۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
بازار داغ سفته بازی مانع جذب سرمایه گذار در پروژه های عمرانی| تعریف ۱۵۰ هزار میلیارد پروژه برقابی
مدیرعامل مدیریت منابع آب مطرح کرد

بازار داغ سفته بازی مانع جذب سرمایه گذار در پروژه های عمرانی| تعریف ۱۵۰ هزار میلیارد پروژه برقابی

رضوی، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب، بازار داغ سفته بازی را مانع اصلی جذب سرمایه گذار در پروژه های عمرانی دانست و گفت: وزارت نیرو قصد دارد پروژه های خود را از طریق فایناس انجام دهد.

بازار؛ گروه انرژی: زنگ خطر بحران آب در کشور به صدا درآمده است. بر اساس آخرین آمار اعلامی امسال حدود ۲۸۲ شهر کشور با تنش آبی دست و پنجه نرم می کنند. وزارت نیرو که در تر سالی ها روزهای سخت خشکسالی را فراموش کرده حالا شروع به تعریف پروژه هایی کرده که تامین منابعش به بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی گره خورده است.

بر اساس آنچه «حسن رضوی» مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به بازار اعلام کرده، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید قرار است تعریف شده که حتی ریال آن هم قرار نیست از منابع دولتی باشد. اما درحالی از چنین هدفی سخن می گوید که خود نیز امیدی به ورود بخش خصوصی به این حوزه ندارد.

رضوی می گوید که بازار داغ سفته بازی مانع اصلی جذب سرمایه گذار در پروژه های عمرانی است. او که معتقد است دولت باید به سمت ایجاد تعادل در شاخص های اقتصادی همچون نرخ تورم پیش برود، گفت: هم اکنون سرمایه گذاری در سایر بازارها سود بیشتری دارد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرار نیست دیگر دولت مثل گذشته وارد اجرای پروژه ها شود و تنها قرار است که نقش حاکمیتی خود را ایفا کند، ادامه داد: در راستای جذب سرمایه گذار خارجی  با کشورهایی همچون  چین و روسیه، آذربایجان و ارمنستان و ترکیه در حال انجام سرمایه گذاری های مشترکی هستیم. 

متن کامل گفتگوی بازار با «سید حسن رضوی» مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران را در ادامه می خوانید:

حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هم پروژه جدید را به زودی اغاز می کنیم

* شرایط بارندگی امسال به هیچ وجه مناسب نبوده است. آیا منابع بودجه ای شرکت متناسب با شرایط بحرانی است؟
امسال حدود ۵۰ درصد میزان اعتبارات دولتی افزایش پیدا کرده است. من معتقدم که سال ۱۴۰۰ از نظر تامین منابع و اقدامات اجرایی در بخش توسعه منابع آب و نیرو  خیلی بهتر از سال های گذشته است. جدای منابع دولتی تبصره ۲۷ و ۱۹ قانون امکان استفاده از ظرفیت جذب سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارجی را به وجود آورده است. همچنین می توان استفاده از ظرفیت تفاهم نامه ایران و چین می تواند شرایط خوبی را در تامین مالی پروژه های برق آبی فراهم کند.

* جدای از مساله فایناس میزان اعتبارات خود شرکت چقدر بوده است؟
بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران برای امسال حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

بودجه شرکت با ۵۰ درصد افزایش نسبت به پارسال به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است

* اما با توجه به حجم بالای پروژه های نیمه تمام به نظر می رسد بودجه در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است؟
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از این پس دولت بیشتر در زمینه حاکمیتی و صدور مجوز فعالیت خواهد کرد و  انجام پروژه ها به بخش واگذار می شود . به‌عنوان مثال در بحث آب شیرین کن ها دولت دیگر هزینه ای نخواهد کرد و در انتقال آب خلیج فارس هم شرایط همین طور است.

* میزان پروژه های نیمه تمامی که بخش خصوصی می تواند به آنها ورود پیدا کند، چقدر است؟
بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در برق آبی داریم. ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه را هم می خواهیم شروع کنیم.  

با کشورهایی همچون روسیه، آذربایجان و ارمنستان و ترکیه در حال انجام سرمایه گذاری های مشترکی هستیم . همچنین در راستای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در حال تعریف پروژه و آغاز مذاکره با چینی ها هستیم. بعد از نهایی شدن نتایج، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد

* کارنامه عملکردی سال های گذشته نشان می دهد که وزارت نیرو به هیچ وجه در جذب سرمایه گذار خارجی موفق نبوده است؟
دولت می تواند تعرفه ها را به گونه ای تعریف کند که این جذابیت به وجود بیاید. در خارج از کشور میزان سود حاصل از سرمایه گذاری خیلی پایین است. به همین خاطر سرمایه گذاری در ایران برای خارجی ها به شدت جذاب است.

* آیا برای جذب سرمایه گذار خارجی تا حالا اقدامی صورت گرفته است؟ 
با کشورهایی همچون چین و روسیه، آذربایجان و ارمنستان و ترکیه در حال انجام سرمایه گذاری های مشترکی هستیم که به نظر می رسد شرایط آینده خیلی بهتر از گذشته شود .

*مذاکراتی که با چین در حال اتجام است در راستای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین است؟ اجرایی شدن تفاهم نامه چقدر ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه نیرو ایجاد می کند؟
سرفصل های این تفاهم نامه کلی است اما آنگونه که اعلام شده قرار است که ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های مختلف انجام شود که یکی از آنها بخش نیرو است. هم اکنون در حال تعریف پروژه و آغاز مذاکره با چینی ها هستیم. بعد از نهایی شدن نتایج، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

با این بازار مکاره ای که در کشور وجود دارد، افراد کمی حاضر به سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی می شوند.  بازارهای سفته بازانه  معمولا در اقتصادهایی شکل می گیرد که چارچوب مشخصی نداشته و بر اساس یک نرم منطقی کار نمی کنند

* اما مساله تامین اعتبار پروژه های آبی از طرف بخش خصوصی طرح جدیدی نیست و وزارت نیرو در سال های گذشته نیز روی این مساله تاکیده کرده است. اما متاسفانه بخش خصوصی تمایلی به ورود به این حوزه ندارد. دلیل این بی رغبتی چیست؟
با این بازار مکاره ای که در کشور وجود دارد افراد کمی حاضر به سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی می شود. متاسفانه ما در ایران شاهد هستیم که سرمایه گذاران هر روز سر از یک بازار در می آورند. یک روز بازار خودرو و طلا و ارز جذاب می شود یک روز هم بازار سرمایه. این بازارها معمولا در اقتصادهایی شکل می گیرد که چارچوب مشخصی نداشته و بر اساس یک نرم منطقی کار نمی کنند، شکل می گیرد. متاسفانه سرمایه گذاری در بازارهای سفته بازانه پر سود تر بوده و به همین دلیل سرمایه مردم به سمت آنها سرازیر می شود.

* چطور می توان این مساله را حل کرد؟
دولت باید شرایطی را ایجاد کند که بازارهای مولد اقتصادی در کشور شکل بگیرد. کافی است که در مقوله هایی همچون نرخ تورم، سود بانکی ثبات ایجاد کند. اما قدم بعدی ایجاد جذابیت برای سرمایه گذار است. به عنوان مثال تعرفه هایی که دولت در بخش برق و انرژی های تجدید پذیر وضع می کند هم می تواند مانع جذب سرمایه گذار شود و هم می تواند آن را جذب کند.

دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید به موقع تعرفه ها را آنالیز کند و در صورت نیاز آنها را مورد بازنگری قرار بدهد تا جذب سرمایه گذار در پروژه های برق آبی  به صورت اتوماتیک وار رخ بدهد

* اما در شرایطی که بخش خصوصی حاضر به ورود نیست، نمی شود که پروژه ها در حوزه های حیاتی همچون آب  را تعطیل کرد.
دولت در سال های گذشته هم کارگذار بوده، هم قانون گذار، هم اجرا کننده و هم وظایف حاکمیتی را بر عهده داشته است. این همان اشتباهی بزرگی بوده که نتجه آن را امروز مشاهد می کنیم.

امروزه در دنیا پیشرفت های زیادی در مسائل مربوط به حوزه آب و تشکیل بازارهای آبی اتفاق افتاده است. بسیار خوشحال کننده است که ما هم به مساله تشکیل بازار آب ورود پیدا کردیم. نباید فراموش کرد که آب محور توسعه می دانیم. ما یک ظرفیت آب تجدید پذیری داریم که این ظرفیت سال به سال هم کمتر می شود. اگر قرار باشد مثل گذشته عمل کنیم و از این ظرفیت استفاده نکنیم، آینده ما تیره و تاریک تر خواهد شد.

هم اکنون شاهد هستیم که بخش خصوصی به حوزه هایی همچون ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی ورود پیدا کرده است. دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید به موقع تعرفه ها ر آنالیز کند و در صورت نیاز آنها را مورد بازنگری قرار بدهد تا جذب سرمایه گذار به صورت اتوماتیک وارد رخ بدهد.

کد خبر: ۸۶٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha