۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
ارز دیجیتال بانک مرکزی رقیب رمز ارزها نیست
ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی رقیب رمز ارزها نیست

این روزها که خبر در مورد عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی در تمامی کشورها زیاد است سوالات زیادی ذهن ما را درگیر کرده است. سوالاتی مانند اینکه ارز دیجیتال بانکی چیست و چه تاثیری روی بازار رمز ارزها دارد؟

مونا مشهدی رجبی؛ گروه بین الملل: در این روزها خبرهای زیادی در مورد عرضه ارز دیجیتال توسط بانک های مرکزی ارایه می شود. خبرهایی که سوالات زیادی را در ذهن ما ایجاد می کند و ابهامات زیادی در مورد آینده بازار پول در دنیا با خود به همراه دارد.

یکی از سوالات این است که ارز مجازی بانک مرکزی کشورها یا CBDC چه شکلی خواهد داشت؟ یورونیوز در پاسخ به این سوال نوشته است: «ارز مجازی بانک مرکزی رمزی است که روی گوشی های تلفن همراه با کارتهای بانکی ذخیره می شود و می تواند به طور مستقیم در حساب بانکی شما نزد بانک مرکزی کشور یا حتی در یک بانک واسطه وجود داشته باشد.

در ایجاد این ارزهای مجازی از تکنولوژی های بلاک چین استفاده می شود یعنی همان تکنولوژی هایی که برای ایجاد رمز ارزها کاربرد دارد. البته این روش عمومیت ندارد. به عنوان مثال بانک مرکزی چین اعلام کرده است که یوان دیجیتال به بلاکچین وابسته نیست ولی بانک مرکزی کشور سوئد اعلام کرده است که کرون الکترونیک که هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد  وابسته به تکنولوژی بلاک چین است.

سوال دیگر این است که آیا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می توانند جایگزین رمز ارزها شوند یا به عنوان رقیب برای آنها معرفی شوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت احتمال اینکه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بتوانند با رمزارزها رقابت کنند بسیار کم است و دلیل این مساله عدم محدودیت در ارایه این ارزهای دیجیتال است.

یک دلیل مهم برای افزایش ارزش رمز ارزهایی مانند بیت کوین این است که عرضه آنها بسیار محدود است و امکان تولید انبوه وجود ندارد. به همین دلیل با افزایش تقاضا قیمت آنها رشد می کند ولی بانک مرکزی هر کشور می تواند عرضه ارز دیجیتال را افزایش دهد و این ظرفیت وابسته به همان پشتوانه های مالی است که برای افزایش عرضه پول از آنها استفاده می کند.

آناتولی گراچیلوف، رییس مرکز سرمایه گذاری ارز دیجیتال در مورد امکان رقابت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با رمز ارزها به رویترز گفت: «پول های کاغذی، اعتباری و دیجیتال بانک های مرکزی محدودیت عرضه ندارند، بانک مرکزی می تواند عرضه آن را افزایش دهد یا عرضه آن را محدود کند و از این طریق بازار را مدیریت کند. بنابراین ارز دیجیتال بانک مرکزی نه می تواند با بازار رمز ارزها رقابت کند و نه اینکه زمینه را برای کاهش قیمت آن فراهم کند. تنها می تواند سمت و سوی بازارهای مالی و بازار پول و نحوه عملکرد آن را تغییر دهد.»

کد خبر: ۸۶٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha