۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان
در مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران انجام گرفت؛

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان

در راستای حمایت از علم و نخبگان جوان و حمایت از تولید ملی تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان منعقد شد.

به گزارش بازار، در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران با بیان اینکه این تفاهم‌نامه که با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها منعقد می‌شود، گفت: در پی رسیدن به الگویی مناسب هستیم تا بتوانیم مسائل مورد نیاز کشور را در حوزه صادرات دانش‌بنیان مرتفع کنیم.

مهدی اقتصادی تصریح کرد: در این مسیر قطعا به تعامل با پارک‌های علم و فناوری نیاز داریم تا بتوانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآوری که  محصول تولید کرده و نیاز به تجاری‌سازی محصول خود دارند، حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: جامعه هدف ما برای صادرات کشورهای همسایه‌ای هستند که حتی با وجود تحریم‌ها می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. اگر در این میان دست‌اندرکاران وزارت خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با ما همراه باشند، می‌توانیم این مهم را محقق کنیم.

اقتصادی افزود: حلقه گمشده در این میان برقراری تعامل و ارتباط مناطق با یکدیگر است. به این منظور برگزاری نمایشگاه‌هایی با همکاری اتاق‌های مشترک بازرگانی، همسو کردن کمیسیون‌های مختلف اتاق ایران و در ادامه شناسایی فرصت‌ها در قزاقستان برای بازرگانی در ایران از اقداماتی است که می‌تواند موثر باشد.

در ادامه این مراسم دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه مرکز شتابدهی صادرات باید به‌عنوان حلقه واسط میان کسب‌وکارهای سنتی و مدرن عمل کند، گفت: در این میان صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همراه ما هستند و می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم.

سحر بنکدارپور با تاکید بر اینکه از حدود ۶هزار شرکت دانش‌بنیانی که در صندوق نوآوری و شکوفایی به  ثبت رسیده، نزدیک ۲۰۰ شرکت قابلیت صادراتی دارند، تصریح کرد: در صددیم با شناسایی این شرکت‌ها و حمایت از آنها گام بزرگی در صدد صادرات محصولات دانش‌بنیان کشور برداریم. در این میان اقداماتی همچون ثبت برند بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی، نیازسنجی در بازار هدف، برگزاری جلسات B۲B و... از اقداماتی است که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه با بیان اینکه امیدوارم این اقدام منجر به ورود جریان نوآورانه به اتاق‌های مشترک بازرگانی شود،   گفت: مطالبات اقتصاد نوین بازآفرینی نظام کسب و کار است و بر ما لازم است که با این نوآوری‌ها که در منظقه و جهان در حال وقوع است، همسو شویم.

امیر عابدی ادامه داد: باید متوجه باشیم که حتی اگر درها هم بسته باشد نوآوری و تکنولوژی از پنجره وارد می‌شود. چنانچه اکنون شاهد آن هستیم که بسیاری از کسب‌وکارها در بستر هوش مصنوعی تغییر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه برای تسهیل فعالیت‌های فعالان بخش خصوصی در حوزه تجارت لازم است به شرطی که منجر به اقدامات اجرایی شود. ضمن اینکه برکزاری دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان در حوزه روابط خارجی و فعالیت‌های اقتصادی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

عابدی با بیان اینکه در این میان نقش واسطه‌گری باید به سلامت انجام گیرد، گفت: تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور تکمیل‌کننده بخش صنعت هستند، اما باید موانع را به درستی شناسایی کنیم تا منجر به شتابدهی در مسیری که نادرست است نشویم.

بر اساس این گزارش، ایجاد سالن نمایش کالا، ارائه خدمات مشاوره و بازاریابی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، رتبه‌بندی شرکت‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی، بررسی بازارهای هدف و... از مسائلی است که در این تفاهم‌نامه به آنها پرداخته شده است.

کد خبر: ۸۷٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha