۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
۱۳ هزار و ۲۷۴ روستا به آب شرب پایدار متصل هستند
وزیر نیرو:

۱۳ هزار و ۲۷۴ روستا به آب شرب پایدار متصل هستند

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: امروز ۹۱ روستای کشور با جمعیت ۵۵ هزار و ۸۰۰ نفر در قالب پویش هرهفته الف ب ایران به آب شرب و پایدار، متصل شدند.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در پنجمین هفته از پویش هرهفته الف ب ایران با اشاره به این که این طرح‌ها امروز در پنج استان زنجان، اصفهان، بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی افتتاح شد، افزود: با در نظر گرفتن طرح‌های امروز از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۷ طرح از ۲۹۷ پروژه پویش هرهفته الف ب ایران افتتاح شده که برای این طرح‌ها تاکنون ۶ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: امروز ما مجموعه طرح‌هایی را برای آبرسانی به روستاهای کشور افتتاح کردیم که اگر طبق تعریف، آبرسانی پایدار را مانند شهرنشینان در نظر بگیریم جمعیت بهره‌مند روستایی کشور قبل از این دولت حدود یک میلیون نفر بوده که در این دولت به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وزیر نیرو افزود: تا امروز ۱۳ هزار و ۲۷۴ روستا با جمعیت هشت میلیون و ۸۹۰ هزار نفر به آب شرب پایدار متصل شدند که پیش بینی می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم، ۴۰۰ هزار روستای دیگر نیز به این جمعیت اضافه شود.

اردکانیان با اشاره به این که تاکنون تعداد زیادی تصفیه خانه‌های فاضلاب به مدار بهره برداری آمده است، ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی، تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب، چهار واحد بود که در دولت یازدهم این تعداد به ۱۶۸ واحد رسید و از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون نیز ۸۵ تصفیه خانه دیگر نیز به مدار وارد شد و این عدد تا پایان دولت به ۱۰۱ تصفیه خانه فاضلاب خواهد رسید.

وی گفت: در این دولت هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب، هر دو ماه یک تصفیه خانه آب و کمتر از دو ماه یک سد مخزنی ملی به بهره برداری رسیده همچنین در صنعت برق نیز تحولات قابل توجهی رخ داده است.

وزیر نیرو با اشاره به این که مهمتر از طرح‌های ساخت و سازی، پروژه‌های سازگاری است، افزود: این پروژه‌ها سبب اصلاح رویه‌ها خواهد شد که امیدواریم با توجه به این که امسال شاهد کم بارشی هستیم این طرح‌های سازگاری در قالب همکاری‌های نزدیک همه بخش‌های مصرف کننده آب از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و بخش خانگی سبب عبور بدون مشکل از زمان اوج مصرف آب شود.

اردکانیان با بیان این که پیام موضوع سازگاری با کم آبی این است که خشکسالی یک اتفاق غیر مترقبه نیست، گفت: ما باید با موضوع کم آبی به سازگاری برسیم و بر این اساس برنامه‌های خود را تنظیم کنیم، زیرا ما در شرایط جدی قرار گرفته ایم یعنی یا خشکسالی و یا ترسالی است.

وی افزود: این که نگاه ما سازگاری با کم آبی باشد گام نخست برای تدبیر برنامه‌ها در این راستا است که البته کاهش هدررفت در آب شرب نیز یک اقدام مهم در این بخش خواهد بود.

وزیر نیرو گفت: در مقابله با هدررفت‌ها ما باید همان گونه که برای پرمصرف‌ها جریمه در نظر بگیریم در خصوص هدررفت‌های آب نیز برای خود به نوعی جریمه در نظر بگیریم و البته مقابله با این موضوع باید در اولویت کارهای ما باشد.

اردکانیان با بیان این که در روزهای آینده دستور کارهای مناسبی در خصوص کاهش هدررفت آب ابلاغ خواهیم کرد ادامه داد: ما بزودی برای تامین مالی، به دولت پیشنهادی ارائه خواهیم کرد تا بتوانیم طرح‌های متعددی را در استان‌های مختلف برای حل و فصل مشکلات امسال و سرعت دادن به اجرای طرح‌ها اجرا کنیم.

کد خبر: ۸۶٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha