۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
فولادی ها متهم به مصرف بی رویه آب

فولادی ها متهم به مصرف بی رویه آب

مجموع مصرف آب شیرین کشور در بخش کشاورزی و زراعت شامل ۹۳ درصد می باشد همچنین ۴ درصد این مصرف نیز به مصارف شهری تعلق می یابد که در این صورت فقط مجموع مصرف آب صنایع حدود ۳ درصد می باشد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در سالی که کشور با چالش کمبود آب رو به روست، از میان صنایع معدنی مختلف، بیشترین مصرف آب به تولید طلا، مس و فولاد اختصاص دارد. با توجه به ظرفیت قابل ‌توجه تولید فولاد کشورمصرف آب در این صنعت همواره در طول سال‌ های گذشته مورد توجه بوده است.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با ارزیابی بهره ‌وری استفاده از آب در صنایع کشور به ‌ویژه صنایع فولادی، بیان کرد: مجموع مصرف آب شیرین کشور در بخش کشاورزی و زراعت شامل ۹۳ درصد می باشد همچنین ۴ درصد این مصرف نیز به مصارف شهری تعلق می یابد که در این صورت فقط مجموع مصرف آب صنایع حدود ۳ درصد می باشد.

با این حساب می توان گفت مصرف صنایع آنقدرها هم بالا نیست و باید بیشتر بر بخش کشاورزی برای بهبود بهره‌ وری آب تمرکز کرد. شهرستانی در ادامه ذکر کرد: با وجود درصد های ذکر شده باز هم صنایع به مصرف آب و هدر رفت آن متهم می ‌شوند. این اتهامات در حالی است که فعالان صنعتی کمبود آب را درک کرده و تلاش فراوانی برای بهره ‌وری هرچه بیشتر در مصرف آب ترتیب داده‌اند.

وی افزود: مصرف آب قابل توجهی که به صنعت فولاد اختصاص می یابد از دمای بالای ذوب در این صنعت نشأت می گیرد که فولادی ها می کوشند تا خنک سازی  را در فضای بسته اجرایی کنند که در این صورت مصرف آب صنایع به مراتب کاهش می یابد.

فولادی ها همچنین در تلاش اند که فرآیندهایی که مصرف آب دارند را حذف کنند به عنوان مثال سیستم ‌هایی که در بخش گندله ‌سازی و احیا وجود دارد به ‌ازای تبدیل هر تن کنسانتره به گندله و آهن اسفنجی، حدود ۴ مترمکعب آب مصرف می ‌کند که در حال حاضر فرآیند هایی برای مصرف کمتر آب در این فرآیند ابداع شده است. که می توان گفت اجرایی شدن چنین اقداماتی تاثیر به خصوصی بر بهره‌ وری در مصرف آب خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با احداث واحدهای فولادی در مناطق خشک و کم ‌آب کشور، گفت: محل احداث واحدهای فولادی به ‌گونه‌ ای انتخاب می‌شود که دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به آسانی امکان ‌پذیر باشد. همچنین در ساخت یک واحد فولادی موارد متعددی مانند دسترسی به آب، مواد اولیه، انرژی، بازار فروش و… درنظر گرفته می‌ شود و آب تنها یک مورد آن است.

شهرستانی در پایان افزود: فولادی ها در این چند سال اخیر کوشیدند که با هزینه خود آب را از خلیج ‌فارس به مناطق مرکزی منتقل کنند تا در این صورت آب مورد نیاز در این صنایع تامین شود. با اجرایی شدن این پروژه زمینه ای برای توسعه صنعتی، توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق خشک و کویری کشور فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۸۴٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha