۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری مواد اولیه پلیمری از سوی پتروشیمی‌ها
رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر عنوان کرد

انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری مواد اولیه پلیمری از سوی پتروشیمی‌ها

ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر، از پتروشیمی‌ها به دلیل آنچه که ابداع آنان در قیمت‌گذاری مواد اولیه عنوان شد، انتقاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه شیوه قیمت‌گذاری مواد اولیه پلیمری از سوی صنایع بالادستی پتروشیمی، منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی در داخل شده‌است، گفت: این موضوع در دیدار روز گذشته جمعی از نمایندگان بخش‌خصوصی با رئیس‌جمهور، مطرح و تاکید شد که نرخ‌گذاری‌های خارج از ضابطه باعث شده تا فرصت‌های صادراتی واحدهای تولیدی  در مصنوعات پلاستیکی از بین برود.

سعید ترکمان گفت: در نشست با رئیس‌جمهور به عنوان نماینده صنایع پلیمر کشور متذکر شدم که بر اساس شیوه‌نامه مصوب کمیته تخصصی پتروشیمی کارگروه تنظیم بازار، قیمت‌های پایه مواد اولیه پتروشیمی بر مبنای قیمت‌های کشور یا مقاصد صادراتی پتروشیمی‌ها باید تعیین شود اما در حال حاضر ملاک تعیین نرخ در این بخش، بازارها و مقاصد خاص صادراتی واحدهای پتروشیمی‌ است.

وی افزود: این درحالی است که وزارت نفت بازارهایی را به عنوان مقاصد صادراتی برای ملاک قیمت‌گذاری انتخاب می‌کند که نرخ‌های بالاتری در این بازارها حاکم است. به‌عنوان مثال، مواد اولیه پلی‌پروپیلن که یکی از حساس‌ترین و پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی، نساجی، لوازم خانگی و کالاهای پزشکی است، شاهد اختلاف قیمت بیش از ۳۰ درصد در بازارهای مختلف صادراتی از شرق آسیا تا شمال اروپا هستیم و این در حالی است که در برخی موارد قیمت‌های بالاتر ملاک نرخ‌گذاری قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس هیات مدیره صنایع پلیمر با بازارسازی و عدم اصلاح شبکه توزیع مواد اولیه، رقابت‌ برای خرید این فرآورده‌ها در بورس کالا تا ۴۰ درصد قیمت‌ها شکل می‌گیرد که در نتیجه آن، مواد اولیه پتروشیمی در بعضی از گریدهای پرمصرف داخلی با بیش از ۶۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس به دست تولیدکننده داخلی می‌رسد که عواقب آن در بحران اسفند ماه سال گذشته در تامین بسته‌بندی کالاهای اساسی از جمله روغن مایع غذایی رخ داد.

وی در این دیدار افزود: صنعت پلیمر ایران با ۸ هزار واحد صنعتی متوسط و بزرگ در سطح کشور که با توجه به پروانه‌های بهره‌برداری صادره توسط وزارت صمت ظرفیت نصب شده بیش از ۲۰ میلیون تن در سال را دارد و با توجه به اشتغال ۷۵۰ هزار نفری و ارز آوری ۱.۶ میلیارد دلاری به عنوان اشتغال‌زاترین صنعت کشور محسوب می‌شود.

به گفته ترکمان، در سال۱۳۹۹ با تلاش تولیدکنندگان این بخش و به‌رغم فشار تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا و انسداد مقطعی مرزهای گمرکی، رشد ۱۰ درصدی در تولید و افزایش ۱۳ درصدی در صادرات در این صنعت به ثبت رسید.

کد خبر: ۸۵٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha