۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
سومین افت روزانه متوالی قیمت نفت| افزایش بیماری در هند و ژاپن قیمت ها را نزولی کرد
بازار گزارش می دهد

سومین افت روزانه متوالی قیمت نفت| افزایش بیماری در هند و ژاپن قیمت ها را نزولی کرد

سومین افت متوالی قیمت نفت امروز رقم خورد. به نظر می رسد که افزایش تعداد مبتلایان در هند و ژاپن به عنوان سومین و چهارمین بازار بزرگ مصرف انرژی و افزایش ذخایر نفت آمریکا دلیل اصلی کاهش قیمت ها بوده است.

بازار؛ گروه انرژی: قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر افزایش غیرمنتظره ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا و رشد تعداد مبتلایان به کرونا در ژاپن و هند، برای سومین روز متوالی پایین آمد. افت قیمت نفت در حالی همچنان ادامه دارد که نشست وزارتی اوپک پلاس در آوریل برگزار نمی‌شود. این بدین معنا است که تصمیم قبلی اوپک به قوت خود پا بر جا بوده و روند احیای تدریجی تولید کشورهای صادرکننده نفت قرار است که ادامه پیدا کند.

وضعیت نگران کننده بازارهای بزرگ نفت
بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک پلاس تصمیم گرفته است از ۸ میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه فعلی بیش از دو میلیون بشکه در روز را احیا کند. این افزایش تولید به صورت تدریجی در مدت سه ماه تا پایان ژوییه انجام خواهد گرفت. این در حالی است که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان، هند، دیروز با رکورد زدن آمار مبتلایان روزانه به کرونا مواجه شد و حالا این احتمال وجود دارد که محدودیت‌های قرنطینه‌ای که تأثیری منفی بر تقاضای نفت دارند در این کشور تشدید شوند.

همچنین رویترز به نقل از لاچلان شاو، رئیس تحقیقات کالای بانک ملی استرالیا اعلام کرده که شاهد کاهش پالایش نفت در هند، به‌دلیل کاهش تقاضا با گسترش قرنطینه‌ها هستیم، این مسئله به وضوح بر بازار و شرایط روانی آن سنگینی می‌کند.

از سوی دیگر ژاپن که چهارمین واردکننده نفت خام در جهان است با رشد مبتلایان به کرونا در توکیو و اوساکا در نظر دارد وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

افت قیمت ها ادامه دارد
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر افزایش غیرمنتظره ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا و رشد تعداد مبتلایان به کرونا در ژاپن و هند، برای سومین روز متوالی پایین آمد.

قیمت نفت برنت تا ساعت حدود ۵۷ سنت یا ۰.۹ درصد افت کرد و به ۶۴.۷۵ دلار رسید. این شاخص در معاملات روز چهارشنبه هم ۱.۲۵ دلار سقوط کرده بود.

قیمت نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا که دیشب ۱.۳۲ دلار سقوط کرده بود تا ۱.۰ درصد دیگر سقوط کرد و به ۶۰.۷۷ دلار بازگشت. هر دو شاخص نفت تا به اینجای این هفته بیش از ۳ درصد سقوط کرده‌اند.

افزایش ۸ میلیون بشکه ای تقاضای  نفت
البته پیش بینی ها از بهبود تقاضا در جهان همچنان امیدوار کننده است.  

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: تقاضا برای نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان هفت تا هشت میلیون بشکه در روز نسبت به سطح فعلی افزایش پیدا خواهد کرد و تولید کنندگان برای تامین تقاضای بالاتر به تکاپو خواهند افتاد.

شرکت مشاوره انرژی "ریستاد انرژی" در گزارش جدیدی اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۶ به پیک ۱۰۱.۶ میلیون بشکه در روز می رسد که دو سال زودتر از پیش بینی نوامبر "ریستاد انرژی"   از رسیدن پیک تقاضا برای نفت به ۱۰۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۸ است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تخمین خود از تقاضای سال ۲۰۲۱ را ۲۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش ماه گذشته بالا برده. اوپک که نماینده کشورهای تولیدکننده است هم ۱۹۰ هزار بشکه به برآورد خود از تقاضای امسال افزوده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا  نیز پیش‌بینی کرده تقاضای نفت در سال جاری میلادی، ۲۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از تخمین ماه قبلش باشد.

 دلیل این خوش‌بینی واکسیناسیون سریع در برخی نقاط جهان به خصوص آمریکا و ریکاوری اقتصادی در کشوری نظیر چین است. با وجود این، اوپک و IEA معتقدند در آینده نزدیک تقاضای نفت کمتر از چیزی خواهد بود که پیش از این تصور می‌شد. البته آژانس هشدار داده واکسیناسیون ضعیف در برخی نقاط دنیا ممکن است موجب جهش ویروسی شود که در مقابل واکسن مقاوم باشد و به این ترتیب تلاش‌ها در دیگر کشورها برای تزریق واکسن همگانی را خنثی کند.

کد خبر: ۸۴٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha