۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
رشد ۴.۶ درصدی تقاضای انرژی در جهان| بازگشت تقاضای نفت به قبل از کرونا در سال ۲۰۲۱ بعید است
مصرف انرژی در جهان به کدام سو می رود؟

رشد ۴.۶ درصدی تقاضای انرژی در جهان| بازگشت تقاضای نفت به قبل از کرونا در سال ۲۰۲۱ بعید است

سرعت کُند واکسیناسیون و ظهور احتمالی انواع جدید ویروس Covid-۱۹ آینده بازارها را تیره کرده، اما IEA می گوید که تقاضای تمامی انرژی ها به غیر از نفت در سال ۲۰۲۱ به مقدار قبل از کرونا باز خواهند گشت.

بازار؛ گروه انرژی: امواج سوم همه گیری کرونا محدودیت های حرکتی را طولانی کرده و تقاضای انرژی جهانی را تحت فشار قرار می دهد. اما بسته‌های محرک و عرضه واکسن همچنان  چراغ امید را زنده نگه داشته است. انتظار می رود تولید اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۱ با رشد ۶ درصدی روبرو شود و تولید ناخالص داخلی جهانی را بیش از ۲ درصد بالاتر از سطح ۲۰۱۹ باشد.  

اما سئوال اینجاست که بهبود وضعیت اقتصادی در جهانی و رشد تولید  تا چه اندازه قادر است وضعیت بازارهای انرژی دنیا را بهبود بخشد. سئوالی که پاسخ آن به سرعت واکسن در سطح جهانی، ظهور احتمالی انواع جدید ویروس Covid-۱۹ و اندازه و اثربخشی اقدامات محرک اقتصادی  بستگی دارد.

سازمان جهانی انرژی در گزارشی که به تازگی منتشر کرده گفته که تقاضای جهانی انرژی قرار است ۴.۶ درصد  در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد، این بیش از افت  ۴ درصدی  در سال ۲۰۲۰  خواهد بود. آنگونه که آمارها نشان می دهد تقاضای ۰.۵ درصد بالاتر از سطح ۲۰۱۹ خواهد بود. تقریبا ۷۰ درصد افزایش مصرف پیش بینی شده ناشی از رشد تقاضای انرژی در بازارهای در حال ظهور و اقتصادهای در حال توسعه است، جایی که تقاضا در آن ۳.۴ درصد بالاتر از سطح ۲۰۱۹ است.

با وجود  احتمال افزایش ۶.۲ درصدی مصرف  انرژی  در سال ۲۰۲۱، اما  تقاضای جهانی نفت همچنان حدود ۳ درصد  کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی  خواهد ماند

تقاضای نفت همچنان کمتر از سال ۲۰۱۹
با وجود  احتمال افزایش ۶.۲ درصدی مصرف  انرژی  در سال ۲۰۲۱، اما  تقاضای جهانی نفت همچنان حدود ۳ درصد  کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی  خواهد ماند.

تا حالا پیش بینی نشده است که استفاده از نفت برای حمل و نقل جاده ای تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطح قبل از Covid می رسد یا خیر. البته این احتمال وجود دارد استفاده از نفت برای حمل و نقل هوایی حتی در دسامبر  ۲۰ درصد کمتر از  سطح ۲۰۱۹  باقی بماند. ضمن اینکه تقاضای سالانه بیش از ۳۰ درصد کمتر از سال های قبل از کرونا خواهد بود.

سازمان جهانی انرژی جهانی در گزارش خود مدعی شده که بازگشت کامل به سطح تقاضای نفت قبل از بحران پاندمی کرونا  میزان انتشار CO۲ را تقریبا   ۱.۵ درصد افزایش داده و مقدار این گاز سمی را به بیش از سال ۲۰۱۹ می رساند.

کاهش ۲۰ میلیارد متر مکعبی تقاضای گاز در آمریکا
تقاضای گاز طبیعی قرار است در سال ۲۰۲۱ با افزایش تقاضا در آسیا، خاورمیانه و فدراسیون روسیه ("روسیه") ۳.۲ درصد رشد کند. پیش بینی می شود این تقاضای جهانی میزان مصرف را بیش از ۱ درصد بالاتر از سطح ۲۰۱۹ قرار دهد. در ایالات متحده - بزرگترین بازار گاز طبیعی جهان - افزایش سالانه تقاضا قرار است ۲۰ درصد یا به عبارت دیگر  ۲۰ میلیارد متر مکعب کمتر از  سال ۲۰۲۰ باشد که تحت فشار ادامه رشد انرژی های تجدیدپذیر و افزایش قیمت گاز طبیعی ایجاد شده است.

در  آمریکا  افزایش سالانه تقاضا ۲۰ درصد یا به عبارت دیگر  ۲۰ میلیارد متر مکعب  کمتر از  سال ۲۰۲۰  خواهد بود که تحت فشار ادامه رشد انرژی های تجدیدپذیر و افزایش قیمت گاز طبیعی ایجاد شده

رشد مصرف زغال سنگ و انتشار گازهای گلخانه ای
تقاضا برای تمام سوخت های فسیلی در سال ۲۰۲۱ به میزان قابل توجهی رشد می کند. پیش بینی می شود که تقاضای ذغال سنگ به تنهایی ۶۰ درصد  بیشتر از کل تجدیدپذیرها باشد. این افزایش پیش بینی شده ۸۰ درصد کاهش در سال ۲۰۲۰ را معکوس خواهد کرد. آنگونه که آمارها نشان می دهد میزان انتشار گازها در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۲ درصد معادل ۴۰۰ میلیون  تن در مقایسه با سال ۲۰۱۹   کاهش یافته است.

پیش بینی می شود چین به تنهایی بیش از ۵۰ درصد  از رشد جهانی  مصرف این سوخت را به خود اختصاص دهد. تقاضای ذغال سنگ در ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز در حال بازگشت است، اما هنوز هم قرار است بسیار پایین تر از سطح قبل از بحران باقی بماند.

رشد بی سابقه  برق در ۱۰ سال گذشته
تقاضا برای برق سریعترین رشد در بیش از ۱۰ سال گذشته را تجربه خواهد کرد. رشد پیش بینی شده تقریباً پنج برابر بیشتر از کاهش در سال ۲۰۲۰ است و سهم برق را در تقاضای انرژی نهایی بالای ۲۰ درصد تقویت می کند. تقریباً ۸۰ درصد افزایش پیش بینی شده تقاضا در سال ۲۰۲۱ مربوط به بازارهای در حال ظهور و اقتصادهای در حال توسعه است که نیمی از رشد جهانی را تنها جمهوری خلق چین ("چین") تشکیل می دهد. تقاضا در اقتصادهای پیشرفته زیر سطح ۲۰۱۹ باقی مانده است.

بازگشت کامل به سطح تقاضای نفت قبل از بحران پاندمی کرونا  میزان انتشار CO۲ را تقریبا   ۱.۵ درصد افزایش داده و مقدار این گاز سمی را به بیش از سال ۲۰۱۹ می رساند

سهم ۳۰ درصدی تجدیدپذیرها از تولید برق
تقاضا برای تجدیدپذیرها در سال ۲۰۲۰  حدود ۳  رشد کرد. این رشد قرار است که در سال ۲۰۲۱ در کل بخشهای اصلی - برق، گرمایش، صنعت و حمل و نقل ادامه پیدا کند.

قرار است انرژی های تجدیدپذیر بیش از نیمی از افزایش برق جهانی را در سال ۲۰۲۱ تأمین کنند. پیش بینی می شود سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق در سال ۲۰۲۱ تقریباً به ۳۰ درصد  افزایش یابد، بالاترین سهم آنها از ابتدای انقلاب صنعتی و کمتر از ۲۷ درصد در سال ۲۰۱۹ است.

 باد در شرف ثبت بیشترین افزایش در تولید انرژی های تجدید پذیر است. از سال ۲۰۲۰ با ۲۷۵ TWh، یا حدود ۱۷ درصد رشد می کند. انتظار می رود تولید برق از انرژی خورشیدی ۱۴۵ TWh یا تقریباً ۱۸ درصد  افزایش یابد و در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰۰ TWh نزدیک شود.

چین به تنهایی احتمالاً تقریباً نیمی از افزایش تقاضای جهانی انرژی های تجدید پذیر تولید می کنند. پس از آن ایالات متحده، اتحادیه اروپا و هند قرار دارند. انتظار می رود چین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۰۰ TWh از طریق انرژی خورشیدی و باد، اتحادیه اروپا در حدود ۵۸۰ TWh و ایالات متحده ۵۵۰ TWh تولید کند.

کد خبر: ۸۵٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha