۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
اختلافات درباره لغو تحریم های ایران ادامه دارد

اختلافات درباره لغو تحریم های ایران ادامه دارد

در جریان مذاکرات جاری در وین، اختلافاتی میان ایران و آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم ها و اجرای تعهدات توافق هسته ای همچنان وجود دارد.

به گزارش بازار، پایگاه نیکی ژاپن در مطلبی از ادامه اختلافات درباره لغو تحریم های ایران از سوی آمریکا در جریان مذاکرات وین خبر داده است.

این گزارش می گوید: آمریکا و کشورهای ذینفع در توافق هسته ای ایران روز هفتم ماه مه مذاکره برای احیای توافق هسته ای را در وین از سر گرفته اند. هر چند کشورهای مختلف شرکت کننده در این نشست رویکردی خوشبینانه به احیای توافق هسته ای نشان دادند، ولی با این حال اختلافات درباره رفع تحریم های ایران همچنان به قوت خود باقی است و هم اکنون از اینکه چه نتایجی از مذاکره حاصل خواهد شد، قابل پیش بینی نیست.

 اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی، پس از پایان نشست روز هفتم ماه مه توییت کرد: ما گفتگوهای جدیدی برای احیای کامل توافق هسته ای شروع کردیم. شرکت کنندگان نشست درباره سرعت دادن به مذاکره توافق کردند.

عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز روز یکم ماه مه با اشاره به اینکه درباره لغو تحریم ها در زمینه های مختلف از جمله مالی و انرژی توافق کردیم، تصریح کرد بسیاری از تحریم های دیگر هم که علیه اشخاص و مشاغل اعمال شده است، برداشته خواهد شد.

 اما از سوی دیگر اختلافاتی میان ایران و آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم ها و اجرای تعهدات توافق هسته ای وجود دارد. آمریکا ادعا می کند دو طرف باید اقدامات مختلف را در چند مرحله انجام دهند و سرانجام به طور همزمان به لغو تحریم ها و اعمال محدودیت های مربوط به برنامه های هسته ای دست یابند.

اما ایران همچنان بر سر موضع خود مبنی بر اینکه آمریکا باید ابتدا تحریم ها را لغو کند، ایستاده است. این در حالی است که کشورهای ذینفع در توافق هسته ای در گفتگوهای آینده به تحریم هایی که با توافق هسته ای ارتباط ندارد و دولت سابق ترامپ به علت نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم علیه ایران اعمال کرده است، خواهند پرداخت.

مخالفتهایی هم در داخل کشور ایران و آمریکا درباره احیای توافق هسته ای وجود دارد. حزب جمهوری خواه آمریکا که بیشتر نمایندگان آن رویکرد ضد ایران دارند، از سیاست دولت بایدن در زمینه مذاکره با ایران برای احیای توافق هسته ای انتقاد کردند. لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه در همین زمینه گفت: «مذاکره غیر مستقیم با ایران ادعای ضعیف بودن کشورهای غربی را تقویت می کند.»

همچنین جناح محافظه کار در ایران که به دنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی است، اعتماد و امیدی به احیای توافق هسته ای ندارد.

کد خبر: ۸۷٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha