۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
چرایی مواضع محتاطانه ایران و آمریکا درباره نشست وین|پیش بینی نتیجه دشوار است
گفتگو با عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا؛

چرایی مواضع محتاطانه ایران و آمریکا درباره نشست وین|پیش بینی نتیجه دشوار است

«پل پیلار» معتقد است پیش بینی نتیجه مذاکرات وین خطرناک است ولی اگر مذاکرات تا آخر ماه می به نتیجه نرسد، نشانه به بن بست رسیدن آن است.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین از سر گرفته شده بود، روز شنبه پایان یافت تا جمعه این هفته دور دیگر این مذاکرات آغاز شود.

حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده از سر گرفته شود.

با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرف‌ها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» انجام داده که در ادامه می آید.

پروفسور پل آر. پیلار (Paul R. Pillar) یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کند. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پیلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای از دانشگاه پرینستون است.

کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*مذاکرات وین در حالی روز جمعه از سر گرفته می شود که نشانه هایی مبنی بر توافق احتمالی تا آخر ماه می وجود دارد. با وجود این برخی موانع در برداشته شدن نام افراد و نهادهای ایرانی از لیست تحریمها ممکن است آنرا تا اواسط ماه ژوئن به تاخیر بیندازد. آیا به نظر شما مذاکرات تا آخر ماه می به سرانجام خواهد رسید؟

پیش بینی تاریخ مشخصی برای اتمام مذاکرات خطرناک خواهد بود. با این حال، اگر توافقی برای اعلام تا پایان ماه مه وجود نداشته باشد، احتمالاً بیشتر ناظران گفتگوها را بن بست توصیف می کنند.

*«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت بایدن اعلام کرده است که مذاکرات درباره احیای برجام در وین در «وضعیت مبهم» است. این در حالی است که سایر هیاتهای مذاکره کننده نسبت به این مذاکرات خوشبین هستند. دلیل این موضوع سالیوان چیست؟

مقامات دولت بایدن می خواهند مراقب باشند که بیش از حد تخلف نکنند. همچنین با توجه به اینکه منتقدان داخلی برجام و دولت دوست دارند بگویند که دولت خیلی مضطرب است تا به توافق برسد و بیش از حد مایل به امتیاز دادن است، آنها نمی خواهند خیلی مشتاق و مثبت به نظر برسند.

*از مواضع مقامات آمریکایی می توان اینگونه استنباط کرد که آنها وانمود می کنند عجله ای برای توافق سریع ندارند. این در حالی است که ایران بر تسریع توافق تاکید دارد. اگر با استدلالی که در خصوص موضع آمریکا شد موافق هستید دلیل این امر چیست؟

این همه بخشی از مهمات ندادن به منتقدان داخلی در ایالات متحده است که ادعا می کنند دولت «به سرعت» به توافق می رسد. اما مانند هر مذاکره ای، طرف ایرانی نیز علاقه مند است که بیش از حد مایل به امتیاز دادن و رسیدن به توافق نباشد، صرف نظر از آنچه در مورد طرفداری از مذاکرات سریع گفته است.

*وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که یک هیئت مذاکره کننده شامل مقامات و کارشناسان سیاسی و امنیتی آمریکا از روز اول ماه مه ۲۰۲۱ سفر خود را به چهار کشور عربی آغاز کرده‌اند. طبق این بیانیه، این سفر که با هدف گفتگو و رایزنی درباره برخی موضوعات منطقه‌ای به مقصد چهار کشور عربی امارات متحده عربی، مصر، اردن و عربستان سعودی صورت می‌گیرد، تا تاریخ ۷ مه (یک هفته) به طول خواهد انجامید. به نظر می رسد دولت بایدن درصدد است تا به کشورهای منطقه در خصوص برجام و لحاظ دیدگاههای این کشورها اطمینان خاطر بدهد. ارزیابی شما چیست؟

قطعاً دولت در تلاش است تا به سایر دولت های منطقه اطمینان دهد که ایالات متحده طرفداری از ایران را جلب نمی کند و به منافع کشورهای عربی احترام می گذارد. این سفر همچنین برای جلب نظر برخی از منتقدان داخلی آمریکا است.

*اسرائیل اعلام کرده است صرفنظر از توافق برجام، اسرائیل حق دفاع از خود مقابل ایران را به رسمیت می شناسد. این موضوعی است که در سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل مورد تایید آمریکا نیز قرار گرفته است. آیا این به معنای این نخواهد بود امریکا دست اسرائیل را برای اقدامات احتمالی علیه ایران باز خواهد گذاشت؟ آیا این موضوع به توافق احتمالی ایران و آمریکا در خصوص مسائل هسته ای آسیب نخواهد زد؟

اسرائیل نیازها و نگرانی های دفاعی خود را مشروع جلوه داده است اما بله، متأسفانه بسیاری از رفتارهای بی ثبات کننده را می توان ذیل «دفاع از خود» مشروع و منطقی جلوه داد. وظیفه دولت بایدن این است که ایران را متقاعد کند که این کشور نه مشوق و نه مسئول اقدامات اسرائیل است.

کد خبر: ۸۶٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha