۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
نقش اوراق تبعی در آرامش بازار سرمایه و پیش نیازهای لازم
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

نقش اوراق تبعی در آرامش بازار سرمایه و پیش نیازهای لازم

حدادی، کارشناس مسائل مالی گفت: انتشار اوراق تبعی در بازار سرمایه، اقدامی مثبت برای ایجاد آرامش در بازار است، اما برای رسیدن به این مهم، ضروری است آموزش و تبلیغات گسترده ای انجام شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، روز گذشته خبر انتشار اوراق اختیار فروش تبعی چهار زیرمجموعه بورسی و فرابورسی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس طی هفته آینده بر خروجی رسانه ها قرار گرفت. براین اساس، سهامداران چهار شرکت پتروشیمی نوری، مبین، تندگویان و پارس برای اطمینان از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، می‌توانند این اوراق که حکم بیمه سهام با سود ۲۲ درصدی به مدت یکسال دارد را خریداری کنند.

ضرورت یک پیش نیاز برای دریافت نتیجه مطلوب
پیمان حدادی با مثبت دانستن انتشار اوراق تبعی در جهت بهبود فضای بازار، گفت: البته در نظر داشته باشید که بسیاری از اهالی بازارسرمایه به خصوص افرادی که طی یک سال گذشته وارد این بازار شده اند، با ساز و کار این اوراق آشنایی کافی ندارند. در نظر داشته باشید که برای دریافت نتایج مورد نظر برای هر اقدامی، ابتدا باید آموزش و تبلیغات گسترده ای برای آن انجام شود و اوراق تبعی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این تحلیلگر بازارسرمایه گفت: تضمین قیمت، همراه با بازدهی که عمدتا از نرخ سود بانکی بیشتر است، شرایطی را فراهم می کند که سهامدار در کنار آرامش خاطر در خصوص حفاظت از اصل پول خود، حداقل سود سپرده بانکی را هم دریافت می کند (با توجه به مشخصات اوراق مورد نظر)؛ البته اگر با توجه به شرایط بازار، سهم از سوددهی بیشتری برخوردار بود، دارنده اوراق تبعی از سود بالاتری هم برخوردار می شود. براین اساس، دارنده اوراق تبعی به میزان زیادی از ریسک در سهامداری می کاهد ولی دامنه سود را باز نگه می دارد.

وی اضافه کرد: اوراق تبعی به سهامدار آرامش خاطر و تضمین می دهد به طوریکه کف قیمتی را برای سهم مورد نظر تضمین و به نوعی بیمه می کند، به این معنی که سهامدار می تواند بازدهی تضمین شده را در موعد مقرر دریافت کند.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به نکات مثبت اوراق تبعی، همچنین اشاره کرد: در نظر داشته باشید که در برخی موارد محدودیت‌هایی نیز در این اوراق وجود دارد، به طور مثال امکان دارد که برای سهام شرکتی به تعداد محدودیتی برای هر کد حقیقی این اوراق منتشر شود، درنتیجه به طور مثال ممکن است ۷۰ درصد از کل سهام مورد نظر بیمه می شود. این موضوع از میزان اثربخشی ابزار حاضر می کاهد، هر چند باید از طرفی هم منابع و نیز شرایطی که سهامدار عمده اقدام به عرضه اوراق تبعی می کند را در نظر داشته باشیم.

سهم خود را بیمه کنید
حدادی تصریح کرد: سهامی که روز گذشته اطلاعیه عرضه اوراق تبعی آن منتشر شد، سهام بنیادی و سودساز هستند. به نظر من می توان محدودیت دریافت سهام را کمتر کرد تا هر سهامدار بتواند تعداد سهام بیشتری را از این طریق بیمه کند. اگر تعداد سهامی که به این شکل بیمه می شود، افزایش پیدا کند، می تواند کمک زیادی به بهبود فضای بازار داشته باشد.   

وی توضیح داد: مهمترین قاعده در خرید این اوراق به این شکل است که سهامدار یک سهم خوب و بنیادی را خریداری کرده است. در نظر داشته باشید زمانی که یک شرکت در رابطه با یک سهم، اقدام به انتشار اوراق تبعی می کند و در واقع یک قیمت را برای آن سهم به سهامدار تضمین می کند، نشان دهنده اعتقاد سهامدار عمده نسبت به ارزندگی آن سهم است.

کد خبر: ۸۵٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha