۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
ضرورت ادامه لایروبی سدها و رودخانه‌ها در زمان خشکسالی| مدیریت منابع آب در کشور رها شده است
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

ضرورت ادامه لایروبی سدها و رودخانه‌ها در زمان خشکسالی| مدیریت منابع آب در کشور رها شده است

عدم تقویت سیل‌بندها در اطراف رودخانه‌ها و لایروبی آن‌ها در سال‌های خشکسالی سبب شد در سال‌های پر بارش با فاجعه رو به رو شویم به همین دلیل دولت باید اکنون از فرصت خشکسالی نهایت استفاده را کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، قاسم ساعدی با اشاره به ضرورت ادامه برنامه‌های مرتبط به لایروبی رودخانه‌ها و سدها در زمان خشکسالی، گفت: غنیمت دانستن فرصت‌ها برای انجام یک سری برنامه‌ها از شاخصه‌های مدیریتی قابل تحسین است اما متاسفانه مدیریت بسیار ضعیفی در حوزه لایروبی انهار، رودخانه‌ها، سدها و شبکه‌های ابیاری کشاورزی در سطح کشور شاهد هستیم و مدیریت آبی وزارت نیرو در تامین و نگهداری آب سدها، مهارسازی و لایروبی رودخانه‌ها و سدها نتیجه‌بخش نبوده است.

نگاه مقعطی و کوتاه مدت به مسائلی همچون لایروبی
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه مقعطی و کوتاه مدت به مسائلی همچون لایروبی سبب شده در فصول و سال‌های پر بارش با حوادثی مانند سیلاب رو به رو شویم در حالی که اگر لایروبی در زمان خشکسالی نیز ادامه پیدا کند دیگر شاهد وارد شدن خسارات جانی و مالی به مردم نخواهیم بود.

وی با یادآوری سیلاب سیل سال‌های ۹۷ و ۹۸، افزود: این سیلاب ۵ ماهه، دار و ندار مردم را با خود برد که شامل خانه‌ها و مزارع و باغات آن‌ها می‌شود در حالی که این حوادث صرفا به دلیل سوءمدیریت اتفاق افتادند چراکه در سال ۹۸ سدهایی مانند دز، کرخه و... تحمل آن همه حجم آب را نداشتند و دولت باید از آن آب‌ها استفاده بهینه می‌کرد.

به گفته ساعدی عدم تقویت سیل‌بندها در اطراف رودخانه‌ها و لایروبی آن‌ها در سال‌های خشکسالی سبب شد در سال‌های پر بارش با فاجعه رو به رو شویم به همین دلیل دولت باید اکنون از فرصت خشکسالی نهایت استفاده را کنند.

مدیریت آنی و لحظه‌ای در  حوزه آب مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است
وی با اعتقاد به اینکه مدیریت آنی و لحظه‌ای مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، گفت: اکنون در زمان خشکسالی باید تمام انهاری که بر اثر سیل ویران شده و زهکش‌هایی که از شن و ماسه و رسوبات سیلابی پر شده‌اند باید اکنون لایروبی شوند اما نگاه‌ غیرکارشناسی در وزارت نیرو مانع انجام این اقدامات مهم شده است.

مدیریت منابع آب در کشور رها شده است
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مدیریت منابع آب در کشور رها شده است، اضافه کرد: مدیریت آب علاوه‌بر اینکه مانع از بروز خسارات جانی و مالی و تامین آب شرب مردم می‌شود، بر رونق اقتصادی کشور نیز  تاثیرگذار است چراکه رونق کشاورزی و صنایع آبی به این مهم وابسته است.

بیش از ۱۳۰ شهر در کشور دچار تنش آبی هستند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بیش از ۱۳۰ شهر در کشور دچار تنش آبی هستند و این مسئله از سوءمدیریت ناشی می‌شود، اظهار کرد: در حالی مسئولان به دنبال سیاست‌های غلطی مانند انتقال آب از دریا یا انتقال آب از استانی به استان دیگر هستند که باید انرژی و توان خود را بر مدیریت آب موجود و جلوگیری از هدررفت آن بگذارند و دقیقا به همین دلیل موضوعی مانند لایروبی به فراموشی سپرده شده، همچنین بودجه بسیار ناچیزی برای این مهم در لایحه بودجه در نظر گرفته می‌شود که جوابگویی لایروبی کامل سدها و رودخانه‌ها نخواهد بود.

کد خبر: ۸۶٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • لایلا هاشمی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      با سلام از مسولان محترم خواهشمندیم سد جرین در شهرستان خدا بنده که کلی خزیپه شد ولی سل هاست که کلای پر شده حیج لایروبی ندشه که کشاورزان از ان استفاده کنند از معسولین خوهشمندیم پیگیری کنند