۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
بازار الکل در خراسان رضوی نیاز به ویروس کشی دارد/ تزریق قطره چکانی است
به دلیل وجود محصولات و نرخ‌های متفاوت

بازار الکل در خراسان رضوی نیاز به ویروس کشی دارد/ تزریق قطره چکانی است

مشهد- الکل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات ضدعفونی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا این روزها در استان خراسان رضوی به یکی از کمیاب‌ترین اقلام موردنیاز مردم تبدیل‌شده است از همین رو بسیاری از داروخانه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سعی دارند تا با ورود به مرحله تولید این نیاز را رفع کنند که البته همین موضوع خود سرآغاز مشکلات جدیدی در حوزه نرخ‌گذاری و عرضه‌شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ کمبود مواد ضدعفونی‌کننده و سایر ملزومات بهداشتی ازجمله ماسک حالا موجب شده تا انگشت اتهام برای کمبود این محصول به سمت داروخانه‌ها گرفته شود و البته تصاویر منتشرشده صدا سیما از بازرسی‌های سرزده در داروخانه‌ها نیز بر این باور دامن زده است.

کمبود الکل و تقاضای روزافزون موجب شده تا بسیاری از داروخانه ها با بهره‌مندی از متخصصان داروساز برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده وارد عرصه تولید و توزیع شوند اما نرخ‌های متفاوت و یا محصولاتی که نشان اعتباری آن ها برای مصرف کنندگان قابل اعتماد نیست، موجب شده تا یک‌بار دیگر بسیاری از مردم و البته کاربران فضای مجازی از وزارت صنعت و معدن و بازرسان بخواهند تا بر روی قیمت‌ها و البته روند تولید و عرضه این محصول نظارت بیشتری اعمال کنند.

الکل‌ها درصد سنجی شوند

در همین رابطه یکی مدیران مرکز پخش مواد بهداشتی در مشهد در پاسخ به سؤال ما که چه نهاد و یا شخصی را می‌توان در چرخه توزیع مواد ضدعفونی‌کننده مقصر دانست، ابراز می‌کند: طبیعی است که با افزایش تقاضا آن‌هم در این شرایط قیمت‌ها نیز سیر صعودی پیدا کند و یا عده‌ای دست به احتکار و تقلب بزنند.

احسان که خواهان افشای نام خانوادگی‌اش نیست ادامه می‌دهد: قبل از شیوع بیماری کرونا یک عدد شیشه ۱۲۰ میلی‌لیتری به قیمت ۶ هزار تومان عرضه می‌شد اما در حال حاضر قیمت همین شیشه به دو برابر افزایش‌یافته و ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی بابیان اینکه ذخایر الکل بسیاری از داروخانه‌ها تمام‌شده است، بیان می‌کند: شرکت‌های توزیع مواد ضدعفونی کنند این مواد را به صورت قطره چکانی می فروشند و در حال حاضر قیمت یک گالن ۲۰ لیتری الکل سفید به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که غیرقابل‌باور است.

این توزیع کننده مواد بهداشتی در مشهد بابیان اینکه دولت قرار بود که توزیع اقلام بهداشتی را بر عهده بگیرد به ما می‌گوید: هنوز این وعده به مرحله عمل نرسیده و محصولی توزیع نشده است و برای تهیه ملزومات بهداشتی با مشکل جدی مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه متأسفانه در این شرایط فضا برای تقلب برخی افراد سودجو نیز فراهم است، بیان می‌کند: به نظر من باید علاوه بر اینکه بر قیمت‌ها نظارت می‌شود بر میزان درصد الکلی که به نام ۹۹ درصد فروخته می‌شود نیز نظارت کرد.

وی بیان می‌کند: به دلیل گرانی الکل برخی از توزیع‌کنندگان درصد آب را افزایش می‌دهند و این در حالی است که اگر این درصد به زیر ۷۰ درصد برسد امکان ویروس کشی آن از بین می‌رود.

داروخانه‌ها را مقصر جلوه ندهید

گفتنی است درحالی‌که بنابر شرایط موجود نظارت و بازرسی از داروخانه‌ها و هم‌چنین مراکز فروش اقلام بهداشتی تشدید شده است اما برخی از صاحبان داروخانه‌ها از سخت‌گیری بیش‌ ازحد ابراز نارا حتی کرده و می گویند: برخی ناظران تخصص لازم در خصوص تهیه مواد شیمیایی  و ترکیبات آن را ندارند لذا در خصوص تولید و نرخ مواد ضدعفونی کننده اختلاف نظر است.

یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: در فضای مجازی داروسازان و داروخانه‌ها مقصر گرانی و یا کمبود و احتکار معرفی و خطاب داده می‌شوند درحالی‌که این موضوع صحت ندارد.

دکتر محسن نجفی بابیان اینکه مشکل ازآنجا شروع شد که سازمان غذا و دارو داروخانه‌ها را از فروش وسایل بهداشتی مانند ماسک منع کرد، می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از افراد، مغرضانه و یا ندانسته داروخانه‌ها را مسئول کمبودها جلوه می‌دهد این در حالی است که در این وضعیت همین داروخانه‌ها هستند که سعی دارند به هر طریق ممکن نسبت به تهیه ملزومات بهداشتی مردم اقدام کنند و در خط مقدم پیشگیری قرار دارند.

وی با اشاره به این موضوع که نظارت بر داروخانه‌ها توسط دیگر سازمان‌های نظارتی فقط با حضور نماینده سازمان غذا و دارو وجاهت قانونی دارد، می‌گوید: آنچه در فضای مجازی با عنوان تخلف از سوی داروسازان گزارش‌شده حاصل ناآگاهی بازرسان به امور بوده است.

بازرسی‌ها تشدید شده است

در همین حال معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از تشدید بازرسی‌ها از ابتدای اسفندماه به‌منظور پیشگیری از هرگونه کم‌فروشی، تقلب و یا احتکار در خصوص لوازم بهداشتی موردنیاز مردم خبر می‌دهد.

رضا شجاعی در این رابطه به بازار گفت: طرح نظارت بر کالاهای سلامت‌محور با همکاری اداره تعزیرات،اتاق اصناف ،دانشگاه علوم پزشکی  و نیروی انتظامی در سراسر استان در حال اجراست.

وی افزود: در همین راستا بازرسان این سازمان برای تعداد یک هزار و ۸۹  متخلف فرم گزارش بازرسی صادر و به مراجع قضایی ارسال کردند.

وی با اشاره به پلمپ ۷ واحد متخلف در مشهد مقدس و کشف ۳۵هزار انواع ماسک و هم‌چنین تعداد ۱۵هزار اقلام بهداشتی وموادضدعفونی کننده، بیان کرد: این اقلام با دستور قضایی به دانشگاه علوم پزشکی استان تحویل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون افزون بر ۱۴ هزار مور بازرسی در قالب اجرای این طرح انجام‌شده است در پاسخ به سخت‌گیری‌های اعمال‌شده و هم‌چنین سطح اطلاعات کارشناسان بازرسی نیز توضیح داد: بازرسی از محل‌های نگهداری کالاهای سلامت‌محور، داروخانه‌ها و فروشندگان لوازم پزشکی و بهداشتی با همکاری نمایندگان دستگاه‌های متولی در قالب گشت‌های مشترک با  تعزیرات ،اتاق اصناف و به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

کد خبر: ۸٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha