۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
گران فروشی خرماداریم اما گرانی نه!
رئیس انجمن ملی خرمای ایران

گران فروشی خرماداریم اما گرانی نه!

رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران معتقد است: اگرچه در بازار گرانفروشی داریم اما قیمتها در مبدا طی ۲سال گذشته گران نشده که این اتفاق با توجه به تورم ۴۰درصدی نشان از بیمار بودن اقتصاد دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با «بازار» در خصوص آخرین وضعیت این حوزه کاری گفت: بحث خرما و اقتصاد کشاورزی جدا از اقتصاد کلان کشور نیست که آن هم متاثر از بسیاری از مسائل روز است. به عنوان مثال دو سال است قیمت خرما در مبدا افزایش نداشته یا اگر افزایش قیمتی داشته بسیار کم بوده است.

رشید فرخی افزود: به نظر بنده اینکه محصولی طی دو سال افزایش قیمت نداشته است یک نمونه خوب از یک اقتصاد نیست چرا که وقتی به اذعان دولت تورم جاری کشور ۴۰ درصد بوده است اما این تورم روی قیمت محصول لحاظ نشده است نشان می دهد که یک جای کار می لنگد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر خرما افزایش قیمت نداشته چرا در ماه رمضان در بازار حتی تا کیلویی ۶۰ هزار تومان هم به فروش می رسد، گفت: گرانی با گرانفروشی فرق دارد؛ گرانی یک اپیدمی است اما گرانفروشی یک بیماری است. بنابراین اگر چنین مواردی دیده شود باید اعمال قانون شود چون گران فروشی محسوب می شود.

در حالی که امسال قیمت نهاده ها ۴ تا ۵ برابر شده کماکان تاکید دارند محصول خود را به قیمت سال گذشته به بازار عرضه کنیم!

تاکید بر حفظ قیمت های سال قبل بدون در نظر گرفتن تورم ۴۰ درصدی از عجایب سال ۱۴۰۰ است
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در خصوص اصلی ترین موانع تولید نیز در سال های اخیر گفت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که در حالی که به گفته دولت قیمت نهاده های کشاورزی ۴ تا ۵ برابر شده، در مورد برخی محصولات تاکید دارند که با همان قیمت سال قبل و یا نهایتا با اعمال حداکثر ۱۰ درصد سود باید عرضه شود!

وی افزود: این تاکید بر اعمال قیمت های سال قبل در حالی صورت می گیرد که دولت تورم ۴۰ درصدی را قبول دارند لذا در سال تولید و مانع زدایی عجیب است که با چنین تورمی که در مورد آن تردیدهای بسیاری وجود دارد از تولیدکننده چنین خواسته ای داشته باشند.

سالانه ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داریم که ۳۰ تا ۳۵ درصد این حجم را اگر صادر کنیم به بازار داخلی نیز لطمه نمی خورد

بازارهای صادراتی به دنبال کشورهایی با پایداری اقتصادی هستند لذا کشورهای دیگر را جایگزین ایران می کنند
رشید فرخی در خصوص صادرات خرما نیز اظهار داشت: سالانه ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داریم که ۳۰ تا ۳۵ درصد این حجم را اگر بتوانیم صادر کنیم لطمه ای به بازار داخلی هم نمی خورد.

وی افزود: سال ۹۷ بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار صادرات خرما داشتیم اما به یکباره با یک ممنوعیت ۱۶ روزه مواجه شد و لذا نتیجه آن را در سال ۹۸ دیدیم و کاهش صادراتی به ارزش ۲۰ میلیون دلاری در صادرات خرما تجربه کردیم.

رشید فرخی خاطر نشان کرد: بعد از ممنوعیت صادرات، از یک طرف چون تجار اعتماد خود را از دست دادند و ترس داشتند با یک قانون خلق الساعه متضرر شوند و از سوی دیگر بازارهای هدف ما بعد از این اتفاق دنبال کشورهای صادرکننده ای رفتند که اقتصاد پایدارتری داشته باشند و لذا کشورهای دیگری را جایگزین ما کردند.

وی ادامه داد: با این وجود خوشبختانه ۲سال است ستاد تنظیم بازار و صمت با بخش خصوصی و اصناف همکاری دارد و نمی گذارد چنین موانعی ایجاد شود. ما نیز اعلام آمادگی کرده ایم هر مقدار خرما بخواهند برای صادرات می توانیم تامین کنیم.

 در شرایطی که خود تحریمی ها ما را بیشتر از تحریم های خارجی آزار می دهد تجار هنوز هم در جستجوی بازارهای صادراتی جدید هستند

با داشتن ۷۰ واریته خوراکی خرما توان تامین سلیقه های مختلف در دنیا را داریم
این مقام مسئول در خصوص گسترش یا عدم گسترش بازارهای صادراتی نیز اظهار داشت: خوشبختانه تجار کشور با وجود مشکلات داخلی و خارجی آن هم در شرایطی که خودتحریمی ها ما را بیشتر از تحریم های خارجی آزار می دهد هنوز کار می کنند و بازارهای جدیدی صادراتی جستجو می کنند. لذا بعد از تحریمها بازارهای هدف تغییر کرد و در حال مراوده با مقاصد صادراتی جدید هستند.

وی افزود: با رفع تحریم ها قطعا می توانیم با داشتن بیش از ۷۰ واریته خوراکی خرما، تمام سلیقه های مختلف دنیا را تامین کنیم. چرا که از نظر حجم تولید دومین کشور دنیا هستیم و تنها کافی است دولتمردان ما را به سمت بازارهای هدف پیش ببرند.

کد خبر: ۸۶٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha