۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
آغاز طرح خرید تضمینی دام زنده از عشایر
رئیس سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد

آغاز طرح خرید تضمینی دام زنده از عشایر

علایی مقدم، رئیس سازمان امور عشایر ایران از آغاز طرح خرید تضمینی دام زنده از عشایر خبر داد.

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم افزود: از آنجایی که جامعه عشایری به عنوان گروه هدف اجتماعی سوم در کشور ما تعریف می‌شود و این گروه نقش بسیار اساسی و اثرگذاری در اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی و توسعه پایدار دارد، برای ما بسیار مهم است که در صدد برطرف کردن مشکل عشایر عزیز باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۴ میلیون هکتار از مراتع کشور تحت اختیار عشایر می‌باشد و عشایر در امتداد اقلیم حرکت می‌کنند تا ضمن تأمین معیشت خود در تأمین ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور هم نقش داشته باشند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تاکید کرد: البته تغییرات اقلیمی اخیر و کاهش بارش‌ها تهدید بسیار بزرگی برای جامعه عشایری می‌باشد و با توجه به کاهش بارندگی در سال زراعی ۹۹ و ۴۰۰ و گزارش‌هایی که از سازمان هواشناسی دریافت شده مشخص شده که در ۵۰ سال اخیر چنین خشکسالی در کشور بی‌سابقه بوده و در حال حاضر هم ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی داریم که این خشکسالی‌ها می‌تواند در تأمین علوفه برای دام‌های عشایر مشکل ایجاد کند.

علایی گفت: به همین منظور ما در سازمان امور عشایر ایران سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این مشکل در نظر گرفته‌ایم و با پیگیری‌هایی که انجام شده در روز ۱۲ اردیبهشت در شورای قیمت‌گذاری به ریاست وزیر محترم جهاد کشاورزی مقرر شد از طریق شرکت پشتیبانی امور دام برای دام عشایر خرید حمایتی به قیمت کیلویی ۴۵ هزار تومان در کنار تحویل ۳ کیلوگرم جو به ازای هر کیلوگرم دام زنده خریداری شده در نظر گرفته شود.

وی افزود: اثر این حرکت قطعاً حذف دلال و واسطه‌ها، فروش دام به قیمت منطقی و کنترل قیمت گوشت در بازار خواهد بود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: همچنین بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای تأمین علوفه و آب شرب عشایر در نظر گرفته شده است که در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت.

علایی ادامه داد: در حال حاضر هم مقرر شده است که بیش از ۱۰۰ هزار تن از ذخایر استراتژیک علوفه تا پایان همین ماه بین عشایر توزیع گردد و یک میلیون تن نهاده دامی هم طی شش ماه ابتدایی سال توسط اتحادیه‌ها وارد خواهد شد تا بتوانیم با کمک این منابع از این خشکسالی کم سابقه در نیم قرن گذشته گذر کنیم.

کد خبر: ۸۷٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha