۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
نبود مکانیزم راستی آزمایی طرف های غربی؛ تجربه تلخ برجام| انتفاع اقتصادی در پساتحریم برای ما مهم است
نماینده تهران در مجلس در گفتگو با بازار:

نبود مکانیزم راستی آزمایی طرف های غربی؛ تجربه تلخ برجام| انتفاع اقتصادی در پساتحریم برای ما مهم است

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما در پسابرجام تجربه کردیم که هیچ مکانیزم راستی آزمایی برای تعهدات طرف غربی وجود نداشته، این در حالی است که تعهدات ما کاملاً قابل راستی‌آزمایی بود.

مالک شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تجربه پسابرجام در دوره احتمالی پساتحریم گفت: به نظر بنده در این موضوع چند نکته حائز اهمیت است؛ اولین تجریه بی اعتمادی به آمریکایی ها و اروپایی هاست.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌بایست در جریان برجام تعهداتی را انجام می دادند و اما به هیچ کدام از این تعهدات عمل نکردند، ادامه داد: آمریکایی ها یا اروپایی ها برای عدم انجام تعهدات خود تنها بهانه تراشی می کردند.

شریعتی با اشاره به تجربه تعجیل در اجرای تعهدات از سوی طرف ایرانی گفت: از این رو ما متنی را امضا کردیم که دقیق نبود و امروز معلوم شده که این متن حائز اشکالات جدی است.

وی با اشاره به به اینکه مبحث مکانیسم ماشه یک مبحث جدی در متن برجام بوده و هست، اظهارداشت: همچنین ما در جاهایی از این متن تعلیق را به جای لغو تحریم ها پذیرفتیم که این مسئله حائز اشکالاتی بود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: همچنین در پسابرجام مشخص شد که به خطوط قرمز تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری توجه نشده که این مسئله نشان می‌دهد خطوط تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری از سر دقت، تجربه و شناخت دقیق حریفان ایران در کشورهای غربی بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما در پسابرجام تجربه کردیم که هیچ مکانیزم راستی آزمایی برای تعهدات طرف غربی وجود نداشته، این در حالی است که تعهدات ما کاملاً قابل راستی‌آزمایی بود.

وی با بیان اینکه تعهدات ما کاملاً تعهدات فنی بود و اما تعهدات طرف مقابل عمدتا بر روی کاغذ قرار داشت، گفت: طرف های مقابل به ما می گفتند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و البته در ادامه معلوم شد که نه تنها امضای جان کری تضمین نیست که امضای اوباما و حتی امضای بایدن هم ضمانت ندارد.

شریعتی با بیان اینکه ما در قالب قوانین، لغو تحریم ها را به دولت تکلیف کردیم، بیان داشت: برای اینکه تحریم ها تنها روی کاغذ نباشد چهار عامل باید مد نظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ابتدا باید زیر ساخت های حقوقی برچیده شود که البته کافی نیست. همچنین باید زیر ساخت های اجرایی هم برچیده شود.

وی با بیان اینکه مشکلات در زمینه مصوبات کنگره امریکا نیز باید برطرف شود، بیان داشت: زمانی طرف های غربی در برجام می گفتند که فضای روانی برای ریسک انجام معاملات تجاری با ایران را کاهش داده اند اما ما دیدیدم که بانک‌ها ریسک همکاری با ایران را به جان نمی خریدند چرا که طرف‌های غربی از سویی برجام را امضا می کردند و از سوی دیگر به بانکهای جهانی می گفتند که نباید با ایران کار کنند لذا همگی این موارد باید در مذاکرات وین رعایت شود البته این موارد در چند ساعت و چند روز اتفاق نمی‌افتد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: انتفاع اقتصادی برای ما مهم است یعنی رفع تحریم ها زمانی واقعی است که راستی آزمایی آن واقعی باشد و راستی آزمایی هم‌زمانی واقعی است که از قِبل برجام نفع اقتصادی به مردم برسد.

کد خبر: ۸۴٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha