۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
لزوم برخورد جدی سازمان امور مالیاتی با فراریان مالیاتی
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

لزوم برخورد جدی سازمان امور مالیاتی با فراریان مالیاتی

میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نباید فشار پرداخت مالیات بر گردن اقشار متوسط جامعه، واحدهای تولیدی خُرد و حقوق بگیران ثابت باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید محمد رضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به مسئولیت سازمان امور مالیاتی در تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری و جلوگیری از فرارهای مالیاتی گفت: مهمترین اقدام سازمان امور مالیاتی ایجاد سامانه شفافیت مالی در همه عرصه‌هاست و این موضوع از ادوار قبلی مجلس هم در کمیسیون اقتصادی مطرح بوده اما تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی با توجه به گستردگی فناوری اطلاعات می‌تواند، بر حساب‌های فروشگاه ها، واحدهای تولیدی و اقتصادی، شرکت ها و ... راسا ورود کرده و به صورت شفاف مالیات‌ها را محاسبه کند. در صورت وجود شفافیت مالی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی فشار بر قشر کارمندان  و قشر خاص جامعه مانند کسبه جزء کاهش خواهد یافت زیرا همیشه تنها مالیات از این اقشار به طور منظم دریافت شده است.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد:‌ سازمان امور مالیاتی باید به سراغ افرادی برود که از طریق دلال بازی و سفته بازی توانسته‌اند درآمدهای نجومی کسب کنند. در همین راستا حجت‌الاسلام بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی پیشنهادی را در زمان بررسی بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی ارائه و در نهایت مصوب شد که براساس آن باید یک حساب فروش برای هر فرد فعال در عرصه فعالیت‌های اقتصادی معرفی شود تا مالیات بر ارزش افزوده و دیگر مالیات ها به راحتی محاسبه شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اکنون زنجیره و روند دریافت مالیات بر ارزش افززوده درست نیست، عده‌ای این مالیات را پرداخته و تعدادی دیگر آن را نمی‌پردازند بنابراین با تعیین حساب افزوده تجاری افراد عدالت بیشتری برقرار خواهد شد.

وی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی باید با جدیت به دنبال سد راه‌های فرار برای خاطیان باشد زیرا نباید فشار پرداخت مالیات بر گردن اقشار متوسط جامعه، واحدهای تولیدی خُرد و حقوق بگیران ثابت باشد ولی متاسفانه سازمان مالیاتی به دلیل ضعف ساختاری تاکنون نتوانسته به درستی عمل کند.

کد خبر: ۸۷٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha