۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
آغاز رونق اقتصادی از مبدا ملت
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

آغاز رونق اقتصادی از مبدا ملت

سبحانی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: باور دارم نقطه شروع عزیمت اقتصاد کشور از رکود به رونق، از مبداء ملت آغاز می‌شود.

به گزارش بازار، حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران که آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده افزود: ملت باید برای نجات نسبی از شرایط اقتصادی، اجتماعی موجود، در مقدمه و به عنوان شرط لازم در مقطع انتخاب رئیس دولت، مبادرت به انتخاب از مجربان معمار و نه اهتمام به انتخاب از محترمان بنا بنماید.

وی با بیان اینکه ما به طراحی سیستمی و نه به ساخت و ساز مکانیکی نیاز داریم اصافه کرد: بدیهی است همانطور که دندان ساز تجربی را جایگزین دندانپزشک حاذق و تحصیلکرده نمی‌کنیم، نباید کار سخت و پیچیده معماری اقتصاد به هم ریخته ایران را، بر عهده بنایی و متصدیان تجربی اقتصاد شنیده، قرار دهیم و آنگاه منتظر بمانیم تا گشایش اقتصادی ماندگاری حاصل آید، که گفته اند مومن از یک سوراخ نباید بیش از یک بار (و برای خیلی‌ها بیش از چند بار) گزیده شود.

سبحانی گفت: با وجودی که به جد باور دارم در اقتصاد کشورها و بخصوص کشورهای توسعه نیافته، دولت‌ها نقش برجسته‌ای در زمینه سازی برای بهره مندی مردم از استعدادها و امکانات مادی و معنوی خویش بر عهده دارند، اما این به معنای آن نیست که معتقد باشم ملت بدون اراده و کار و کوشش بی وقفه خود، می‌تواند صرفا با تکیه بر اقدامات دولت، رشد و مآلا توسعه را تجربه نماید.

وی افزود: این نکته را از آن حیث می‌گویم که در بخش‌هایی از جامعه، این تصور نهادینه شده که این دولت است که همه کارها را در دست و همه اختیارات را در آستین و همه امور را بر عهده دارد و لذا صرفنظر از نوع اقدامات ملت و گزینش‌ها و کنش‌های آن، دولت می‌تواند و باید تمامی کارهای توسعه‌ای را از جانب ملت به پیش ببرد. تصوری که غلط است و با تعارفاتی که دولت‌ها به مردم کرده اند بر عمق و نادرستی آن در طی زمان اضافه هم شده است.

سبحانی ادامه داد: اینکه این حقیر همواره عرض می‌کنم در اقتصاد فلاکت بار ایران، شرط لازم آن است که نخست نرخ رشد تخریب، کم و مهار شود تا زمان رونق زمینه سازی شود و نمی‌توان انتظار داشت بدون نظم بخشی به خرابی‌ها و بهم ریختگی‌های موجود، گشایشی در اوضاع و احوال عمومی رخ دهد، اشاره به ضرورت اصلاح همین تصور “همه کاره بودن دولت و هیچ کاره بودن ملت است.

کد خبر: ۸۵٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha