۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
تورم یا واکسن؛ کدامیک مسیر قیمت طلا را تعیین می کند؟
نرخ طلا به ۲۰۰۰ دلار باز می گردد؟

تورم یا واکسن؛ کدامیک مسیر قیمت طلا را تعیین می کند؟

موسسات بانکی و مالی در کنار کارشناسان بازار جهانی طلا تحلیل های متناقضی از وضعیت قیمت انس جهانی ارایه می دهند که بیشتر متاثر از دو عامل تورم جهانی در کنار اثر مثبت واکسن کرونا است.

 بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: سرمایه گذاران طلا در ابتدای امسال فصلی بسیار بد داشتند، زمانی که ارزش فلز گرانبها، در بدترین عملکرد سه ماهه از سال ۲۰۱۶ مطابق قیمت های آتی در طی سه ماه اول ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. این کاهش بزرگ احتمالاً ناشی از افزایش مداوم بازارهای سهام و همزمان با فشار رو به بالا بر بازده اوراق قرضه ایالات متحده بود. علاوه بر این، بهبود نسبی نرخ ارز دلار که در اواخر ماه مارس به بالاترین سطح از نوامبر گذشته رسید نیز تاثیر گذار بود.

 درست است که طلا وقتی از آگوست گذشته از دو هزار دلار فراتر رفت و از بهترین سطح خود فاصله گرفت اما حتی با بسته شدن قراردادها در ماه مارس با قیمت هر اونس ۱۷۱۵ دلار، قیمت این فلز گرانبها هنوز هم در حدود یکی از بهترین قله های سالهای اخیر خود است.

 علاوه بر این، پس از آنکه در طول هفته بالاترین سطح در دو ماه گذشته  با ۱۷۹۳ دلار در هر اونس را تجربه کرد، معاملات جمعه گذشته در سطح ۱۷۷۷ دلار و در میان خوش بینی و نشانه های مثبت در مورد ادامه مسیر قیمتی به پایان رسید.

اوج ماه اوت گذشته عمدتاً ناشی از نگرانی های سرمایه گذاران جهانی و تمایل آنها برای محافظت در برابر نوسانات و عدم قطعیت های مرتبط با اپیدمی کرونا همراه با کاهش تاریخی دلار بیش از ۱۰ درصد از ماه مارس است. اما حتی با تولید واکسن و برخی اطمینان ها در مورد چشم انداز اقتصادی، کاهش قیمت طلا رقم قابل توجهی نبوده است. در گزارش زیر که بر گرفته از گزارشات بلومبرگ و، وال استریت و ارقام است و به اظهار نظرات کارشناسان و موضع گیری موسسات تحقیقاتی پرداخته شده، سعی داریم به این پاسخ برسیم که آیا نرخ طلا در هر انس به ۲۰۰۰ دلار دوباره باز خواهد گشت، یانه!؟

 ترکیب عجیب و غریب ثبت قیمت طلا و افزایش سهام در حال حاضر ممکن است موقتی باشد، اما این بدان معناست که سهام طلا از بهترین موارد برای سرمایه گذاران دردو سال  گذشته بوده است

دو سال صعود
قیمت طلا در سطح فعلی بیش از ۲۲۵ دلار از سطح خود در ابتدای سال ۲۰۲۰ و قبل از همه گیری  و حدود ۵۰۰ دلار از اوایل سال ۲۰۱۹  بالاتر است. اگر یک سرمایه گذار به ما دو سال پیش می گفت که سطح قیمت هر انس طلا  ۱۷۰۰ دلار در آینده  پایین  است او با هر آنچه داشت روی  فلز گرانبها سرمایه گذاری و شرط بندی می کرد.

اکنون بازار گاو نر به دومین سالگرد تولد خود نزدیک می شود و ممکن است مناسب باشد که دوباره به چشم انداز رسیدن به دلار ۲۰۰۰ اونس بپردازیم.

به طور کلی افزایش قیمت جهانی طلا به دلیل ضعف دلار آمریکا و نشان دادن فدرال رزرو از احتمال کاهش نرخ بهره، قبل از افزایش (دلار) توسط سرمایه گذارانی است که برای فرار از خطرات ناشی از کرونا به دارایی های امن رو اورده بودند.

ترکیب عجیب و غریب ثبت قیمت طلا و افزایش سهام در حال حاضر ممکن است موقتی باشد، اما این بدان معناست که سهام طلا از بهترین موارد برای سرمایه گذاران بوده است.

تقاضای سرمایه گذاری که باعث شد مردم سال گذشته سهام شرکت های دولتی « ETF» را  با پشتوانه طلا و در سطح رکورد خریداری کنند در این سال با نسبتاً کند شده و علاوه بر این تجارت راکد جواهرات در حال بهبود است.

برخی از شرکت ها سیاست "خرید نرم" را کنار گذاشتند و پس از عملکرد چشمگیر ۲۰۲۰، در فوریه گذشته به خرید قطعی روی آوردند و سهام شرکت های استخراج طلا در لندن با سود ۱۰۰ درصدی این دوره در کل طی دو سال عملکرد بهتری نسبت به صنعت داشت.

افق های طولانی با هم مخلوط شده اند
اوله هانسون، رئیس استراتژی کالاها دربانک ساکس می گوید:  در حالی که بازار منتظر شکست قیمت  از محدوده فعلی (بالا یا پایین) است خروج از ETF متوقف می شود

 اما حامیان قیمت  طلا در سطح ۲۰۰۰ دلار در هر اونس، وضعیت فعلی را آغاز روند فلزات گرانبها می دانند.

شرکت مدیریت ثروت Incrementum، که گزارشی سالانه با عنوان "ما به طلا اعتماد داریم" را منتشر می کند، پیش بینی محافظه کارانه ای را نشان می دهد که در آن  قیمت هر اونس طلا را برای سال ۲۰۳۰ حدود ۴۸۰۰ دلار پیش بینی کرده است.

 در مقابل پیش بین  در طولانی مدت  حدود ۱۵۰۰ دلار است هر چند که انتظار می رود قیمت متوسط ‌۲۰۲۲ و ۲۰۲۳  در محدوده  ۱۹۵۰ دلار باشد. این در حالی است که بانک مک کواری انتظار دارد، در بلند مدت  قیمت هر انس طلا ۱۴۰۰ دلار باشد و خیل سریع  به زیر ۱۷۰۰ دلار خواهد رسید.

در ماه مارس، بانک استرالیا گفت که به نظر می رسد قیمت طلا در حال حاضر به بالاترین حد خود رسیده است و این فلز درلیست کم علاقه ترین ها در دوازده ماه آینده قرار دارد و افزود که عواملی که ممکن است بهبودی بزرگ را تحریک کنند شامل ضربه دوباره کرونا و یا افزایش تورم است.

 افزایش اطمینان به رشد اقتصاد آسیا و ایالات متحده نیز فشار قوی رو به پایین را تشکیل می دهد

تورم یا واکسن کدامیک مسیر قیمت طلا را تعیین می کند؟

سرنوشت بازار گاو نر چیست؟
طلا در ماه آگوست به دلیل تقاضای گسترده سرمایه گذاری، رکورد قیمت ۲۰۶۱ دلار در هر اونس را تجربه کرد و کاهش آرام آن به سد ۱۷۰۰ دلاری در ماه مارس به دلیل تقاضای پایین سرمایه گذاری بود.

با این وجود، ضعف دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه خزانه داری در چند هفته گذشته باعث شده تا معامله گران در هفته های اخیر به طلا برگردند و اولی هانسون گفت که کاهش بیشتر بعید است.

طلا پس از متحمل شدن بیشترین ضرر سه ماهه از سال ۲۰۱۶، به عنوان یکی از معدود کالاهایی است که امسال با معاملات کمتری معامله می شود، اما حتی اگر اقتصاد جهانی به بهبود خود ادامه دهد و اپیدمی به پایان خود برسد، قیمت ها هنوز جایی برای افزایش دارند.

فردریک پانیزوتی، رئیس فروش نهادی و بانک مرکزی شرکت بازرگانی فلزات گرانبها MKS، می گوید : طلا نقش معمول خود را به عنوان وثیقه ای در برابر آشفتگی بازار و به عنوان پناهگاهی امن بازی کرده است.

معاملات آتی طلا در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافت که بزرگترین رشد سالانه آنها در یک دهه گذشته است و تاکنون امسال این فلز پس از جبران بخشی از ضررهای خود در سه ماهه اول حدود ۶ درصد سقوط کرده است، که این با روند صعودی قیمت کالاها را پشت سر گذاشت.

اگر علائمی  نشان  دهد که  همه گیری کرونا در حال پایان است، بازارها تأثیر واقعی هزینه های هنگفت دولت آمریکا و سایر دولت های جهان را شاهد خواهند بودو این موضوع می تواند به نفع قیمت طلاو سرمایه گذاران آن  تمام شود زیرا گسترش بدهی تهدیدی جدی برای ارزش دلاربوده و آن را تضعیف خواهد کرد

 سرمایه گذاران برای دریافت بازده سرمایه خود به اسناد خزانه و سهام مراجعه می کنند. بازده بالاتر اوراق قرضه می تواند علاقه سرمایه گذاران به طلا را کاهش دهد  که هیچ بازدهی ندارد و افزایش اطمینان به رشد اقتصاد آسیا و ایالات متحده نیز فشار قوی رو به پایین را تشکیل می دهد.

با این وجود، در صورت فروپاشی بازارهای سهام و افزایش نوسانات، قیمت طلا احتمالاً افزایش خواهد یافت، و اگر نرخ بهره با سرعت بیشتری از انتظار بازارها افزایش یابد، اگر بانک فدرال ببیند که اپیدمی کاهش یافته و از ارائه حمایت شروع به عقب نشینی می کند، این اتفاق می افتد. یا اگر تورم به روشی پایدارتر از آنچه بانک انتظار دارد، در حال افزایش باشد!

اگر علائمی نشان دهد که همه گیری کرونا در حال پایان است، بازارها تأثیر واقعی هزینه های هنگفت دولت آمریکا و سایر دولت های  جهان را شاهد خواهند بود و این موضوع می تواند به نفع قیمت طلاو سرمایه گذاران آن  تمام شود زیرا گسترش بدهی تهدیدی جدی برای ارزش دلاربوده و آن را تضعیف خواهد کرد.

تورم یا واکسن کدامیک مسیر قیمت طلا را تعیین می کند؟

فردریک پانیزوتی "Panizotti" تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه گذاری ام کی اس سوییس معتقد است که "تا حدی ممکن است که طلا در سال جاری به  ۲۰۰۰ دلاردر هر انس  بازگردد. "

او می گوید: محرک "اضطراری عظیم" و یارانه هایی که طی ۱۲ ماه گذشته به اقتصاد جهانی تزریق شده است منجر به "گسترش پولی بسیار چشمگیری" شده است.

 ارز کاغذی می تواند به مرور ارزش خود را از دست بدهد و بر قدرت خرید در اقتصادهای بزرگ تأثیر بگذارد، سپس طلا در برابر از دست دادن قدرت خرید به "یک پایگاه خوب" تبدیل می شود، بنابراین پانیذوتی نمی بیند که چرخه افزایش طلا به پایان رسیده باشد.

کد خبر: ۸۵٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha