۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
موشک سرگردان چینی در اقیانوس هند فرود آمد

موشک سرگردان چینی در اقیانوس هند فرود آمد

هفته گذشته چین بزرگترین موشک فضاپیمای خود را از مدار زمین خارج کرد که در اولین ساعات شروع ماموریت از کنترل خارج شد؛ این فضا پیما پس از یک هفته ماجراجویی فضایی ،شامگاه امروز در اقیانوس هند فرود آمد.

به گزارش بازار به نقل از « The New York times »  موشک چینی لانگ مارچ ۵ در شامگاه شب گذشته به مدار زمین باز گشت و در اقیانوس هند آرام گرفت؛ این موشک فضایی که بخشی از راکت عظیم ایستگاه فضایی تیانهه چین را به فضا فرستاده بود از کنترل خارج شد و در هفته گذشته نگرانی های زیادی را به همراه داشت.

سازمان فضایی چین در گزارش چند ساعت قبل خود اعلام کرد:  بقایای موشک لانگ مارچ ۵B در موقعیت طول جغرافیایی ۷۲.۴۷ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۲.۶۵ درجه شمالی وارد اتمسفر زمین شد و سپس در اقیانوس هند و نزدیک جزیره مالدیو به سفر ماجراجویانه خود پایان داده است؛ البته لازم به ذکر است، این مقیاس با مقصد پایانی تعیین شده برای فرود لانگ مارچ فاصله بسیار زیادی دارد و هنوز مورد تایید سایر سازمان های فضایی قرار نگرفته است.

به گفته این کارشناسان، اگرچه این ماموریت بر طبق برنامه های طراحی شده پیش نرفت اما بخش عظیمی از زباله فضایی هنگام گذر از اتمسفر مشتعل شده اند و تماما سوخته است و هیچ گونه جای نگرانی برای فرود آن در مناطق مسکونی وجود ندارد.

بر اساس گفته های این کارشناسان، بیشتر اوقات قسمت اول موشک به مدار مورد نظر نمی‌رسد و وارد اتمسفر می‌شود و در این صورت هنگام ورود در یک منطقه از پیش تعیین شده فرود می‌آید؛ اما برخی موشک‌های بزرگ‌تر که  دارای قسمت دومی هستند از ارتفاع پایین‌تر از مدار عبور می کنند  چرا که با این روش مدت زمان مدار زدن موشک و احتمال برخورد آن بسیار کمتر خواهد شد.

گفتنی است، این موشک اختصاصا برای ارسال ماژول ایستگاه فضایی به مدار زمین طراحی شده بود و  دارای یک قسمت مرکزی و ۴ بوستر کناری است تا محموله خود را به طور مستقیم در مدار زمین قرار دهد، لانگ مارچ B۵ (بزرگترین موشک چین) به طور موفقیت آمیز ماژول ۲۲.۵ متریک تنی «Tianhe» را به مدار زمین برد. این ماژول ۴۹۲ ثانیه پس از پرتاب از قسمت اصلی موشک جدا شد و به طور مستقیم در مدار از پیش تعیین شده قرار گرفت.

ناگفته نماند، امکان فرود این موشک در مناطق مسکونی بسیار بالا بود و بسیاری از کشورها از جمله قزاقستان در حالت آماده باش کامل بودند چرا که قسمت مرکزی این موشک ۳۰ متر طول و ۵ متر عرض داشت و احتمالاً هنگام ورود به اتمسفر خواهد سوخت اما بقایای آن به طور حتم به سطح زمین برخورد می کرد.

لازم به ذکر است، سازمان فضایی آمریکا ورود یک موشک به اتمسفر زمین و عبور آن از روی شبه جزیره عربستان را تایید کرده است اما هنوز هیچکدام از مقامات ارشد این نهاد دولتی سقوط بقایایی آن را به اقیانوس هند تایید نکرده اند.

کد خبر: ۸۷٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha