۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
بهبود وضعیت خرده‌ فروشی در اسفند نسبت به بهمن ۹۹
اتاق اصناف ایران منتشر کرد؛

بهبود وضعیت خرده‌ فروشی در اسفند نسبت به بهمن ۹۹

فروش پایان سال، اهدای کارت خرید به کارکنان ادارات و ارائه تخفیفات فروشگاهی موجب بهبود وضعیت خرده‌فروشی در اسفند نسبت به بهمن ۹۹ شد.

به گزارش بازار، معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود را منتشر می‌کند. بر اساس این گزارش عدد شامخ کل (۵۸۴۳۳) نشان دهنده بهبود وضعیت خرده‌فروشی در اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۹ (۵۶٫۷۳) است.

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۵۳.۱۳) در اسفند، بیشترین میزان درصد تغییر شاخص‌ها در بین ۵ مولفه اصلی شامخ بوده است.

کاهش (۰.۹۹) قیمت خرید مواد اولیه و همچنین افزایش میزان فروش کالاها و خدمات نسبت به ماه قبل منجر به افزایش (۸.۳۳) شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت‌ها شرکت در ماه آینده شده است.

تحلیل شامخ بخش خرده‌فروشی در اسفند ماه ۱۳۹۹:
با عنایت به نتایج به دست آمده از طرح شامخ اسفند ماه (عدد شاخص ۵۸.۳۳) شاهد رونق نسبی وضعیت خرده‌فروشی نسبت به ماه قبل (عدد شاخص ۵۶٫۷۳) است.

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به بهمن ماه افزایش (۲۸.۴۹ درصدی) داشته که دلیل عمده این افزایش می‌تواند ناشی از افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال باشد.

با عنایت به افزایش شاخص فوق، شاهد رونق و افزایش در شاخص‌های میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی (۱۱٫۳۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل) شاخص میزان فروش کالا (۱۶٫۲۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل) و همچنین کاهش ۱۴٫۵۸ درصدی شاخص موجودی محصول نهایی در انبار هستیم.

افزایش رقم شاخص در اسفند ماه متاثر از نزدیک شدن به ایام نوروز و فروش پایان سال واحدهای صنفی است. همچنین با توجه به اینکه در برخی از سازمان‌ها و ادارات کارت خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان پاداش آخر سال به کارکنان اهدا شد همین امر سبب افزایش فروش این قبیل فروشگاه‌ها شد.

همچنین برخی از سیاست‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خصوص اعمال تخفیفات پایان سال بر روی محصولات خود، سبب افزایش شاخص فروش کالا و شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان شد.

دریافت فایل کامل گزارش

کد خبر: ۸۵٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha