۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
تحریم‌های «کاتسا» هم باید لغو شوند
معاون وزیر امور خارجه:

تحریم‌های «کاتسا» هم باید لغو شوند

عراقچی، معاون وزیر خارجه اعلام کرد در کارگروه سوم کمیسیون مشترک برجام «جدول زمانی» اقدامات دو طرف بررسی می‌شود. چین و روسیه تقریبا در همه موارد با ما همراهند.

به گزارش بازار، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس هیات مذاکره کننده ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام، تاکید کرد همه تحریم‌ها که بعد از اجرایی شدن برجام چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ وضع شده، باید لغو شوند.

رئیس هیات مذاکره کننده کشورمان در نشست وین در پایان دور جدید گفتگوهای کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی درباره تحریم‌های موسوم به کاتسا تایید کرد که ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی هم قبلا به نقل از منابع آگاه خبر داده بود ایران خواستار لغو همه تحریم‌های بعد از اجرایی شدن برجام است که شامل تحریم‌های آیسا و ویزا نیز می‌شود.

عراقچی درباره ترتیبات اقدامات آمریکا و ایران تاکید کرد مواضع ما هیچ تغییری نکرده است. آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران تنها پس از راستی آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود این موضع ایران تغییر نخواهد کرد. وی در عین حال با اشاره به کارگروه سوم کمیسیون مشترک که از فردا در وین آغاز به کار می‌کند و پیشتر با عنوان کارگروه ترتیبات و توالی (sequence) شناخته می‌شد، گفت این کمیسیون بر روی اقدامات عملی یا (practical arrangements) متمرکز خواهد شد.

وی ادامه داد: وظایف این کارگروه علاوه بر بررسی نحوه راستی آزمایی و مدت زمان آن، تعیین «جدول زمانی» اقدامات همه طرف‌ها برای انجام تعهداتشان خواهد بود.

رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین در پاسخ به سوال پرس تی وی درباره تحریم‌های موسوم به چرخه دلار یا U-turn که مانع اصلی تعاملات بانکی ایران و مانع بزرگ بهره‌مندی ایران از منابع برجام است و اینکه آیا ایران برداشته شدن این تحریم‌ها را نیز مطالبه کرده گفت بررسی این موضوع را باید به کارشناسان بسپاریم.

معاون وزارت خارجه کشورمان افزود در حال حاضر روی موضوع «تبدیل پول‌های مختلف» در حال کار کردن هستیم. آقای عراقچی با تاکید مجدد روی اینکه ایران نمی‌پذیرد که گفتگوها بدون نتیجه ادامه یابد، گفت: اگر احساس کنیم سایر طرف‌ها جدیت لازم را ندارند گفتگوها را متوقف می‌کنیم.  

وی گفت: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم. رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم کار دو کارگروه قبلی که یکی موضوع تحریم‌های آمریکا و دیگری اقدامات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند فشرده‌تر شود.

عراقچی همچنین از همسانی مواضع چین و روسیه با ایران ابزار رضایت کرد و گفت قبل از جلسه امروز کمیسیون مشترک در گفتگوهای دو و سه جانبه با هیات‌های چینی و روسی متوجه شدیم، تقریبا در همه موارد با آن‌ها اشتراک مواضع داریم.

کد خبر: ۸۵٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha