۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
ادامه کمبود تراشه‌های الکترونیکی در نمایشگاه خودرو شانگهای
کاهش تیراژ تولید جهانی خودرو ادامه دارد

ادامه کمبود تراشه‌های الکترونیکی در نمایشگاه خودرو شانگهای

به دنبال شیوع  بیماری کرونا و آتش سوزی در کارخانه تراشه سازی ژاپن، چینی‌ها با بحران شدید کمبود قطعات نیمه‌ هادی برای صنعت خودرو مواجه شده‌اند.

بازار؛ گروه خودرو: مدیران صنعت خودرو جهان در اثر کمبود قطعات نیمه‌ هادی در چین با چالش جدی مواجه شده‌اند؛ این درحالی است که پیش از این امید داشتند بزرگترین بازار خودرو جهان یعنی چین بتواند راهکاری برای بهبود وضعیت تولید تراشه‌های الکترونیکی بیابد.  

در همین راستا خودروسازان در سراسر جهان مجبور شده اند خطوط مونتاژ را به دلیل کمبودهای ناشی از تاخیرهای تولید قطعات نیمه هادی تنظیم کنند. فولکس واگن، بزرگترین خودروساز خارجی که قرار است در چین بیش از چهار میلیون دستگاه خودرو بفروشد، اعلام کرد که تأثیر کمبود در سه ماهه دوم سال جاری همچنان ادامه دارد.

استفان ولنشتاین، رئیس فولکس واگن در چین روز گذشته به خبرنگاران اعلام کرد که ارزیابی اینکه فولکس واگن به دلیل کمبود تراشه هفته به هفته یا حتی ماه به ماه چه مقدار نیاز به کاهش تولید دارد، دشوار است.

ادامه کمبود تراشه‌های الکترونیکی در نمایشگاه خودرو شانگهای

وی پیش از نمایشگاه خودرو شانگهای که امروز افتتاح می شود، گفت: «این بحران برای صنعت خودروسازی همچون اطفا حریق است که در بعضی موارد به تراشه دیگری روی آورده ایم بنابراین تأمین کننده ها را تغییر داده ایم.»

تامین تراشه در چین، جایی که بیش از ۲۵ میلیون وسیله نقلیه در آن و در سال گذشته فروخته شد، به دلیل اینکه صنعت جهانی خودرو تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفت به امید خودروسازان از جمله فولکس واگن و جنرال موتورز (GM.N) تبدیل شده است.

با این حال، چین همچنین جایی است که سال گذشته خبر کمبود تراشه را برای اولین بار منتشر کرد. کمبودی که با آتش سوزی در کارخانه تراشه سازی Renesas Electronics ژاپن در ماه مارس تشدید شد.

ادامه کمبود تراشه‌های الکترونیکی در نمایشگاه خودرو شانگهای

طبق گفته مک کینزی در سال ۲۰۱۹، گروه های خودروسازی تقریباً یک دهم بازار نیمه هادی ۴۲۹ میلیارد دلاری را در میان تامین کنندگان اصلی این بخش به خود اختصاص داده اند. خودروسازان از جمله نیسان موتور، فورد موتور و نیو وارز اعلام کرده‌اند که به دلیل کمبود عرضه تراشه تولید خود را کاهش داده و اگر از این پس هم بحران ادامه یابد باز هم ناچار به کاهش بیشتر تیراژ تولید خواهند شد.

لی شاشوا، مقام ارشد انجمن تولیدکنندگان خودرو چین در این باره بیان کرد:  کمبود عرضه تراشه در دو ماه نخست امسال ۵ تا ۸ درصد به تولید خودرو رسیده و انتظار می رود تأثیر آن از سه ماهه سوم سال جاری کاهش یابد.

اتحادیه فروشندگان خودرو چین نیز اعلام کرد: انتظار می رود تولید خودرو در چین همچنان ادامه داشته باشد زیرا کمبود تراشه به تولید کلی خودرو رسیده است. در این گزارش آمده است که ممکن است عرضه برخی از مدل های خودرو نتواند پاسخگوی تقاضا باشد.

کد خبر: ۸۴٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha