۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مغازه های بسته و چکهای برگشته! | وقتی مشاغل خُرد، خورد می شود
«بازار» گزارش می دهد؛

مغازه های بسته و چکهای برگشته! | وقتی مشاغل خُرد، خورد می شود

در شرایطی که کرونا کسب کارهای خُرد را له کرده است، دولت اقدام قابل توجه ای برای حمایت از این قشر به عمل نیاورده تا آنها علاوه بر ضرر و زیان های مالی با چک های برگشتی نیز مواجه شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: کرونا بیماری مرگباری که طی حدود یک سال و نیم اخیر نه تنها جان سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در سراسر دنیا گرفته و حدود ۱۵۴ میلیون را به این بیماری مبتلا کرده است بلکه باعث فروپاشی خیلی از مشاغل و خانوارها به دلیل بیکاری و بی سرپرستی و ...شده است. این بیماری خطرناک در قالب سفیر مرگ به جای جای کره خاکی سفر می کند تا تهدید کننده جان و مال بشری شود.

کرونا بخشی از مشاغل و کسب و کارها را از سکه انداخت
بیماری خطرناک کووید ۱۹ متاسفانه تاکنون باعث مرگ ۷۲ هزار نفر از هموطنانمان نیز شده و خیلی از مشاغل و کسب و کارها را یا نابود و یا از سکه انداخته است.

در ایران محدودیت های کرونایی ایجاد شد اما  توجهی از سوی دولت به ضررو زیان کسبه و مغازه داران و یا جمعیت کثیری که خدمات رسان هستند نشد، این موضوع باعث شد تا خیلی از مشاغل ورشکسته، تعطیل شوند و یا تعدیل نیرو کنند

اما خیلی از کشورهای دنیا با برنامه ریزی درست و البته برای حفظ سلامت و اهمیت به جان شهروندانشان برای عبور و مهار این مرض سخت کشنده متحمل هزینه های فراوان مالی شدند تا در حین ایجاد محدودیت های کرونایی در زمان تعطیلی صنوف و مشاغل یارای مردم شوند. در ایران اما محدودیت های کرونا ایجاد شد ولی توجه ای به ضرر و زیان کسبه و مغازه داران و یا جمعیت کثیری که خدمات رسان هستند نشد این موضوع باعث شد تا خیلی ازمشاغل تعطیل شوند و یا تعدیل نیرو کنند.

صدمه جدی کرونا به مشاغل گروه ۱ و ۲ 
البته بخش عمده ای از این قشر با تعطیلات مشاغل گروه ۱ و ۲ صدمه جدی دیدند و بعضا با برگشت چکهایی که پیش بینی نمی کردند به این روزها دچار می شوند شده اند. دولت نیز هیچ اقدام حمایتی از این قشر نکرده است جز اینکه اخیرا معاون اقتصادی رییس جمهور خبر از مهلت ۲۰ روزه استمهال چک های برگشتی در سال جاری داده است. خبری که به دلیل مهلت و مدت زمان اندک آن همراه با تعطیلاتی که ادامه دار است، کار ساز نیست و از طرفی فکری به حال افرادی که چک ها را صادر کرده اند و معلوم نیست همچون افرادی که چک دریافت کرده اند در چه شرایطی باشند نیز در این زمینه نشده است.

تعطیلی مشاغل فشار زیادی به فعالان بخش خدمات،  کسبه و خیلی از صنوف وارد کرده است چرا که این قشر ماهانه کرایه های سنگینی را باید به صاحبان مغازه پرداخت کنند از طرفی نیز چون این بخش کالا و یا اجناس را با چک تهیه کرده اند دچار مشکل فروش و کسب درآمد شده و در پاس کردن چک ها ناتوان مانده اند

«همایون سامح نجف آبادی» در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به کم توجهی های دولت به حمایت از مشاغل و کسب وکارهای خرد، مغازه ها، کارگاهها و ...در شرایط وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی اظهارداشت: تعطیلی مشاغل فشار زیادی را به فعالان بخش خدمات، بخصوص کسبه و خیلی از صنوف وارد کرده است چرا که این قشر ماهانه کرایه های سنگینی را باید به صاحبان مغازه پرداخت کنند از طرفی نیز چون این بخش کالا و یا اجناس را با چک تهیه کرده اند بنابراین الان با توجه به تعطیلی کرونایی دچار مشکل فروش و کسب درآمد شده و در پاس کردن چک ها ناتوان مانده اند.

حمایت دولت از مشاغل در شرایط کرونایی در خیلی از کشورهای دنیا 
وی با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ حدود ۲ سال است جهان را در بر گرفته و صدمات زیادی را به اقتصاد و سلامت کشورهای دنیا وارد کرده است، اظهارداشت: البته خیلی از کشورها با مواجهه با این بیماری کشنده سلامت را در اولویت قرار دادند و با ارایه راهکارهای خاص اصولی حمایت های خود را در در قالب پوشش خدمات بیمه ای، پرداخت پول نقد و تهیه اقلام مصرفی و بهداشتی برای جبران هزینه مشکلات ناشی از بروز این بیماری بکار گرفتند اما متاسفانه در ایران خیلی به این موضوع توجه نشد و با وجود محدودیت ها و به دنبال آن تعطیلی برخی از مشاغل اما بانک ها همچنان در حال فعالیت هستند.

خیلی ها معتقدند که دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید نسبت به استمهال چک ها دستورات لازم را ارایه کنند، این اقدام هر چند راهکاری درست در راستای تامین منابع  برای پاس شدن چک ها است اما باید آن سمت دیگر قضیه یعنی  افرادی که چک را صادر کرده اند نیز دیده شود

این نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خیلی ها معتقدند که دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید نسبت به استمهال چک ها دستورات لازم را ارایه کند این قدام هر چند راهکاری درست در راستای تامین منابع  برای پاس شدن چک ها است اما باید آن سمت دیگر قضیه یعنی افرادی که چک را صادر کرده اند نیز دیده شود چرا که شاید آنها نیز گرفتار باشند و برای حصول منابع از طریق چک های صادره برنامه ریزی کرده باشند.

کرونا در صورت بی توجه ای به پروتکل های بهداشتی همچنان ادامه دارد
سامح یح نجف آبادی ادامه داد: در شرایطی که کشور دچار همه گیری کروناست، بنابراین تنها راه برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و بازگشت تدریجی به روال عادی پایبندی عموم به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی است تا شهرها از وضعین قرمز و نارنجی کرونا خارج و کسب وکارها دوباره با حفظ دستورالعمل ها لازم رونق گیرند. چرا که کرونا در صورت بی توجه ای مردم به پروتکل های بهداشتی همچنان ادامه دارد.
دیروز معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا مقرر شد در بازه زمانی یکم تا ۲۰ اردیبهشت بانک‌ها و موسسات اعتباری از صدور گواهی عدم پرداخت چک اجتناب کنند. همچنین مقرر شده محاکم و ضابطان قضایی از اجرای پرونده‌های چک در این بازه زمانی خودداری کنند. مهلت پرداخت مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ تا پایان خرداد ۱۴۰۰ تمدید شده است.

محمد نهاوندیان با بیان اینکه محاکم و ضابطین قضایی هم باید از صدور اجراییه در این موارد و اجرای آنها خودداری کنند، گفت:  یک فرصتی را ایجاد کردیم تا این شرایط غیر عادی بهبود یابد. ممکن است بعضی از واحدها نتوانسته باشند مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ خود را پرداخت کرده و اقساط معوق داشته باشند بنابراین مهلت پرداخت تا پایان خرداد ۱۴۰۰ امهال شد.

کد خبر: ۸۶٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha