۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
۲۸۲ شهر درگیر تنش آبی؛ ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز| سند عبور از تنش آبی به استان ها ابلاغ شد
سخنگوی آبفای کشور خبر داد

۲۸۲ شهر درگیر تنش آبی؛ ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز| سند عبور از تنش آبی به استان ها ابلاغ شد

کشفی، معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری آبفای کشور گفت: پیش‌بینی شده که امسال ۲۸۲ شهر در تنش آبی خواهند بود که از این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز، ۵۵ شهر نارنجی و ۱۲۶ شهر در وضعیت زرد خواهند بود.

به گزارش خبرنگار  بازار، محمدرضا کشفی طی یک نشست خبری  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بارندگی ها به طور متوسط  نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش داشته و در برخی مناطق کشور وضعیت وخیم است، ادامه داد : پیش بینی می شود که ۲۸۲ شهر در تنش آبی خواهند بود که از این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز، ۵۵ شهر نارنجی و ۱۲۶ شهر در وضعیت زرد خواهند بود.

او همچنین با اشاره به تخصیص بودجه به پروژه‌های آبی کشور گفت: در سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری اجازه داده شد که ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود که اگر این بودجه را نداشتیم اکنون ۶۰۰ شهر دارای تنش آبی بودند.

به گفته این مقام مسئول، در حوزه مرزی شرق مثل خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ۸۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داشتیم. در حوزه فلات مرکزی که ۱۷ استان را شامل می‌شود ۵۰ درصد، در حوزه خلیج فارس ۴۱ درصد و در حوزه آبریز دریای خزر ۱۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و به این ترتیب ورودی سدها نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است به طوری که سال گذشته ۸۰ درصد مخازن سدها پر بود اما امسال این رقم به ۵۵ درصد رسیده است ضمن اینکه فصل گرم و افزایش برداشت‌ها شروع نشده است.

سخنگوی شرکت آبفای کشور با بیان اینکه اوضاع آبی در کشور نامطلوب است، گفت: ۴۷۰ شهر به آبهای سطحی وابسته‌اند که تمامی آنها متاثر از کاهش بارندگی هستند. شهرهایی که از آبهای زیرزمینی و چاه‌ها تغذیه می‌شوند نیز دچار افت منابع شده و به لحاظ کیفی هم آلایندگی افزایش یافته است. تعدادی از چاه‌ها را به دلیل اینکه به لحاظ کیفی مشکل‌دار شده‌اند از مدار خارج کرده و یا خواهیم کرد.

هر مترمکعب آب، آب شیرین کن ها ۱۵ هزار تومان
کشفی همچنین درباره برداشت آب و شیرین کردن آب دریاها تصریح کرد: برای برداشت آب از خلیج فارس، عمان و خزر مطالعات زیادی انجام شده و در حوزه خلیج فارس، کار ساخت آب شیرین‌کن برای انتقال ۵۸۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در حال انجام است و از اثرات تامین آب توسط آب شیرین‌کن‌ها این است که تعدادی از شهرها که در گذشته در لیست شهرهای دارای تنش بودند، امسال مشکلی ندارند چون به وسیله آب شیرین‌کن‌ها آب مورد نیاز تامین خواهد شد.

سخنگوی شرکت آبفای کشور ادامه داد: با توجه به هزینه و تعرفه شرب تامین آب توسط آب شیرین‌کن‌ها صنایع به این بخش ورود کرده‌اند و در خطوطی که اجرا می‌شود تخصیص آب نیز در نظر گرفته شده است. با توجه به موضوع گران بودن تامین آب شرب توسط آب شیرین‌کن‌ها که یک متر مکعب آن ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خواهد بود، احداث و انتقال آب از دریا توسط صنایع انجام خواهد شد.

او  یادآور شد: ۵۸۰ هزار متر مکعب تامین آب از آب شیرین‌کن‌ها در فاز بعدی به یک میلیون متر مکعب خواهد رسید.                 

مصرف بالای کولرهای آبی  
کشفی در ادامه به موضوع کولرهای آبی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۶ میلیون کولر آبی در کشور در حال استفاده است و طبق اعلام وزارت صمت هر سال به طور متوسط ۵۰۰ هزار دستگاه جدید هم تولید می‌شود. براساس مطالعات پایلوت که در استان یزد انجام شده، در شهر یزد ۲۶۰ هزار کولر آبی و در کل این استان ۴۰۰ هزار دستگاه در حال فعالیت است. هر کولر آبی در شهر یزد در سال ۴۰ متر مکعب مصرف آب دارد که با احتساب ۴۰۰ هزار دستگاه، ۱۶ میلیون متر مکعب یعنی ۱۵ درصد آب سالانه این استان به مصرف کولرهای آبی می‌رسد.

او با بیان اینکه همزمانی گرما و کرونا چالش اصلی برای تامین آب مورد نیاز شرب است، تصریح کرد: در خصوص مصرف بهینه آب در کولرهای آبی و گازی نقشه راه مشخصی وجود ندارد اما استانداردسازی کولرهای گازی و افزایش بهره‌وری کولرهای آبی در دستور کار است.


معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه پروژه‌های مربوط به عبور از تنش آبی از مهر ماه ۹۹ با پیش‌بینی سند پایداری و مدیریت تنش آبی انجام خواهد شد، گفت: این سند تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شده و بر پایه آن ۲۴۳ پروژه در ۴۱۴ شهر تعریف و آغاز شده که البته باید تامین اعتبار صورت گیرد تا به موقع انجام شوند.

کشفی درباره تنش آبی در تهران بیان داشت: تهران هم با مشکل تامین آب مواجه است ولی جزو شهرهای تنش‌دار نیست. حتما در برخی مناطق شهر باید مدیریت فشار اعمال شود و مردم نیز مدیریت مصرف را مدنظر قرار دهند.

برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم 
او درباره اجرای طرح آب امید و تاثیر آن بر کاهش مصرف اظهار داشت: این پروژه از ابتدای دی ماه سال گذشته آغاز شد و طی ۳ ماهه زمستان ۳ درصد کاهش مصرف را شاهد بودیم.

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: ما در سال جاری هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب شهرها نداریم.

کد خبر: ۸۵٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha