۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
بورس به سمت نقاط حمایتی بعدی| بازار در انتظار تزریق نقدینگی است

بورس به سمت نقاط حمایتی بعدی| بازار در انتظار تزریق نقدینگی است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در حال سقوط به نقاط حمایتی بعدی است، مطرح کرد: بازار در انتظار تزریق نقدینگی است تا رشد کند.

بازار؛ گروه بورس: امروز که سهام شاخص‌ساز فملی در بازار سرمایه کار خود را از ابتدای کار، پرقدرت و پر خرید آغاز کرد، بازار سرمایه باز هم روی ریل نزولی قرار داشت و به این ترتیب، اثبات شد که معامله‌گران هنوز اعتمادی به بورس ندارند و همچنان در حال تلاش برای خروج نقدینگی از بازار هستند. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که با توجه به نبود نقدینگی و نبود گردش پول در بازار همین روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود، مگر اینکه اعتماد به بازار و نقدینگی، هر دو به بازار بازگردند.

در معاملات امروز، شاخص کل از همان آغاز معاملات، وضعیت بدی را پشت سر گذاشت و روی دور نزولی افتاد تا جایی که سبز شدن نماد «فملی» با افزایش قیمت مس در جهان و افزایش خریداران این سهام، هیچ تأثیری در روند حرکت شاخص نداشت و این شاخص با سقوط ۷ هزار و ۳۰۱ واحدی، به ایستگاه یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۴۴ واحدی رسید و وارد منطقه ۱.۱ میلیون واحدی شد.

شاخص کل ‌وزن نیز امروز روند نزولی نسبتا ملایمی را پشت سر گذاشت، اما در این میان، یک سقوط و صعود تند و تیز را هم گذراند اما به طور کلی، این شاخص ریزش هزار و ۱۶ واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع ۴۲۹ هزار و ۶۱ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم امروز افت و خیز زیادی را تجربه کرد و به لطف معاملات سهام «فملی»، در ابتدای معاملات رشد خوبی را داشت، اما به علت کم‌اقبالی کلی این گروه باز هم دچار ریزش شد، ولی در نهایت، با رشد هزار و ۳۳۲ واحدی و رسیدن به خانه ۸۷۲ هزار و ۲۴۵ واحد، سبز ماند.

روی هم رفته، نمادهای «فملی»، «شستا»، «خودرو»، «برکت»، «فولاد»، «وتجارت» و «اپال» بیشترین تراکنش را در معاملات داشتند، اما نمادهای «شستا»، «فارس»، «فولاد»، «کچاد»، «وغدیر» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی و نماد «فملی» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

در معاملات روز جاری، همه نمادهای فولادی به جز «فجر» سرخپوش بودند. نمادهای «فسازان»، «فنورد» و «فولاد» هم بیشترین افت قیمت را داشتند. در گروه کانه فلزی، «کچاد» افت نزدیک به ۲ درصد و «کگل» افت تقریبا یک درصدی داشتند و در معاملات فرابورس نیز، نماد «ذوب» هم با افت ۱.۵۵ درصدی، یکی از قرمزپوشان فولادی بود.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: بازار هنوز منتظر برگزاری جلسه دوشنبه سران قوا در رابطه با این موضوه است تا نتیجه نهایی آن اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه قول‌ها و تصمیمات زیادی در هفته گذشته درباره روند بازار شنیده شد، تصریح کرد: با توجه به این تصمیم‌ها و همچنین، جلسه پیش روی سران سه قوه باید دید که حمایت‌ها از بازار همچنان ادامه دارد یا خیر، اما بازار و مسئولان سازمان در انتظار آن هستند که تصمیم‌های حمایتی به مرحله عملی برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با تزریق نقدینگی و انجام برخی از حمایت‌ها بازار به حالت متعادلی می‌رسد اما در نهایت صف‌های فروش دوباره برمی‌گردند و حتی نمادهای شاخص‌ساز زمانی که مثبت می‌شوند در معاملات روز بعد حجم عرضه آن‌ها افزایش می‌یابد. نه تنها بی‌اعتمادی در بازار وجود دارد بلکه نبود پول یکی از دلایل اصلی این عملکرد است.

نوروزی با اشاره به اینکه با توجه به نبود نقدینگی و نبود گردش پول در بازار همین روند نزولی در بازار ادامه دارد، افزود: عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه نیز بازار با مازاد عرضه ۴ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومانی بسته شد.

وی با اشاره به اینکه رشد عرضه‌ها در بازار امروز چشمگیر بود، مطرح کرد: در معاملات امروز، تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. از طرف دیگر سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود و علاوه بر این، خروج نقدینگی توسط سهامداران حقیقی نیز به شدت احساس می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: سطح حمایت بعدی شاخص کل، یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد معرفی می‌شود، بنابراین شاخص تا سطح حمایت ۳۷ هزار واحد فاصله دارد، اما اگر روند نزولی بازار در این هفته نیز ادامه داشته باشد و نرخ نزول شاخص‌ها مانند هفته گذشته باشد، بورس می‌تواند سطح حمایت بعدی خود را هم از دست بدهد.

کد خبر: ۸۵٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha