۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
سقوط قیمت سکه و ارز در بازار! | دلار به کانال ۲۳ هزار تومان افتاد
«بازار» گزارش می دهد

سقوط قیمت سکه و ارز در بازار! | دلار به کانال ۲۳ هزار تومان افتاد

قیمت ارز این روزها در حالی سیر نزولی را در پیش گرفته است که کارشناسان اقتصادی و بازار معتقدند این کاهش قیمت ها ناشی از روند مطلوب انجام مذاکرات برجامی است.

اسدالله خسروی؛ بازار: ارز دو سه روزی است که بر ریل کاهش قیمت نشسته است و با وجودی که  بازار این کالا برای داد و ستد خیلی هم داغ نیست اما نرخ ها در تابلو صرافی ها و بازار آزاد همچنان درحال تغییر است. تغییری که برگرفته از تعیین قیمت نرخ ارزی است که توسط بانک مرکزی مشخص و به صرافی های اعلام می شود تا بازارآزاد نیز به تبع قیمت صرافی ها نرخ های خود را بر تابلو فروش بگنجانند.

مدتهاست سفته بازی از بازار ارز رخت بربسته است و دلالان سودجود نیز دیگر چون گذشته در میدان فردوسی تهران و حواشی صرافی های و ...دلار ... دلار ... نمی کنند

بازاری که هم اکنون تا حدی از آرامش نسبی خاصی برخوردار است و حتی با کاهش نرخ آن دچار التهاب نشده است، چرا که مدتهاست سفته بازی از بازار ارز رخت بربسته است و دلالان سودجود نیز دیگر چون گذشته در میدان فردوسی تهران و حواشی صرافی های و ...دلار ... دلار ... نمی کنند. البته هنوز صف خرید ارز سهمیه ای در صرافی ها وجود دارد و در این شرایط کرونایی خطرناک، خیلی ها برای خرید ارز سهمیه ای نسبتا ارزان، جلو صرافی ها صف می بندند. صفوف فشرده ای که این روزها می تواند سکوی پرشی برای ویروس مرگبار کرونا باشد. از طرفی بازار و فعالان اقتصادی مدتی است منتظر اخبار خوش رفع تحریم ها بدنبال توافقات برجامی هستند.

دلاری که در ابتدای هفته جاری در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشت  اکنون  به کانال ۲۳ هزار تومان آمده و قیمت طلا و سکه نیز در بازار روندی کاهشی به خود گرفته اند، همچنین در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۵۰ هزار تومان و نرخ دلار ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد شده است

توافقی که اگر با ملاحظات لازم و در نظر گرفتن همه جوانب مثبت انجام شود، بی تردید قیمت ها در بازار ارز متحول، نرخ ها شکسته و بهای این کالا در بازار بشدت روندی کاهشی به خود خواهد گرفت.
اکنون دلاری که در ابتدای هفته جاری در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشت با شنیدن اخباری مبنی بر روند مطلوب مذاکرات برجامی طی دو سه روز به کانال ۲۳ هزار تومان آمده و قیمت طلا و سکه نیز در بازار روندی کاهشی به خود گرفته اند. در بازار آزاد اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۵ هزار تومان، سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۵۰ هزار تومان و نرخ دلار ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد شده است.

کاهش قیمت ها ارز مقطعی است
«کامران ندری» کارشناس اقتصادی و معاون سابق پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده نرخ ارز در بازار گفت: قیمت ارز با توجه به واقعیات اقتصادی کشور کالایی نیست که بهای آن به شدت ریزشی شود و چنانچه نرخ آن به دلایلی و متاثر از برخی تصمیمات یا سیاست گذاری هایی با شیبی تند مسیر نزولی به خود گیرد این کاهش قیمت بی تردید برای مدت زمان کمی اتفاق می افتد.

هر چند نوسان قیمت ها در بازار امری طبیعی است اما کاهش نرخ ارز طی دو روز اخیر ناشی از اخباری است  که در انجام مذاکرات برجامی به گوش می رسد و این موضوع تاثیر خود را بر بازار به جای می گذارد

وی به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: هر چند نوسان قیمت ها در بازار امری طبیعی است اما کاهش نرخ ارز طی دو روز اخیر ناشی از اخباری است که در انجام مذاکرات برجامی به گوش می رسد و این موضوع تاثیر خود را بر بازار به جای می گذارد.

نوسان قیمت ارز در بازار امری طبیعی است
این کارشناس اقتصادی افزود: پس از ایام تعطیلات نوروزی نرخ ارز افزایشی شد اما پس از گذشت دو روز قیمت این کالا دوباره عقب نشست و در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان ماند. بنابراین در شرایط کنونی که مذاکرات برجامی در حال انجام است نوسان قیمت ها امری طبیعی به نظر می رسد.

چنانچه روند مذاکرات برجامی نتیجه بخش باشد و تحریم ها به طور کامل برداشته شود این موضوع می تواند تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ها در بازار ارز به جای گذارد و به احتمال زیاد نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم می رسد

ندری خاطرنشان کرد: چنانچه روند مذاکرات برجامی نتیجه بخش باشد و تحریم ها به طور کامل برداشته شود این موضوع می تواند تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ها در بازار ارز به جای گذارد و به احتمال زیاد نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم می رسد. البته در صورت چنین اتفاقی سیر نزولی قیمت ها فقط برای مدتی جهش رو به پایین خواهد داشت و چنانچه بازار به درستی و با کار کارشناسی مدیریت نشود با توجه به اینکه نرخ تعادلی ارز در دراز افزایشی است این احتمال وجود دارد که قیمت ها در این بازار دوباره روندی صعودی به خود گیرد.

نرخ تعادلی ارز در اقتصاد ایران در دراز مدت کاهشی نیست!
معاون سابق پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تعادلی ارز در اقتصاد ایران در دراز مدت کاهشی نیست، اضافه کرد: با توجه به وجود نرخ  بالای تورم در کشور و نیز برخی سیاست گذاری های نادرست اقتصادی که همچنان از سوی مسئولان در همه دوره ها  اتخاذ می شود نرخ ارز همواره در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان باقی می ماند و سیاست گذاران  ارزی باید بازار را طوری مدیریت کنند که این نرخ بی منطق افزایش نیابد.

قیمت ارز و سکه ریخت
بنا به این گزارش، تداوم مذاکرات برجامی و روند مطلوب نتیجه بخش گام به گام این مذاکره با حفظ چارچوب ها باعث شد تا بازار ارز تحت تاثیر قرار گیرد، طوری که در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان، قیمت یورو ۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت دلار در ابتدای هفته جاری در کانال ۲۵ هزار تومان جا خوش کرده بود.

امروز همچنین در صرافی‌های بانکی  قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۴۴۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۹۷۸ تومان تعیین شده است علاوه بر این  قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۵۱ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۹۶ تومان اعلام شده است

همچنین امروز در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۴۴۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۹۷۸ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۵۱ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۹۶ تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ شد
با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز کاهشی شده است. طوری که هم اکنون، قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع ‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک ‌میلیون و ۳۴۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

ایستگاه نهایی کاهش نرخ ارز چه رقمی است؟
بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز و سکه متاثر از روند مطلوب مذاکرات برجامی چند روزی کاهشی شده است. این کاهش قیمت باعث شده تا دلار پله پله از کانال ۲۶ هزار تومانی که ۲ هفته پیش جای داشت هم اکنون به کانال ۲۳ هزار تومان برسد. کارشناسان معتقدند چنانچه روند گام به گام مذاکرات به خوبی پیش رود و تمام تحریم ها برداشته شود قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم می رسد. حال با توجه به تورمی بالایی که در کشور وجود دارد بنابراین مسئولان و سیاست گذاران ارزی در چنین شرایطی باید بازار را به خوبی مدیریت کنند تا قیمت ها دوباره افزایشی نشود.

کد خبر: ۸۴٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha