۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
 ۳ میلیون تن نهاده دامی در بنادر دپو شده است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

۳ میلیون تن نهاده دامی در بنادر دپو شده است

نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کشور دپو شده اند.

به گزارش بازار، حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بحث نهاده ها و تولیدات دامی به ویژه گوشت سفید و قرمز در ماه های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود که البته کمیسیون کشاورزی از آغاز پیگیری این موضوع بود و پیش بینی التهاب بازار را هم می کرد.

وی با اشاره به بازدید مجلس از بندر و میزان نهاده های ترخیصی گفت: متاسفانه سوء تدبیرها کار را به جایی رساند که نهاده های دامی با قیمت مصوب به دست مصرف کننده نرسید و از طرفی قیمت گوشت و مرغ هم به شدت بالا رفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهارکرد: شاید بیشترین جلسات کمیسیون با مقامات وزارت صمت و کشاورزی در ماه های اخیر با اولویت دهی به همین موضوع بوده است.

وی با بیان اینکه وضعیت و کیفیت توزیع نهاده ها نسبت به ماه های گذشته تا حدودی بهتر شده است، گفت: اگرچه التهاب بازار نهاده ها کمتر شد اما مشکل اصلی ما این است که ما برای تأمین خوراک دام وابسته به واردات هستیم و حدود ۸۰ درصد خوراک دام از خارج وارد کشور می شود و هنوز هم تدبیری در این زمینه نشده است.

حجت الاسلام نقدعلی اضافه کرد: علاوه بر مشکل واردات، متأسفانه نحوه توزیع نهاده ها و تخصیص ارز به واردات آن نیز اسباب فساد و رانت را فراهم کرده است.

این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کشور دپو شده اند.

وی با بیان اینکه اقتصاد دستوری بدترین نوع اقتصاد است چراکه بازار تابع دستور نیست، گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم از نمونه های همین اقتصاد دستوری و فسادزاست.

حجت الاسلام نقدعلی اظهارکرد: ما در یک ضرب و تقسیم ساده به این نتیجه رسیدیم که اگر نهاده های دامی با ارز ۲۵ هزار تومانی هم وارد کشور می شد الان گوشت قرمز و سفید خیلی ارزان تر به دست مصرف کننده می رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صد درصد نهادهای مرغداری های گوشتی و ۵۰ درصد نهاده مورد نیازی گاوداری ها تامین می شود، گفت: صنعت دامداری به محض اینکه دولت حمایتش را برمی دارد دچار مشکل می شود.

کد خبر: ۸۴٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha