۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
روستای ملی منبت «گلریز» چشم انتظار رفع مشکلات ابتدایی
یادداشت؛

روستای ملی منبت «گلریز» چشم انتظار رفع مشکلات ابتدایی

همدان-«حل مشکل تهیه مواداولیه وجلوگیری ازخام فروشی ضامن تکمیل زنجیره تولیدمنبت درروستای ملی«گلریز»است که جهانی شدن آن راقوت می بخشد»؛این جمله بخشی ازیادداشت اسحاق ترکاشوند برای بازار است که می خوانید.

اسحاق ترکاشوند؛ بازار: صنایع‌دستی مجموعه‌ای از دست‌ساخته‌ها را شامل می‌شود که با استفاده از مواد اولیه‌ طبیعی و بومی به کمک دست و ابزار ساخته می‌شود ضمن اینکه این دست‌ساخته‌ها متاثر از سابقه‌ تاریخی، ویژگی‌های فرهنگی، معیارهای زیبایی‌شناختی بومی و ملی و نیز ذوق هنری و خلاقیت فردی سازنده‌ اثر است.  

به بیان دقیق تر صنایع‌دستی یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های بشری است که با استناد به برخی از اسناد و مدارک تاریخی، سابقه پیدایش آن به عصر حجر رسیده و قدمت آن در حدود ۱۲ هزار سال است.  

با توجه به ارزانی و سهل الوصول بودنِ مواد اولیه صنایع‌دستی و نقش مهم و کاربردیِ نیروی انسانی در تولید آن، این هنر از نظر اقتصادی نیز بسیار با اهمیت بوده و می‌تواند یکی از راه‌های سهل‌الوصول برای تولید اشتغال از طرف دولت‌ها در نظر گرفته شود

همان طور که بارها عنوان شده صنایع‌دستی و هنرهای بومی بازتاب نگرش معنوی و تظاهرات روحی، قومی و بومی اقوام مختلف ایرانی است و می‌تواند معرف فرهنگ سرزمین ما باشد کمااینکه با توجه به ارزانی و سهل الوصول بودنِ مواد اولیه صنایع‌دستی و نقش مهم و کاربردیِ نیروی انسانی در تولید آن، این هنر از نظر اقتصادی نیز بسیار با اهمیت بوده و می‌تواند یکی از راه‌های سهل‌الوصول برای تولید اشتغال از طرف دولت‌ها در نظر گرفته شود.  

همدان دومین استان کشور از لحاظ تعداد کارگاه‌های صنایع‌دستی بعد از استان اصفهان است
کشور عزیزمان ایران به سبب تنوع و تعدد این نوع از هنر به نوعی مهد صنایع‌دستی شناخته شده است و همدان نیز به علت داشتن انواع منحصر به فردی از این هنرهای صناعی همواره از جمله استان‌های صاحب ادعا در حوزه صنایع‌دستی به شمار می‌رود و دومین استان کشور از لحاظ تعداد کارگاه‌های صنایع‌دستی بعد از استان اصفهان است.  

منبت چوب از جمله صنایع‌دستی معروف استان همدان است که در شهرستان تویسرکان رواج داشته و قریب به هفت هزار و ۷۰۰ نفر هنرمند در چهار هزار و ۷۵۱ کارگاه در این رشته فعالیت کرده و امرار معاش می‌کنند.

۲۳ درصد اشتغال شهرستان تویسرکان به صنعت منبت وابسته بوده و اقتصاد و معیشت یک چهارم جمعیت شاغل در تویسرکان به مبل و منبت بستگی دارد که این امر توجه دولت‌ها به مبل و منبت و رفع مشکلات و موانع تولید در این حوزه را ضروری می‌کند

بر همین اساس می‌توان ادعا کرد ۲۳ درصد اشتغال شهرستان تویسرکان به صنعت منبت وابسته بوده و اقتصاد و معیشت یک چهارم جمعیت شاغل در تویسرکان به مبل و منبت بستگی دارد که این امر توجه دولت‌ها به مبل و منبت و رفع مشکلات و موانع تولید در این حوزه را ضروری می‌کند.  

طبق بررسی ها با ابتکار و پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت دوازدهم مبنی بر معرفی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی، تاکنون قریب به ۵۰ روستا و شهر ملی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی به ثبت ملی رسیده‌اند به نحوی که تیرماه سال ۱۳۹۸ نیز شهر تویسرکان در سومین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، به عنوان شهر ملی منبت گلریز انتخاب شد.

پس از کسب این امتیاز و برای دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه صنایع‌دستی، در چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که مرداد ماه سال گذشته برگزار شد، روستای «اشترمل» نیز به عنوان روستای ملی منبت گلریز انتخاب شد.  

منبت گلریز یا همان منبت فرشی، سبک خاصی از منبت است که با سرپنجه‌های هنرمندان تویسرکانی ساخته و پرداخته می‌شود و ریشه در دل هنرمندان منطقه داشته و به جرات می‌توان گفت همانند آن را در هیچ جای کشور و حتی جهان پهناور نمی‌توان دید. 

انتخاب و ثبت ملی شهرها و روستاهایی که یک هنر و هنرصنعت در آن منطقه شهرت دارد، موجب معرفی بیش از پیش منطقه و به تبع آن تحرک و ورود بیشتر گردشگران می‌شود

به خوبی می‌دانیم که انتخاب و ثبت ملی شهرها و روستاهایی که یک هنر و هنرصنعت در آن منطقه شهرت دارد، موجب معرفی بیش از پیش منطقه و به تبع آن تحرک و ورود بیشتر گردشگران می‌شود، در نتیجه افزایش فروش محصولات و مصنوعات دستی آن منطقه را بدنبال دارد و کمک شایانی به برندسازی و ارتقای فروش جوامع محلی و منطقه می‌شود.  

در این میان حل مشکل تهیه مواد اولیه به ویژه چوب و پارچه مرغوب و جلوگیری از خام فروشی و حذف واسطه‌ها، به همراه تکمیل زنجیره تولید از جمله اقداماتی است که انجام آن گام بلندی برای تکمیل زنجیره تولید مبل و منبت در منطقه است ضمن اینکه قدم گذاشتن در این راه همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی شهرستان، تشکل‌های حرفه‌ای این حوزه و طراحان، تولید کنندگان و فروشندگان را می‌طلبد. 

بر همین اساس امید می رود با توجه بیشتر به روستای ملی منبت گلریز در آینده‌ای نزدیک عنوان جهانی منبت گلریز برای این شهرستان به ارمغان آورده شود.

کد خبر: ۸۴٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha