۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
چین کشور پیشگام در عرضه پول دیجیتال؛ دور زدن تحریم های امریکا با کمک یوان دیجیتال
بازار گزارش داد؛

چین کشور پیشگام در عرضه پول دیجیتال؛ دور زدن تحریم های امریکا با کمک یوان دیجیتال

با تغییرات سریع در اقتصاد دیجیتال، عرضه پول دیجیتال ملی یکی از اولویتهای مهم کشورها شده است و چین که از انتهای امسال یوان دیجیتال را وارد بازار می کند، در این زمینه پیشگام است.

بازار؛ گروه بین الملل: عرضه ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی چین در انتهای سال جاری یکی از مهمترین مسایلی است که این روزها مطرح است. کشوری که بازهم از دنیای  غرب  پیشی گرفت و انتظار می رود با سرعت زیادی به سمت تبدیل شدن به قدرتمندترین اقتصاد دنیا حرکت کند.

خبرگزاری ای بی سی نیوز بر این باور است که دولت چین با عرضه ارز دیجیتال می تواند قدرت خود در اقتصاد دنیا را بیشتر کند و رقیبی قدرتمند برای دلار به میدان بیاورد.

این رسانه در مورد تاثیر عرضه یوان دیجیتال روی نظارت های دولت بر فعالیتهای اقتصادی در کشور نوشت: «با ممنوعیت فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال رایج در دنیا و جایگزین شدن یوان دیجیتال که توسط بانک مرکزی ارایه می شود، باید منتظر افزایش نظارت های دولتی بر مبادلات مالی باشیم. البته عرضه یوان دیجیتال می تواند به دولت برای مبارزه با پولشویی یا مقابله با سایت های شرط بندی کمک کند ولی اصلی ترین و مهمترین گامی که عرضه یوان دیجیتال می تواند در اقتصاد چین بردارد تبدیل کردن این کشور به یک قطب بزرگ اقتصاد دیجیتال در دنیا است.»

ورزشکاران و توریستها در المپیک زمستانه یوان دیجیتال استفاده می کنند
دولت چین اعلام کرد تا سال ۲۰۲۲ یعنی زمانی که المپیک زمستانه در چین برگزار می شود، استفاده از یوان دیجیتال را به عنوان ارز مرجع در کشور در دستور کار قرار خواهند داد. طبق این گزارش دولت در نظر دارد استفاده از یوان دیجیتال را توسط تمامی ورزشکاران خارجی و توریستها اجباری کند و از این طریق به تدریج زمینه را برای پذیرش این روش نوین مبادلات مالی فراهم کند.

ای بی سی نیوز نوشت: «بدون شک پیشرفتهای چین در دنیای تکنولوژی و در عرصه اقتصادی چشمگیر بوده است و این پیشرفتها باعث شد تا بتواند به عنوان اولین کشور دنیا پول دیجیتال ملی را عرضه کند. از طرف دیگر زیرساختهای مالی در این کشور برای پذیرش این تغییر آماده است. در ضمن طی سالهای اخیر دولت میلیاردها دلار برای اجرای طرح های آزمایشی سرمایه گذاری کرده است و نتیجه همه این سرمایه گذاریها را به عنوان تجربه ای موفق در عرضه ارز دیجیتال مورد استفاده قرار داده است.»

مردم منتظر دریافت یوان دیجیتال هستند
از طرف دیگر جامعه چین هم برای پذیرش یوان دیجیتال آماده است. در شرایطی که چندین شهر در طرح آزمایشی استفاده از یوان دیجیتال شرکت کرده بودند، عرضه آن به اقتصاد در سطح وسیع گام مهمی است که در ماه های آتی برداشته می شود. مطالعات میدانی انجام شده توسط چاینا دیلی هم نشان می دهد مردم برای این تغییر بزرگ آماده هستند. از کسب ر کارهای بزرگ و پردرآمد گرفته تا فعالیتهای اقتصادی کوچک مانند دکه ها و رستوران ها سیار، همه خواستار استفاده از یوان دیجیتال هستند و بر این باورند که با استفاده از این ارز دیجیتال می توانند گام بلندی در جهت تغییر در کشور بردارند.

البته هنوز سوالات زیادی در مورد کارکرد ارز دیجیتال در چین وجود دارد که بخش زیادی از آنها تا کنون پاسخی دریافت نکرده است. از جمله اینکه آیا استفاده از ارز دیجیتال می تواند به عنوان ابزاری برای گذر اقتصادی کشورها از دوره های بحرانی باشد یا کارکردی مشابه پول های کاغذی داشته باشد که با افزایش عرضه آن به بازار، زمینه برای رشد اقتصادی فراهم شود یا خیر؟

کارکردهای  مهم یوان دیجیتال
وال استریت ژورنال در گزارش اخیر خود در این مورد نوشت:« استفاده از پول دیجیتال هم امکان مداخله دولت در اقتصاد را فراهم می کند به عنوان مثال در دوره های رکود اقتصادی دولت چین می تواند تاریخ انقضایی برای یوان های دیجیتال وضع کند و از این طریق مردم را مجبور کند قبل از رسیدن تاریخ انقضای پول ها، آنها را در بازار خرج کنند. با این سیاست زمینه را برای افزایش سرعت گردش پول و افزایش نرخ رشد اقتصادی فراهم می کند و اقتصادی توسعه یافته تر در کشور ایجاد خواهد کرد.»

ای بی سی نیوز هم از کارکرد یوان دیجیتال برای دور زدن تحریم های اقتصادی امریکا علیه چین نوشت. بر طبق این گزارش در صورتی که وابستگی چین به دلار برای انجام مبادلات کاهش پیدا کند، تاثیر تحریم های اقتصادی کمتر می شود و امکان مبادلات با کشورهای دیگر با استفاده از این ارز دیجیتال بیشتر خواهد شد.

در نتیجه تاثیر تحریم روی اقتصاد چین کمتر می شود. با توجه به این مساله می توان انتظار داشت در سالهای آتی کشورهای بیشتری در عرصه تولید ارز دیجیتال ملی فعالیت کنند و ان را به عنوان وسیله ای برای مبادلات خارجی استفاده کنند.

کد خبر: ۸۵٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha