تولیدی راکد در بخش کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که واحد های دارای قابلیت برگشت به تولید را شناسایی کنیم، افزود: برخی از این طرح ها به تملک بانک ها در آمده و با بانک ها برای برگشتن به تولید این واحد ها مذاکره می کنیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۹ واحد راکد در بخش کشاورزی به تولید بازگشت و برای ۳۳۷ نفر اشتعال ایجاد کرد، اضافه کرد: ۱۱۶ میلیارد ارزش سرمایه گذاری این ۴۹ واحد بود.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه ۳۳  واحد تولیدی در بخش کشاورزی استان همدان در تملک بانک ها است، یاد آور شد: سال گذشته با بانک ها مذاکراتی داشتیم و تمایل دارند واحدهای تملک شده به صاحبان خود برگردد اما شرایط و ضوابط حقوقی دارد.

واحدهای راکد و غیر فعالی در استان همدان وجود دارد که می خواهیم امسال به بهره برداری برسانیم

شهسواری ادامه داد: یکسری واحد راکد و غیر فعال در استان همدان وجود دارد که می خواهیم امسال به بهره برداری برسانیم و افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در این حوزه خواهیم داشت.

چراغ واحدهای تولیدی درحال خاموشی است/ ۳۳ واحد تولیدی کشاورزی همدان در تملک بانک‌ها

وی در ادامه با اشاره به اینکه احداث ۵۵ واحد بزرگ اثر گذار در استان همدان پیگیری می شود که افزون بر ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، ادامه داد: این ۵۵ واحد برای ۶ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت و طرح های خیلی بزرگی هستند و ممکن است ظرف یک سال به بهره برداری نرسند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سه واحد دامداری با ظرفیت هر واحد ۶ هزار راس گاو شیری در سه نقطه استان همدان در حال پیگیری است، افزود: این سه واحد دامداری بزرگ در شهرستان درگزین، شهرستان ملایر و شهر قهاوند در همدان در حال احداث هستند که بخشی از فاز اول این واحد ها در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

امیدواریم واحدهای بیشتری را به بهره برداری برسانیم
وی با اشاره به اینکه طرح های قابل افتتاح در سال جاری براساس بررسی های انجام شده حدود بالای ۱۵۰ واحد است، اضافه کرد: این کف برنامه ریزی است و امیدواریم بتوانیم واحدهای بیشتری را به بهره برداری برسانیم.

شهسواری تاکید کرد: از ۱۵۰ واحد تولیدی برنامه ریزی شده برای بهره برداری در سال جاری ممکن است تعدادی در حوزه آب و خاک مثل آبیاری تحت فشار باشد که پروانه بهره برداری ندارند اما سرمایه گذاری خوبی دارند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه تعدادی از واحدها بعد از بهره برداری پروانه بهره برداری می گیرند و مجوز دریافت می کنند، افزود: در این رابطه نیز حداقل ۸۱ فقره طرح شناسایی کردیم و امیدواریم بتوانیم بیش از این رقم به نتیجه برسانیم.

چراغ واحدهای تولیدی درحال خاموشی است/ ۳۳ واحد تولیدی کشاورزی همدان در تملک بانک‌ها

شهسواری در ادامه پشتیبانی از واحد های تولیدی فعال را یکی از برنامه ها دانست و اضافه کرد: یک پشتیبانی اداری لازم است که وظیفه ما است چراکه گاهی به صورت رفع مشکل، گاهی تسهیل یک موضوع و گاهی گرفتن امکانات برای تسریع در کار را شامل می شود.

موانع و مشکلات را تا جای ممکن با دستگاه ها پیگیری می کنیم و در صورت وجود مانعی، آن را شناسایی می کنیم

وی با اشاره به اینکه موانع و مشکلات را تا جای ممکن با دستگاه ها پیگیری می کنیم و در صورت وجود مانعی، آن را شناسایی می کنیم، ادامه داد: سال گذشته روند خوبی در رابطه با سرمایه گذاری داشتیم و ۵۰۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش کشاورزی با مشارکت بانک ها بود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: امیدواریم امسال روند با شتاب تری در زمینه سرمایه گذاری را داشته باشیم چراکه اعتبارات به مرور ابلاغ می شود.

چندی پیش بود که توافق شد، بانک مرکزی درجلسه کمیته تخصصی، گزارش کاملی از تعداد واحدهای تملک شده توسط شبکه بانکی را به همراه اطلاعات دقیق مربوط به هریک از واحدها، از جمله قابلیت احیاء شدن، ورشکسته بودن وامکان واگذاری به غیر به همراه پیشنهادات مشخص، با هدف تعیین تکلیف این واحدها تهیه و ارائه کند که این امر نشان دهنده فراگیر بودن مشکل مطرح شده است.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه باید بررسی کنیم در سال جاری چه قدم هایی در استان همدان باید در مسیر احیای واحدهای راکد برداشت؟ واحدهای تولیدی به ویژه در بخش کشاورزی، علاوه بر اشتغالزایی و تولید در مسیر امنیت غذایی نیز معنا میابند بنابراین امیداست در سال جاری که آمیخته به شعار «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»است شاهد حمایت های بیشتر از فعالین بخش های اقتصادی و کشاورزی در سطح استان همدان باشیم تا چرخه تولید از حرکت بازنایستد و چراغ واحدی خاموش نشود.

کد خبر: ۸۷٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha