۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
رشد قیمت ها تا کی ادامه پیدا می کند؟ | هند تهدید اصلی بازیابی قیمت جهانی نفت
طلای سیاه در آستانه ۷۰ دلار

رشد قیمت ها تا کی ادامه پیدا می کند؟ | هند تهدید اصلی بازیابی قیمت جهانی نفت

قیمت نفت به بالاترین رقم خود طی دو ماه گذشته رسید. افزایش تعداد واکسینه شدگان در آمریکا و اروپا، افزایش تقاضا در چین و سایر بازارهای مصرف و همچنین کاهش ذخایر آمریکا دلیل اصلی رشد قیمت ها بوده است.

بازار؛ گروه انرژی : نفت  رکورد روزهای قبل را شکست و به بالاترین رقم طی ۷ هفته گذشته دست یافت.  قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۸ سنت افزایش به ۶۹ دلار و ۳۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن با ۴۷ سنت  رشد به قیمت  ۶۶ دلار و ۱۶ سنت معامله شد. افزایش تعداد واکسینه شدگان در آمریکا و اروپا که راه را برای کاهش مقررات قرنطینه و از سرگیری سفرهای هوایی هموار ساخته عامل رسیدن قیمت نفت به بالاترین رقم های حدود ۲ ماه گذشته بوده است.   البته اخبار منتشر شده درباره کاهش سطح ذخایر آمریکا هم در رشد اخیر قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

 با این حال هنوز هم دست‌اندازهای مختلف پیشروی قیمت‌ها وجود دارد، چراکه اقتصادهای جهان با سرعت‌های مختلف در حال بازگشایی هستند. در حال حاضر  هجوم ویروس جدید در هند مهم‌ترین تهدید برای بازیابی قیمت نفت در سراسر جهان است. واردات از این کشور جنوب آسیا ممکن است در هفته‌های آینده بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

بحران در سومین بازار بزرگ مصرف دنیا
مجموع واردات نفت سومین واردکننده بزرگ نفت جهان در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ که به ماه مارس منتهی می‌ شود نسبت به پارسال ۱۱.۸ درصد کاهش یافته و به ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

علی‌رغم بحران در هند، نفت برنت در ماه آوریل با رشد قیمت مواجه شد، چرا که سرمایه گذاران به دنبال بازیابی فعالیت‌ های خود در دیگر نقاط هستند. ایالات متحده، چین و اروپا تقاضای کلی خود را بالا برده‌اند.

اوپک و متحدانش امسال تخمین‌ ها از مصرف جهانی را ۶ میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند، این در حالی است که گلدمن ساکس هفته گذشته  اعلام کرده بود  که با افزایش میزان واکسیناسیون، تقاضا می‌تواند جهشی رکورد دار داشته باشد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۸ سنت معادل ۰.۷۰ درصد افزایش به ۶۹ دلار و ۳۶ سنت رسید. اوایل امروز نفت برنت به بالاترین رقم بیش از ۷ هفته گذشته یعنی ۶۹ دلار و ۶۴ سنت رسیده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن هم که اوایل امروز به بالاترین رقم از ۸ مارس یعنی ۶۶ دلار و ۴۵ سنت رسیده بود، با ۴۷ سنت معادل ۰.۷۲ درصد رشد به ۶۶ دلار و ۱۶ سنت رسید.

رشد قیمت ها در پی کاهش ذخایر آمریکا
البته  رویترز در گزارشی دلیل اصلی رشد قیمت ها را کاهش سطح ذخایر نفتی آمریکا اعلام کرده است. او در گزارشی آورده که «پس از آنکه آمارهای یک موسسه خصوصی نشان داد که میزان ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته بسیار بیش از حد انتظار کاهش داشته و سبب تقویت چشم انداز مصرف نفت در بزرگترین اقتصاد جهان شد، قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش حدودا یک درصدی بود.»

آمارهای انستیتوی نفت آمریکا نشان می دهد میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۳۰ آوریل ۷.۷ میلیون بشکه کاهش داشته است. تحلیلگران انتظار کاهش کمتری را داشتند. تحلیلگران موسسه آی ان جی اکونومیکس در یادداشتی نوشتند: «این آمارها سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد.»

ویوک دار تحلیلگر بانک کامنولث در یادداشتی نوشت: «اگر آمار کاهش ذخایر توسط دولت آمریکا تایید شود، این بزرگترین کاهش هفتگی از ماه ژانویه خواهد بود

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت Oanda گفت: ایالات متحده در حال بهبود تقاضا است و موارد ابتلا به کووید در اکثر کشورهای اروپای غربی رو به کاهش است. همچنین هیجان زیادی در مورد افزایش فعالیت‌های اقتصادی جهانی و بهبود سفرهای هوایی در ماه‌های آینده وجود دارد. اما برای بهترشدن اوضاع وضعیت هند باید در مسیر درست پیش رود.

همچنین نشانه‌ های احیای مصرف سوخت در سراسر جهان‌ دیده می‌ شود. انتظار می‌ رود مسافرت در سراسر چین در تعطیلات روز کارگر افزایش یابد. در امریکا مجموعه‌ای از داده‌ها نشان‌ دهنده جهش اقتصادی در بزرگترین مصرف‌ کننده نفت جهان رخ داده که خوش‌بینی را نسبت به تقاضا در ماه‌های آینده برانگیخته است.

کد خبر: ۸۷٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha