۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
بازگشت تقاضای نفت به ۱۰۰ میلیون بشکه در ۲۰۲۲ | اوپک دیگر اوپک نیست
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

بازگشت تقاضای نفت به ۱۰۰ میلیون بشکه در ۲۰۲۲ | اوپک دیگر اوپک نیست

برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین با بیان اینکه تقاضا برای نفت در ۲۰۲۲ به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می رسد، گفت: در صورت رشد قیمت نفت به ۸۰ دلار تولیدات نفت شیل بیشتر شده و این تهدیدی برای عربستان است.

بازار؛ گروه انرژی: با وجود همه نگرانی ها نسبت به کاهش تقاضای ناشی از افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در هند، نفت آوریل ۲۰۲۱ را با رشد مثبت به پایان رساند. نفت برنت سال گذشته قیمتش منفی شده بود، در آخرین روز از معاملات آوریل ۲۰۲۱،  قیمت به ۶۷ دلار و ۲۵ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم به قیمت ۶۳ دلار و ۵۸ سنت معامله شد.

«فریدون برکشلی» رییس دفتر مطالعات انرژی وین که رشد قیمت نفت را متاثر از اخبار مثبت ناشی از روند واکسیناسیون و رشد اقتصادی جهان می داند، به بازار می گوید: هم اکنون اخبار مربوط به واکسن و کرونا، مهم تر از طرف عرضه است. هر خبر مثبتی که نشان از موفقیت در مهار ویروس داشته باشد، به معنای بازگشت اقتصاد جهان به شرایط عادی و در نتیجه تقویت تقاضاست.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم اوپک مبنی بر افزایش تدریجی تولید و بازگشت یک میلیون بشکه ای نفت عربستان هم گفت: عربستان نگران قیمت های بالای ۸۰ دلار هم هست. عربستان به خوبی می داند که اگر روند افزایشی قیمت نفت ادامه پیدا کند، نفت شیل دوباره باز خواهد گشت و تولیدات خود را افزایش می دهد.

هرچند که او معتقد است امسال ساختار بازار جهانی انرژی به شرایط قبل از کرونا باز نمی گردد، اما این احتمال را می دهد که در ۲۰۲۲ یا نیمه اول ۲۰۲۳ تقاضای جهانی به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بازگردد.

متن کامل گفتگوی بازار با «فریدون برکشلی» رییس دفتر مطالعات انرژی وین را در ادامه می خوانید :

امسال ساختار بازار جهانی انرژی به شرایط قبل از کرونا باز نمی گردد اما تصور می شود در ۲۰۲۲ یا نیمه اول ۲۰۲۳ تقاضای جهانی به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد

* با توجه به بروز ویروس های جهش یافته برخی از کارشناسان مدعی اند که اوپک عجولانه تصمیم گرفته و نباید روند افزایش تدریجی تولید را ادامه می داد؟
اوپک پلاس خیلی تقاضا محور است. باید توجه داشته باشیم که هر خبر مثبتی در طرف تقاضا، بازار را به تحرک در می آورد. الان اخبار مربوط به واکسن و کرونا، مهم تر از طرف عرضه است. هر خبر مثبتی که نشان از موفقیت در مهار ویروس داشته باشد، به معنای بازگشت اقتصاد جهان به شرایط عادی و در نتیجه تقویت تقاضا است.  ضمن اینکه دلایل و اطلاعات موثقی از کاهش چشمگیر تقاضا در هند در دست نیست.

اخبار مربوط به هند این روزها منفی است. اما از آن طرف اخبار مربوط به چین، ژاپن، کره به عنوان دیگر بازارهای بزرگ مصرف انرژی دنیا  مثبت بوده و از احتمال افزایش تقاضا در این کشورها سخن گفته می شود

* اما هند سومین بازار بزرگ مصرف دنیاست . شرکت مشاوره ریستاد انرژی موج مرگبار شیوع کووید ۱۹ در هند، تقاضا برای مایعات نفتی را ۵۷۵ هزار بشکه در روز در آوریل و ۹۱۵ هزار بشکه در روز در مه کاهش می دهد و روی توازن بازار جهانی نفت تاثیر منفی می گذارد؟
هم اکنون بیشترین اخبار منفی متوجه هند هست. از آن طرف اخبار مربوط به چین، ژاپن، کره به عنوان دیگر بازارهای بزرگ مصرف انرژی دنیا اخبار مثبت بوده و از احتمال افزایش تقاضا در این کشورها سخن گفته می شود. به عنوان مثال میزان واردات نفت ژاپن در ماه مارس به ۲.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. همچنین آنگونه که گزارش ها نشان می دهد فعالیت کارخانه ای این کشور با سریعترین روند از اوایل سال ۲۰۱۸ تاکنون در حال توسعه است.

در آمریکا هم اوضاع مصرف مثبت است. اروپا قدری تاخیر در بازسازی تقاضا دارد، اما در هر صورت، اروپا بازار رو به رشدی برای نفت نداشته است.

* پیش بینی های صورت گرفته از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ حکایت می کند. با توجه به این وضعیت پیش بینی می کنید که تقاضا هم امسال به مقدار قبل از کرونا بازگردد؟
امسال ساختار بازار جهانی انرژی به شرایط قبل از کرونا باز نمی گردد. اما فکر می کنم که در ۲۰۲۲ یا نیمه اول ۲۰۲۳ تقاضای جهانی به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بازگردد.

عربستان، بیشتر نگران قیمت های بالای ۸۰ دلار هم هست.  عربستان به خوبی می داند که اگر روند افزایشی قیمت نفت ادامه پیدا کند، نفت شیل دوباره بازخواهد گشت و تولیدات خود را افزایش می دهد

* اما ممکن است افزایش تدریجی تولید به زیان کشورهای نفتی از جمله عربستان منجر شود. چرا با این وجود از این تصمیم حمایت می کند؟
البته عربستان، بیشتر نگران قیمت های بالای ۸۰ دلار هم هست. بر اساس آماری که رویترز اعلام کرده تولید نفت آمریکا در ماه فوریه یک میلیون و ۱۹۷ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۹ میلیون و ۸۶۲ هزار بشکه در روز رسید. دلیل اصلی این افت تولید کاهش قیمت ها و البته سیاست های جو بایدن است.

عربستان به خوبی می داند که اگر روند افزایشی قیمت نفت ادامه پیدا کند، نفت شیل دوباره باز خواهد گشت و تولیدات خود را افزایش می دهد. در این صورت ممکن است قیمت ها به کمتر از مقدار فعلی کاهش پیدا کند. هرچند که بعد از تصمیم اوپک قیمت‌ها از خط ۷۰ دلار در هر بشکه، فاصله گرفتند اما همچنان تولید برای کشورهایی همچون عربستان و کشورهایی دیگری که دسترسی به نفت ارزان دارند، سود دارد.

وقتی اوپک، فاقد ظرفیت مازاد است، یعنی دیگر اوپک نیست. اوپک وقتی ایفای نقش می کند که ظرفیت مازاد دارد. الان تقریبا همه هرچه دارند را وارد بازار می کنند

* برخی اخبار حاکی از این است که تصمیم این بار اوپک متاثر از فشارهای سیاسی بوده است. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
بازار غالبا می‌تواند برای مقاطعی سیاسی باشد، اما در نهایت بازار تصمیم می‌گیرد. شاید برای همین بود که اوپک پلاس، این بار، خیلی چراغ خاموش و به دور از سورپرایزهای همیشگی شاهزاده عبدالعزیز، اجلاس را برگزار کرد و اجلاس مقرر شده اوپک پلاس هم به بهانه ماه رمضان، انجام نشد.

* اینکه تصمیم های اوپک در خارج از اوپک اتفاق می افتد نشان دهنده، کاهش قدرت بزرگترین کشورهای صادرکننده نفت است؟
این که نرخ پایبندی اعضای اوپک و غیر اوپک، به تعهدات قبلی  بالای ۱۰۰ درصد است، یعنی اینکه هیچ عضوی غیر از عربستان مازاد ظرفیت تولید ندارد. روسیه هم شاید کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز مازاد داشته باشد. البته روسیه مازاد فصلی دارد. زمستان ها، لوله ها یخ می زنند. انتقال مشکل دارد. تابستان می توانند کمی به تولیدات خود اضافه کنند.

این شرایط قبلا هم در دهه ۱۹۹۰ و نیمه اول ۲۰۰۰ تجربه شده بود. وقتی اوپک، فاقد ظرفیت مازاد است، یعنی دیگر اوپک نیست. اوپک وقتی ایفای نقش می کند که ظرفیت مازاد دارد. الان تقریبا همه هرچه دارند را وارد بازار می کنند.

کد خبر: ۸۶٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha