۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
کردستان همچنان روی نوار گرانی؛ تورم رکورد زد
بازار گزارش می‌دهد؛

کردستان همچنان روی نوار گرانی؛ تورم رکورد زد

سنندج- گزارش نهادهای رسمی نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر کردستان در صدر استان‌های گران کشور قرار داشته و بر اساس آخرین آمار اعلام شده بار دیگر کردستان دومین استان گران کشور در سال ۹۹ بوده است.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که نرخ تورم طی چند سال اخیر با رشد فزاینده ای مواجه شده و این موضوع سراسر کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، ولی متاسفانه این وضعیت به مراتب در استان کردستان نگران کننده تر بوده و به همین دلیل همواره کردستان در صدر استان‌های گران و با بالاترین نرخ تورم در کشور بوده است.

نگاهی به آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی از جمله بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می دهد که متاسفانه طی نزدیک به یک دهه اخیر استان کردستان همواره در شاخص های مختلف بیکاری، گرانی و تورم همواره جزء سه استان اول کشور بوده و علیرغم تمامی وعده های داده شده اقدامی در راستای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران با عنوان شاخص قیمت و نرخ تورم کشور در سال ۱۳۹۹ نشان می دهد، استان کردستان در دو شاخص تورم نقطه به نقطه و همچنین میزان تغییرات شاخص ۱۲ ماهه به نسبت دوره مشابه سال قبل از آن، استان دوم کشور است و از این حیث استان کردستان هم در نرخ تورم و هم در نرخ گرانی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

بر اساس این شاخص های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، استان کردستان در نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۷ درصد در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با فروردین ماه سال قبل از آن دومین استان کشور به شمار می رود و تنها استان ایلام با میزان ۵۸.۱ درصد بالاتر از استان کردستان قرار گرفته است.

نگاهی به شاخص های اعلام شده نرخ تورم نقطه به نقطه در استان کردستان طی پنج سال اخیر نشان می دهد که این استان همواره در رتبه های اول تا سوم کشور قرار داشته است

نگاهی به شاخص های اعلام شده نرخ تورم نقطه به نقطه در استان کردستان طی پنج سال اخیر نشان می دهد که این استان همواره در رتبه های اول تا سوم کشور قرار داشته و هر بار هم مسئولان به جای پاسخگویی در خصوص وضعیت کردستان، به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده اند.

همچنین یکی دیگر از شاخص های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران مربوط به تغییرات شاخص ۱۲ ماهی منتهی به سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن است که متاسفانه در این بخش هم استان کردستان استان دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

در این شاخص اعلام شده استان کردستان با شاخص ۴۲.۸ درصد استان دوم کشور است در حالی که میانگین کل کشور در این بخش ۳۸.۹ درصد بوده است و در این بخش تنها استان کرمانشاه با شاخص ۴۲.۹ بالاتر از استان کردستان قرار گرفته است که البته در این بخش نیز طی پنج سال اخیر استان کردستان همواره در ردیف استانهای اول تا سوم کشور بوده است.

از دیگر شاخص های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران می توان به شاخص تورم ماهانه فروردین نسبت به اسفند سال قبل اشاره کرد که بار دیگر نیز استان کردستان در این شاخص با بیشترین میزان رشد تورم ماهانه در رتبه اول کشور قرار گرفته است به گونه ای که در حالی میزان تورم ماهانه در کشور ۹ دهم درصد بوده است، استان کردستان با نرخ تورم دو درصد ۱۰ پله در جدول رده بندی استان صعود داشته است.

کردستان همچنان روی نوار گرانی/ تورم رکورد زد

وضعیت تورم و گرانی در کردستان نگران کننده است
در حالی که شاخص های آماری نشان می دهد که استان کردستان در زمینه تورم و گرانی یکی از استان‌های با وضعیت نگران کننده در کشور است که متاسفانه مسئولان و مدیران استانی در این گونه شرایط سکوت را بر اظهار نظر و پاسخگویی به این واقعیت ها ترجیح می دهند.

بازخورد گسترده نرم بالای تورم و گرانی در استان کردستان در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی در حالی همچنان ادامه دارد که مسئولان استانی در کردستان متاسفانه در خصوص این واقعیت ها سکوت کرده و خبری از اقدام عملی در راستای مدیریت این شرایط در میان نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در آخرین اظهار نظر خود در خصوص وضعیت نرم تورم و گرانی در استان اظهار کرد: در ماه های اخیر همزمان با افزایش شاخص قیمت ها در سطح کشور از جمله استان کردستان شاهد تحلیل ها و اظهار نظراتی بوده ایم، افزود: برخی از این اظهار نظرها غیر کارشناسانه بوده و شائبه استفاده ابزاری برای اهداف خاصی را به اذهان متبادر می کند.

بهرام نصرالهی زاده ضمن چشم پوشی از واقعیت های اعلام شده در شاخص های آماری در استان کردستان، اضافه کرد: برخورد غیر کارشناسانه با مقوله های فنی و علمی با هر قصد و نیتی صورت گیرد نتیجه آن مشوش کردن اذهان عمومی و ایجاد اثرات زیانبار اجتماعی خواهد بود.

وی گفت: در این مدت واقعیت ها و بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که متوسط قیمت بیشتر اقلام بویژه کالاهای اساسی که مورد مصرف همه مردم است در استان کردستان در حد متوسط کشور و یا پایین تر از بسیاری استان های دیگر است.

کردستان همچنان روی نوار گرانی/ تورم رکورد زد

مسئولان به جای رفع مشکلات وجود مسئله را کتمان می‌کنند
در همین حال یک کارشناس اقتصادی هم در گفت و گو با بازار ضمن اشاره به نرخ بالای تورم و گرانی در استان کردستان اظهار کرد: واقعیت ماجرا اینجاست که در حالی این آمارها از سوی سازمان های مسئول کشوری اعلام می شود که در اکثر مواقع، مدیران همان دولت در کردستان آنها را قبول ندارند.

علی عزت پناهی ادامه داد: آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی در کشور کاملا مشخص بوده و نیاز به تحلیل و توضیح بیشتر ندارد و متاسفانه مسئولان و مدیران در استان کردستان به جای مدیریت این وضعیت، پا را فراتر نهاده و ضمن کتمان آمار اعلام شده، به دنبال توجیه مسئله هستند که این شرایط به راستی نگران کننده است.

وی گفت: وقتی یک مشکلی در یک جامعه و یا استانی به وجود می آید ابتدا باید آن واقعیت را پذیرفت و سپس در راستای رفع آن برنامه ریزی کرد ولی گویا در کردستان این داستان متفاوت است، چرا که مسئولان استان ما طی هشت سال اخیر، اساس وجود مشکل را قبول ندارد و به همین دلیل هم نمی توان در خصوص رفع آن اقدامی صورت داد.

کردستان در سایه نبود نظارت لازم بر وضعیت بازار چند سالی است که با مشکلات مختلفی مواجه هستند و متاسفانه مسئولان استانی هم به جای برنامه ریزی برای رفع این مشکلات و نارسایی ها، بیشتر موضوع را کتمان کرده اند

این کارشناس حوزه مسائل اقتصادی یادآور شد: واقعیت این استان که کردستان در سایه نبود نظارت لازم بر وضعیت بازار چند سالی است که با مشکلات مختلفی مواجه هستند و متاسفانه مسئولان استانی هم به جای برنامه ریزی برای رفع این مشکلات و نارسایی ها، بیشتر موضوع را کتمان کرده اند.

وی ضمن اشاره به وضعیت معیشتی مردم استان کردستان، عنوان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده میزان درآمد کردستانی نصف میانگین کشوری است و در کنار این مهم گرانی در کردستان هم بیداد می کند و به همین دلیل نیاز است که همه مدیران و مسئولان استان برای رفع این دغدغه ها تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند.

وضعیت گرانی و نرخ بالای تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان کردستان از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شده است و متاسفانه مسئولان استانی و حتی کشوری هم در خصوص این وضعیت یا سکوت کرده و یا اینکه موضوع را نادیده گرفته اند و متاسفانه دود این بی تفاوتی به چشم مردم کردستان رفته و تاکنون اقدامی عملی در راستای رفع این دغدغه ها صورت نگرفته است.

کد خبر: ۸۶٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha