۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
سد کوثر کشاورزی معیشتی در پایین دست را اقتصادی کرده است
فیلم استان‌ها؛

سد کوثر کشاورزی معیشتی در پایین دست را اقتصادی کرده است

یاسوج- سد کوثر کشاورزی مناطق پایین دست سد، همچون دشت لیشتر و خیرآباد را از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار بازار، سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد و ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد که آب آشامیدنی ۲۰ شهر و دو هزار روستا با دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر تأمین شود.

در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد، از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب، ۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.

نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است که با بهره برداری از این طرح، شش هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.

هدف اول ساخت سد تأمین آب شرب شهرهای حاشیه خلیج همیشه فارس و سپس تأمین آب کشاورزی در استان کهگیلویه و بویوراحمد، خوزستان و تأمین آب صنعت و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب رودخانه خیرآباد بوده است.

این سد تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است و ذخیره سازی مطلوب آب در سد کوثر، دشت لیشتر گچساران را برای کشاورزان پر رونق کرده است.

کد خبر: ۸۴٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha