۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
اقتصاد دستوری حرکت در بیراهه است
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

اقتصاد دستوری حرکت در بیراهه است

اردبیل- استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: اقتصاد دستوری حرکت در بیراهه‌ای است که هیچ نتیجه و ثمره‌ای به همراه ندارد.

محمد حسن‌زاده در گفت‌و گو با بازار، اظهار کرد: با پرهیز از اقتصاد دستوری ضرورت دارد به سمت اقتصاد مولد و منطبق بر عرضه و تقاضا حرکت کنیم تا شرایط مناسبی را در تحولات و رشد اقتصادی شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: به جای آن که دولت برای بازار آزاد تصمیم‌گیری کرده و تعیین محدوده کند، بهتر است عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص کرده و به نوعی سرمایه‌گذاری و میزان درآمد برای فعالان اقتصادی فراهم آید.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: با پرهیز از اقتصاد دستوری باید با شناخت کامل به بازار و تحولات آن به سمتی حرکت کنیم تا پویایی و تحرک در حوزه‌های مختلف به توانمندی گروه‌های مختلف جامعه منجر شده و امکان خرید و همچنین تأمین مایحتاج برای گروه‌های مختلف جامعه فراهم آید.

حسن‌زاده با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر همواره بر تحرک و پویایی اقتصاد با تکیه بر مؤلفه‌های منطقی تاکید داشتند، افزود: اقتصاد کشور ما هر چند از مؤلفه‌های مختلف تأثیر می‌پذیرد اما آنچه که اصلی‌ترین عنصر اقتصاد ایران به حساب می‌آید، تلاش برای رسیدن به خوداتکایی و خودکفایی در عرصه‌های مختلف است که بسترساز این امر می‌تواند نبوغ و تفکر سازنده فعالان این حوزه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری همواره مسیر و راه را در تحولات اقتصادی برای فعالان این بخش فراهم کردند و امسال نیز شایسته است با تبعیت از شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها به سمتی حرکت کنیم تا امکان افزایش تولید و رفع موانع در این مسیر فراهم آمده تا یک شرایط متوازنی را در عرضه و تقاضا و کاهش التهابات شاهد و ناظر باشیم.

حسن‌زاده با بیان اینکه در کنار حمایت از تولیدکنندگان باید برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در نظام اقتصادی به سمت یک حرکت متوازن در تقویت نظام اقتصادی متکی بر پایه‌های عرضه و تقاضای متوازن حرکت کند، اضافه کرد: ضرورت دارد در کنار تأمین نیاز بازار، بخش عظیمی از تولیدات برای ارزآوری به حوزه صادرات اختصاص پیدا کند که در این زمینه به نظر می‌رسد شرایط مطلوبی نیز در منطقه و توسعه روزافزون روابط با کشورهای همسایه فراهم آید.

کد خبر: ۸۴٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha