۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
جنگ فرامرزی  برای صیانت از صنایع دستی ایرانی
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

جنگ فرامرزی برای صیانت از صنایع دستی ایرانی

در هر کسب و کاری شوربختانه به دلایل مختلف سوء استفاده و کلاهبرداری ها انجام می شود. این درحالی است که در مورد کسب و کارها و محصولاتی که حرفی برای گفتن و ریشه ایرانی دارند بیشتر این موارد به چشم می خورد.

بازار- فرحناز سپهری؛ صنایع دستی یکی از هنرهای کشورمان ایران است که سابقه ای طولانی دارد. اما در این میان افرادی سودجو به بهانه سود بیشتر و یا شاید ضربه به فرهنگ و میراث ایران با وارد کردن کالاهای دیگر کشورها به اسم ایران سعی در خدشه دار کردن این هنر دارند.  
در همین راستا بنیانگذاران استارت آپ «رابین» به این فکر افتادند تا با راه اندازی کسب و کاری در این حوزه و با اطلاع رسانی در باره شناخت صنایع دستی اصیل ایرانی گامی نو در این مسیر بردارندو به نوعی جنگ در ابعاد فرامرزی برای صیانت از صنایع دستی ایران را دنبال کند. از این رو «رابین» توسط خواهر و برادر به نام های فاطمه عباسی بنی، دانش آموخته دکتری مدیریت استراتژیک بازاریابی و سعید عباسی بنی، دانش آموخته کارشناس صنایع دستی و کارشناس ارشد ارتباط تصویری به عنوان اولین و تنها شرکت برندینگ و بسته بندی صنایع دستی ایران بنیان گذاشته شد.  برای آشنایی با راهکارها وچالش های این استارت آپ در مسیر کسب و کارش، خبرنگار خبرگزاری بازار با سعید عباسی بنی گفتگویی انجام داده است.

صنایع دستی وارداتی به اسم ایران انگیزه شکل گیری رابین

آن طور که سعید عباسی بنی نبی می گوید: در سال ۱۳۹۴ بعد از سفر خانوادگی که به اصفهان داشتیم، پدر و مادرم در بازار اصفهان یک سینی فلزی هندی را به اسم صنایع دستی ایرانی به قیمت چندین برابر خریداری کردند، چون تخصص من قلمزنی بود و این امر که بدون مشورت با من این سینی تقلبی خریداری شده بود باعث شد این ایده در ذهن من و خواهرم فاطمه ایجاد شود که می توان با ایجاد یک سایت برای اطلاع رسانی به مخاطبان ایرانی، در راستای شناخت صنایع دستی اصیل ایرانی قدمی نو برداشت.

وی درا دامه گفت: در ابتدا قرار بر این بود که این وب‌سایت فقط در راستای اطلاع رسانی فعالیت نماید اما به سرعت ایراداتی که همیشه در صنایع دستی ایرانی وجود داشت خودنمایی کرد و نیاز به رفع این نواقص باعث شد در سال ۱۳۹۵ تیم رابین متشکل از متخصصان صنایع دستی، مدیریت، فناوری اطلاعات، طراحی محصول، تصویرسازی، کارآفرینی و عکاسی شروع به کار نماید و رابین به‌عنوان اولین و تنها شرکت برندینگ و بسته بندی صنایع دستی ایران و وب سایت تخصصی صنایع دستی ایرانی راه خود را آغاز نمود.
 

اولین شرکت دارای گواهی صنایع خلاق ایران

 این در حالی  است که این تیم در طول کمتر از ۳ سال رابین را به بزرگترین فروشگاه تخصصی صنایع دستی ایرانی با بیش از ۳۰۰۰ محصول، اولین شرکت دارای گواهی صنایع خلاق ایران و تنها شرکت برندینگ و بسته بندی صنایع دستی ایران تبدیل کرده است.

این جوان خلاق درادامه گفتگو به خدمات رابین اشاره کرد و گفت: برندینگ، بسته بندی و فروش آنلاین برای شبکه بزرگ تولیدکنندگان ایرانی، تولید محتوای متنی ( ۲ میلیون کلمه محتوای تخصصی فارسی و ۶۰۰هزار کلمه محتوای تخصصی انگلیسی) و عکس ( ۳۰ هزار قطعه) برای محصولات صنایع دستی در طول کمتر از ۳ سال از جمله خدمات است.

همچنین وی به ارائه متفاوت صنایع دستی ایرانی وبرند پیشران ملی در دو طرح کارآفرینی ملی (طرح الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی با وزارت کار و طرح زنان سرپرست خانوار با وزارت ورزش) هم به عنوان دیگر خدمات اشاره کرد و افزود : صادرات صنایع دستی و ایجاد شبکه بین المللی فروش هم از دیگر موارد خدمات  ما محسوب می شود.

حل چالش های صنایع دستی ایرانی چالشی برای رابین

سعید عباسی بنی در ادامه با اشاره به اینکه سعی در حل چالشهای صنایع دستی داشته ایم، توضیح داد: رابین برای اولین بار در راستای رفع نواقص موجود در تجارت صنایع دستی ایرانی قدم برداشت و همین امر خود باعث ایجاد چالشهای بسیاری شد، اینکه نمونه دیگری وجود نداشت که در این زمینه و با این گستردگی فعالیت نموده باشد. چالش بسته بندی محصولاتی که از لحاظ وزن و جنس و اندازه باهم متفاوت هستند. عدم شناخت مخاطبان از محصولات و عدم توانایی تولیدکنندگان در هماهنگی با بازار هم از جمله چالشها به شمارمی آیند.

تامین مالی مهمترین چالش رابین

درباره تامین مالی از وی پرسیدیم که چگونه با این چالش کنار آمده است، وی درحالی که تامین مالی را مهمترین مشکل دانست و افزود :بازار رابین با بازار استارت آپهای خدماتی یا فروش کاملا متفاوت است چرا که درگیر تولید محصول نیز هست از این رو چالش تامین مالی برای این استارت آپ همواره در صدر چالشهای تیم بوده است و از این رو سرمایه گذاری شخصی باعث رفع این چالش شده است.

همچنین درباره صندوقهای سرمایه گذاری جسورانه معتقد است واژه سرمایه گذاری جسورانه در ایران کاملا متفاوت از سراسر دنیا است، معدود صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که بطور اصولی و با دیدی استارت آپی در کنار تیم‌ها فعالیت می‌کنند و آنچه بیشتر دیده می‌شود رابطه صاحب کار و کارمندی است که ریشه در عدم ورود فرهنگ سرمایه گذاری در ایران دارد.

عباسی بنی، از جهاد دانشگاهی بعنوان حامی رابین یاد کرد و افزود: به طوریکه این امر باعث شد این تیم در ابتدای فعالیت خود در پروژه‌های ملی چون الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی و طرح زنان سرپرست خانوار با وزارت کار و وزارت ورزش همکاری نماید و همین امر نیز باعث شد رابین به یکی از بازیگران اصلی اشتغال پاییدار و روستایی بدل شود.

وی همچنین گفت: با این حال انتظار خاصی از هیچ نهاد یا ارگان را  نداریم و در ابتدای فعالیت نیز سازمان میراث فرهنگی کمکهایی نمود. در عین حال حامیان فعلی ما در حال حاضر سرمایه گذار خصوصی هستند.

هزاران چاله برای استارت آپ ها

همچنین این جوان هنرمند فعالیت استارت آپی در ایران را مانند پرنده مادری می داند که باید به جوجه‌های همواره گرسنه خود غذا دهد! به طوری که وی براین باور است مالیات درآمد، مالیات ارزش افزوده، عوارض شهرداری، بیمه، عوارض کسب، عضویت در اتاق‌ها و انجمن‌های اجباری و هزاران چاله دیگر که یک شرکت کوچک همواره در حال پر کردن آنهاست و خیلی اوقات این هزینه‌ها از درآمدهای شرکت پیشی گرفته و باعث شکست استارت آپ‌ها شده است، این موضوع نیازمند ساعتها بحث است که در حال حاضر مجال آن نیست.

در عین حال که وی افزود: گاهی رها کردن یک تیم به حال خود می‌تواند به آن تیم کمک کند که مسیر پیش روی خود را بهتر بشناسد، پس لزوما کمک در سطح کلان به معنی مداخله نیست، عدم مداخله نیز می‌تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد.  درا دامه گفتگو وی از عمده ترین مشکلات پیش رو، میگوید: تغییر نرخ ارز، عدم حمایت از تولیدکنندگان و تامین مواد اولیه عمدترین مشکلات هستند.

رابین به توسعه بازارهای جهانی می اندیشد

 وی درباره برنامه توسعه کسب و کارشان هم به توسعه بازارهای جهانی و ایجاد شبکه صادراتی اشاره کرد.  از سوی دیگر این جوان به جوانان مثل خودش که می خواهند استارت آپی راه بیندازند، گفت : به دنبال یک ایده به شدت عالی نباشید، یک تیم عالی پیدا کنید.

استارت آپ در ایران مانند پرنده مادری است  که باید به جوجه‌های همواره گرسنه خود غذا دهد.  مالیات بردرآمد، مالیات ارزش افزوده، عوارض شهرداری، بیمه، عوارض کسب، عضویت در اتاق‌ها و انجمن‌های اجباری و هزاران چاله دیگر که یک شرکت کوچک همواره در حال پر کردن آنهاست و خیلی اوقات این هزینه‌ها از درآمدهای شرکت پیشی گرفته و باعث شکست استارت آپ‌ها شده است.

 به گفته عباسی بنی، رابین از سرتاسر ایران و تمامی شهرها و روستاها و تمامی رده‌های محصولی را مدنظرد ارد، و البته برای این مساله بنا به قیمت و رده محصول چندین مدل همکاری وجود دارد از خرید قطعی تا امانی.

عباسی بنی درباره چگونگی تعیین قیمت محصولات هم گفت: رابین با تیم متخصص خود، بازار را بررسی نموده و براساس قیمت اعلامی از طرف تولید کننده برای همکاری، قیمت فروش در وب سایت را محاسبه می‌کند و در این زمینه نیز همواره سعی دارد در مقایسه با محصولات مشابه قیمت مناسب تری ارائه نماید.

وی درباره محصولات مرجوعی هم توضیح داد: تا ۱ هفته امکان مرجوعی وجود دارد و این نکته نیز حایز اهمیت است که محصولات خریداری شده ار رابین در کمتر از ۱ سساعت پس از ثبت سفارش و در ساعات اداری ارسال می‌شوند و این امر نیز یکی از نکات تمایز رابین است.

رابین در حال حاضر روزانه حدود ۱۶ هزار و۵۰۰ بازدیدکننده یکتا دارد و همین امر سبب شده رابین بزرگترین وبسایت فروش صنایع دستی در ایران شود.  همچنین عباسی بنی ویژگیهای کلیدی استارت آپ را به مواردی همچون ارائه متفاوت با بسته بندی و شناسنامه فارسی و انگلیسی، تولید محتوای تخصصی، عکاسی حرفه‌ای، شبکه قدرتمند فروشندگان، تخصص تیم، ارسال بسیار سریع و انتخاب محصولات متفاوت اشاره کرد.

تاثیر اتفاقات اخیر روی استارت آپ ها

همچنین درباره تاثیر اتفاقات اخیر همچون شیوع کرونا در کشورمان روی استارپها معتقد است هر اتفاقی در کشورمان می افتد اولین تاثیرش را روی کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها می گذارد همچون اتفاقات مربوط ابان ماه، افرایش نرخ دلار و حالا هم کرونا به طوریکه استارت آپ های بیشتری درحال بسته شدن هستند.

این جوان ایده پرداز در پایان هم برای بهبود فعالیت شرکتهای دانش بنیان خاطر نشان کرد، اعتقاد به تیم همواره سبب می‌شود یک ایده به بالاترین حد کمال خود برسد. همانطور که شعار رابین این بوده که «اگه ما نتوانیم انجامش بدهیم، حتما انجام نشدنی است! » تیم شما سرمایه شماست.

کد خبر: ۸٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha