۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
پیش بینی افزایش قیمت نفت تا مرز ۸۰ دلار در سال جاری
بازار نفت هم منتظر اخبار خوب است؛

پیش بینی افزایش قیمت نفت تا مرز ۸۰ دلار در سال جاری

اقتصاد دنیا در سال جاری رشد خواهد کرد زیرا شمار زیادی از اقتصادهای صنعتی افراد را واکسینه کرده اند و احتمال بازگشت به شرایط عادی زندگی در نیمه دوم در این کشورها وجود دارد.

بازار گروه بین الملل: در این روزها خبرها از افزایش قیمت نفت در بازار حکایت دارد. رسیدن قیمت نفت به مرز ۶۷ دلار در شرایطی که شمار زیادی از اقتصادهای دنیا هنوز درگیر بحران کرونا هستند و واکسیناسیون را در سطح وسیع شروع نکرده اند.

گلدمن ساکس پیش بینی کرده است در سال جاری ما شاهد روند افزایشی قیمت نفت خواهیم بود و در نیمه دوم سال قیمت هر بشکه نفت در بازار به مرز ۸۰ دلار خواهد رسید. در صورتیکه شمار بیشتری از کشورها از بحران خارج شوند و رشد را از سر بگیرند احتمال رسیدن قیمت هر بشکه نفت تا مرز ۹۰ دلار در سال جاری هم وجود دارد.

 دلیل افزایش قیمت نفت در سال جاری را می توان افزایش تقاضا، از سرگیری فعالیتهای اقتصادی و در نهایت از سر گیری پروازهای بین المللی در نیمه دوم امسال دانست. صنعت حمل و نقل هوایی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در دنیا است و پیش بینی می شود از نیمه دوم امسال مرزهای کشورها به روی افراد واکسینه شده باز شود، به عنوان مثال اتحادیه اروپا اعلام کرده است افرادی که واکسن های مورد تایید آژانس دارویی اروپا را دریافت کرده اند، در نیمه دوم امسال می توانند بدون قرنطینه به این کشورها سفر کنند. استرالیا هم در حال بررسی طرحی مشابه است و در مورد احتمال پذیرش واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی توسط این کشور وجود دارد.

سال ۲۰۲۲ بازار نفت به کدام سو می رود
چالشهای اقتصادی دنیا در سال جاری هم ادامه خواهد داشت و این واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم  اوضاع اقتصادی جهان در سال جاری به وضعی که در سال ۲۰۱۹ داشتیم بازخواهد گشت. بسیاری از فعالان بازار کالاهای اساسی این سوال را مطرح می کنند که آیا در سال ۲۰۲۲ بازار روی ثبات را می بیند یا اینکه چالشها باقی خواهد ماند.

طبق  گزارش بانک جهانی یکی از مهمترین بازارهای کالاهای اساسی در دنیا بازار نفت است. نفت که در سال گذشته رکورد فروش با قیمت منفی ۳۷ دلار در مبادلات آتی را نیز ثبت کرد یکی از مهمترین کالاها است که می تواند منبع تامین انرژی در جهان باشد.

در این گزارش آمده است: «یکی از کالاهایی که تحت تاثیر تحولات سال ۲۰۲۰ با مشکلات زیادی روبرو شد بازار نفت بود و حال که واکسیناسیون در دنیا با سرعت در جریان است و برخی از کشورهای صنعتی در مورد کاهش محدودیتهای کرونایی صحبت می کنند، انتظار می رود تقاضا برای ان افزایش یابد. ولی پژوهشگران بانک جهانی افزایش محسوس میزان تقاضا را قبل از سال ۲۰۲۲ غیر ممکن می دانند و معتقدند در خوش بینانه ترین حالت در سال ۲۰۲۲ قیمت هر بشکه نفت به مرز ۶۰ دلار می رسد.»

تقاضا عامل مهمی در شکل گیری بازار است
بانک جهانی با اشاره به این مطلب که یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان فراورده های نفتی در دنیا صنعت حمل و نقل هوایی است نوشت: «در یک سال اخیر پروازهای بین المللی در دنیا محدودیت زیادی داشت و این مساله باعث کاهش تقاضا برای نفت شد. کاهش تقاضا برای نفت به دنبال خود افت قیمت را نیز به همراه اورد. به همین دلیل می توان انتظار داشت زمانی بازار نفت به طور کامل اصلاح شود که صنعت حمل و نقل هوایی احیا شود و این مهم شاید تا قبل از سال ۲۰۲۴ محقق نشود.»

در بخش دیگری از این گزارش به تاثیر تزریق های دولتهای غربی به اقتصاد در جریان همه گیری کرونا نیز اشاره شد. بانک جهانی در این مورد نوشت:« تزریق دولتها به اقتصاد باعث شد تا سرعت رکود اقتصادی در دنیا کاهش یابد و فعالیتهای اقتصادی کمتر از آنچه انتظار می رفت، تنزل پیدا کند. در صورتیکه دولتها از سال ۲۰۲۲ تزریق به اقتصاد را متوقف کنند، این فاکتور مهم رشد اقتصادی در دنیا  از بین می رود و به دنبال خود عامل مهمی که زمینه را برای رشد قیمت نفت فراهم کرده بود، از بین می رود.»

در انتهای این گزارش به احتمال ناتوانی دنیا در کنترل کرونا هم اشاره شد. در این بخش آمده است: «البته در صورتی که دنیا در کنترل کرونا با مشکل روبرو شود و تمامی کشورها نتوانند واکسن دریافت کنند، بحران ناشی از همه گیری بازهم دنیا را دچار چالش می کند و فشار در جهت کاهش قیمت به بازار نفت تحمیل می شود .»

کد خبر: ۸۶٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha