۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بررسی بازار سرمایه از نگاه کلان؛ دولت درگیر بی‌سیاستی‌های عجیبی شده است
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

بررسی بازار سرمایه از نگاه کلان؛ دولت درگیر بی‌سیاستی‌های عجیبی شده است

همایون دارابی معتقد است در بازار چهار ابهام اساسی وجود دارد که باعث می شود نقدینگی وارد بازار نشود.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «خبرنگار بازار» ضمن اشاره به علت تدوام قرمز ماندن سهم های بورسی بیان کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که این روزها بازار درگیر آن است مسئله نرخ بهره بانکی است متاسفانه سال گذشته نرخ بهره بانک ها به شدت بالا رفت و این نرخ بهره بالا همچنان ادامه دارد.

دولت درگیر بی سیاستی های عجیبی شده است. یعنی این سیاست هایی که ما در دولت به خصوص در موضوع بودجه میبینیم مثل پیش بینی چند نرخ مختلف برای دلار نرخ بهره بالا و یا صحبت هایی که در مورد نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی زده شد و همه این ها به ابهامات در اقتصاد ما منجر شده است و هم اکنون اکثر فعالان اقتصادی نمی دانند که در ماه های آینده با چه سیاستی باید جلو بروند

نرخ بهره بانکی، ابهام نرخ دلار، مذاکرات و انتخابات؛ ۴ ابهام اساسی بازار بورس
دارابی می گوید: هرچند هدف دولت سهولت تحقق درآمد ۲۲۵ هزار میلیارد تومانی از محل فروش اوراق دولتی بود اما باعث شد تا عملا یک قطعی نقدینگی در کلی بخش های اقتصادی به وجود بیاید و بازارهای سرمایه گذاری با کمبود نقدینگی مواجه شود.

وی افزود: موضوع بعدی ابهام در نرخ دلار و مذاکرات برجام است. به دلیل نا مشخص بودن تکلیف این مذاکرات هم اکنون بازار دلار به شدت ناپایدار است و در واقع نوسانات زیادی را در آن بازار شاهد هستیم. زمانی که شما نوسان در بازار دلار داشته باشید امکان سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی ندارید. نوسان نرخ دلار چه بالا رفتنش و چه پایین آمدنش هر دو به ضرر اقتصاد است و آن موضوعی که برای اقتصاد بسیار ضروری است ثبات نرخ ارز است.

او معتقد است موضوع بعدی قیمت گذاری دستوری است که برای بازار بسیار آزار دهنده است. به خصوص در صنعت های خودرو، فولاد، مواد معدنی و مواد غذایی این قیمت گذاری ها اذیت کننده هستند.

این تحلیلگر بازار سهام ادامه داد که در نهایت هم موضوع ابهام در انتخابات ریاست جمهوری چرا که شما نمی دانید تقریبا هشت هفته دیگر چه فردی سکاندار پاستور خواهد بود و سیاست اقتصادی چگونه خواهد بود و کدام بخش های اقتصادی را می تواند تقویت کند و کدام بخش ها را با مشکل مواجه خواهد کرد به همین جهت نقدینگی کمی هم که در بازار است در حال صبر است تا ببینند در چه شرایطی به بازار برگردد.

دارابی می گوید: به طور کلی این چهار ابهام هم اکنون بازار سرمایه را گیر انداخته است و تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود نمی توانیم تکلیف بازار را مشخص کنیم.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که این روزها بازار درگیر آن است مسئله نرخ بهره بانکی است متاسفانه سال گذشته نرخ بهره بانک ها به شدت بالا رفت و این نرخ بهره بالا همچنان ادامه دارد

دولت درگیر بی سیاستی عجیبی شده است
وی درواکنش به این که نقش دولت را در وضعیت اخیر بورس چقدر موثر می دانید؟ گفت: واقعیت دولت درگیر بی سیاستی ها عجیبی شده است. یعنی این سیاست هایی که ما در دولت به خصوص در موضوع بودجه میبینیم مثل پیش بینی چند نرخ مختلف برای دلار نرخ بهره بالا و یا صحبت هایی که در مورد نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی زده شد و همه این ها به ابهامات در اقتصاد ما منجر شده است و هم اکنون اکثر فعالان اقتصادی نمی دانند که در ماه های آینده با چه سیاستی باید جلو بروند.

به دلیل نا مشخص بودن تکلیف این مذاکرات هم اکنون بازار دلار به شدت ناپایدار است و در واقع نوسانات زیادی را در آن بازار شاهد هستیم. زمانی که شما نوسان در بازار دلار داشته باشید امکان سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی ندارید. نوسان نرخ دلار چه بالا رفتنش و چه پایین آمدنش هر دو به ضرر اقتصاد است و آن موضوعی که برای اقتصاد بسیار ضروری است ثبات نرخ ارز است

دارابی در انتها متذکر شد: وارد کننده نمی داند که باید کالایی وارد کند، صادر کننده در وضعیتی است که نمی داند آیا کالایی را صادر کند، فعال اقتصادی نمی داند آیا سرمایه گذاری انجام بدهد یا ندهد و همه در وضعیت بلا تکلیفی مانده ایم تا ببینیم کی این وضعیت اقتصادی قرار است به ثبات برسد. این وضعیت که در اقتصاد به وجود آمده نشان از این دارد که در درون خود دولت هم یکدستی در سیاست گذاری وجود ندارد.

کد خبر: ۸۴٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha