۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
حال و روز اقتصادهای نوظهور با موج جدید کرونا| حرکت خوشبینانه و ناهمگون منطقه «منا»
تحلیل رئیس خاورمیانه بانک میتسوبیشی؛

حال و روز اقتصادهای نوظهور با موج جدید کرونا| حرکت خوشبینانه و ناهمگون منطقه «منا»

«احسان خمان» می گوید: بازگشاییهای آسیب پذیر، تداوم زنجیره سرایت، روند کند واکسیناسیون و عدم اطمینان در مورد اثر بخشی برخی واکسن ها موجب ایجاد تحولات جدید و نگران کننده در اقتصادهای نوظهور شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: پاندمی کرونا از زمان آغاز شیوع و گستردگی خود زنگ بیدار باش را برای اقتصاد جهانی به صدا در آورده و موجب تغییر ساختار هزینه‌ها و استقبال بیش از پیش از فناوری‌های جدید در تولید جهانی کشورهای مختلف شده است. با این که این تحولات می‌توانند شرایط را در جهت رشد بهره‌ وری زنجیره‌های تأمین فراهم کنند، اما اقتصادهای نوظهور باید قابلیت بهبود سریع در برابر بحران‌ها را در اولویت قرار دهند تا بتوانند سهم بیشتری در تولید جهانی داشته باشند.

بنابراین بسیاری از کارشناسان اقتصادی در سراسر جهان معتقدند که توزیع سریع‌تر واکسن کرونا و رشد فراتر از انتظار اقتصاد جهانی، در این اقتصادها که بحران کرونا آن ها با انبوهی از بدهی ها روبرو ساخته، می‌تواند از بروز یک بحران بدهی دیگر در جهان جلوگیری کند. اما اخیراً روندهای نگران‌کننده‌ای از جمله کاهش ارزش پول ملی ، چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن و افزایش هزینه استقراض در اقتصادهای نوظهور شکل گرفته که نباید از آنها غافل شد. 

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی به ویژه اقتصادهای نوظهور، خبرنگار بازار گفتگویی را با «احسان خمان»، رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات در خصوص تاثیر موج جدید کرونا بر اقتصادهای نوظهور ترتیب داده که در ادامه می خوانیم.

گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی یا ام.یو.اف.جی بزرگترین بانک ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در چیودا، توکیو، ژاپن قرار مستقر است. دارایی های این بانک، از سال ۲۰۱۶ در حدود ۲.۴۵۹ تریلیون دلار گزارش شده و از نظر کل دارایی ها پنجمین بانک بزرگ جهان و یکی از شرکت های اصلی گروه میتسوبیشی است. همچنین، این بانک بزرگترین گروه مالی ژاپن و دومین شرکت بزرگ هلدینگ بانکی جهان است که از مارس ۲۰۱۱ حدود ۱.۸ تریلیون دلار (۱۴۸ تریلیون JPY) سپرده دارد.  MUFG دومین هلدینگ بزرگ عمومی در ژاپن است که با سرمایه بازار اندازه گیری می شود.

«احسان خمان» در ابتدای گفتگو به خبرنگار بازار گفت: بازگشایی های آسیب پذیر و حساس، تداوم زنجیره سرایت، روند کندتر  واکسیناسیون به همراه عدم اطمینان بیشتر در مورد اثر بخشی برخی واکسن ها موجب شده که آمار روزانه ابتلا به این بیماری و میزان مرگ و میرها موجب ایجاد تحولات جدیدی در اقتصادهای نوظهور شود و نگرانی ها را در رابطه با بهبود آنها افزایش دهد. 

وی اضافه کرد: گسترش کوید_۱۹ و محدودیت های ناشی از آن همچنان بر فعالیت اقتصادی در سراسر بازارهای نوظهور سنگینی می کند. در حالی که موارد روزانه ابتلا و تلفات جانی در بازارهای توسعه یافته به ترتیب بیش از ۵۰  تا ۷۰ درصد نسبت به روزهای اوج ماه ژانویه کاهش یافته، اما این روند همچنان در بازارهای نوظهور به ویژه هند، آمریکای لاتین و ترکیه به اوج جدیدی رسیده که موجب افزایش نگرانی در زنجیره بهبودی شده است.

گسترش کوید_۱۹ و محدودیت های ناشی از آن همچنان بر فعالیت اقتصادی در سراسر بازارهای نوظهور سنگینی می کند

خمان با اشاره به این مسئله که ترکیبی از جمعیت بسیار زیاد مستعد این بیماری و رفتارهای پرخطر عامل اصل موج جدید و پررنگ این بیماری است، اذعان نمود: ما تخمین می زنیم که حدود ۷۰-۸۰ درصد از جمعیت هند، برزیل و ترکیه از ابتدای سال جاری با افزایش رفت و آمدها و پویایی کشور به همراه کاهش محدودیتها، کمتر شدن نگرانی های مربوط به ویروس، فاصله فیزیکی کمتر و استفاده کمتر از ماسک مستعد ابتلا به بیماری شده اند.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG ادامه داد: گونه P۱ ویروس کرونا که در برزیل ظاهر شده عفونی تر است و در اکثر ایالت های این کشور غالب شده و از ویروس انگلیسی پیشی گرفته است. آنچه ناراحت کننده است این است که گونه P.۱ برزیل از مرگ و میر بالاتر و میزان انتقال بسیار بیشتری برخوردار و تقریبا دو برابر عفونی تر از گونه اصلی است.

وی همچنین گفت: یک مطالعه در خصوص این به این گونه جدید برزیلی نشان می دهد که ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش در میزان مرگ و میر تخمین زده شده در حالی که مطالعه دیگری افزایش چشمگیری در میزان مرگ و میر در افراد زیر ۶۰ سال را نشان می دهد.

احسان خمان اضافه کرد: تشویق به انجام واکسیناسیون موجب ایجاد ایمنی گسترده و در نهایت عادی سازی جو این بیماری می شود. پیشرفت انجام واکسیناسیون در بازارهای نوظهور منطقه شمال افریقا و خاورمیانه با سریعترین روند آغاز شده است، در حالی که سایر مناطق اقتصادهای نوظهور از جمله امریکای لاتین و شیلی عقب مانده اند که بیش از یک سوم جمعیت حداقل یک دوز دریافت کرده اند.

پیشرفت انجام واکسیناسیون در بازارهای نوظهور منطقه شمال افریقا و خاورمیانه با سریعترین روند آغاز شده است، در حالی که سایر مناطق اقتصادهای نوظهور از جمله امریکای لاتین و شیلی عقب مانده اند

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی گفت: سرعت واکسیناسیون فعلی و برنامه ریزی شده در بسیاری از کشورها در حال تسریع است و این امر نشان دهنده عرضه جهانی بیشتر است که در نیمه دوم ۲۰۲۱ مشاهده می شود. با این وجود، تاکنون فقط ۱۰ درصد یا بیشتر جمعیت برخی مناطق از اقتصادهای نوظهور واکسینه شده اند (اسرائیل و امارات متحده عربی به ترتیب با بیش از ۶۲ و ۳۵ درصد).

این کارشناس حوزه انرژی افزود: در همین حال، ما انتظار داریم و امیدواریم که بالاترین مصونیت در آمریکای لاتین وجود داشته باشد با بیش از نیمی از جمعیت که در کشورهای آسیب دیده آلوده به ویروس شده اند. بازارهای نوظهور در منطقه منا در رده بعدی قرار دارد، در حالی که اقتصادهای نوظهور منطقه آسیا به طور کلی دارای سطح مصونیت طبیعی کمتری هستند (معمولاً به صورت تک رقمی).

وی خاطر نشان کرد که علیرغم نوید واکسیناسیون امیدوار کننده و ادامه داشتن زنجیره سرایت از جمله گونه P۱ برزیلی، ایجاد تحولات جدید و نگران کننده در اقتصادهای نوظهور حتمی است.  با این حال، حرکت صعودی این اقتصادها برای سال ۲۰۲۱ همچنان قاطع است.  

خمان اضافه کرد که فعالیت های اقتصادی در سراسر فضای اقتصادهای نوظهور نسبت به ویروس و محدودیت ها حساسیت کمتری پیدا کرده است. این امر سیاست گذاران را بر آن داشته است تا با محدودیت های محلی و هدفمندتری پاسخ دهند.

رئیس بخش خاورمیانه بانک میتسوبیشی اذعان نمود: همچنین، با تغییر جهت تجارت به سوی تجارت الکترونیک، جایگزینی مصرف کالاها در قبال خدمات و کار در خانه، حساسیت های تولید نسبت به سیاست های مهار کاهش یافته است زیرا افراد و شرکت ها به طور فزاینده ای در پذیرفتن واقعیت های ویروس سازگار شده اند.

احسان خمان با اشاره به این که سه نکته اصلی در چشم انداز این اقتصادها در سال ۲۰۲۱ برجسته میشود، بیان کرد که داده های مربوط به میزان تحرک و فعالیت های منطقه ای نشان می دهد که با بهبود تصویر ویروس، فعالیت های اقتصادی ممکن است در اکثر بازارهای نوظهور به سرعت برگردد، هرچند که همچنان تشخیص ها سخت و دور از دسترس است؛ به عنوان مثال، در حالی که داده های مربوط به میزان تحرک و فعالیت های نسبتاً انعطاف پذیر در سراسر ایالت های هند، نشانگر علامت خوبی برای عفونت ها نیست، اما تأثیر کمتری از سطح معینی از ویروس را در فعالیت نشان می دهد.

وی گفت: به طور متوسط، جمعیت جوانتر در کشورهای دارای این نوع بازارها میزان واکسیناسیون کل را برای محافظت از گروه های آسیب پذیر نشان می دهد که در صورت موثر بودن واکسن ها، مجددا بازگشایی شوند. سهم افراد بالای ۶۵ سال در کل جمعیت فقط هفت درصد در هند و ۱۰ درصد در برزیل است (که به عنوان مثال این میزان در ژاپن ۲۹ درصد است). 

مدیر بانک ژاپنی تصریح کرد: از  طریق برآوردهای نرخ مرگ و میر این ویروس (IFR) با توجه به سن افراد هر کشور و با فرض کاهش ۱۰۰ درصدی تلفات، ما تخمین می زنیم که واکسیناسیون ۱۰ درصد از افراد مسن می تواند میانگین IFR را در بین افراد مستعد ابتلا به این بیماری در میان اقشار پایین جامعه در بازارهای نوظهور، از جمله ۰.۱ درصد در هند در مقابل ۰.۵ درصد در ژاپن کاهش دهد.

واکسیناسیون ۱۰ درصد از افراد مسن می تواند میانگین IFR را در بین افراد مستعد ابتلا به این بیماری در میان اقشار پایین جامعه در بازارهای نوظهور، از جمله ۰.۱ درصد در هند در مقابل ۰.۵ درصد در ژاپن کاهش دهد 

به گفته رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی، جدول زمانی که نشانگر بروز ایمنی مردم در بازارهای نوظهور است، پایان سال ۲۰۲۱ می باشد. انتظار می رود شش تا ۷۰ از جمعیت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ در اکثر EM ها از برخی از مصونیت ها در برابر COVID-۱۹ برخوردار هستند.

وی پس از این توضیحات به ارزهای اقتصادهای نوظهور در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت:  به تسکین روند بازگشتی خود به دلیل عقبگرد بازده و سوددهی آمریکا و دلار، ادامه داده اند. شاخص فارکس این اقتصادها از زمان رسیدن به پایین ترین سطح در ۳۰ مارس، به میزان ۲.۲ درصد تقویت شده است (این رقم قوی ترین عملکرد در مدت مشابه از ۱۸ دسامبر بوده است.)

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG ادامه داد: نماهای معاملاتی در هفته گذشته این باور را به ما می دهد که فارکس آسیا برجسته بوده و دوام آورده است.

وی گفت: طی هفته گذشته، همانطور که به طور گسترده انتظار می رفت، ترکیه نرخ سیاست ها را متوقف نگه داشت، اما لحن بیانیه به نظر می رسد ناخوشایند است و زمینه را برای شروع یک چرخه تسهیل کننده سازگار فراهم می کند. در کشورهای دیگر از جمله مصر ضعیف ترین کسری حساب جاری از سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید و لهستان نرخ ها را به حال تعلیق نگه داشت.

خمان بیان کرد که در هفته پیش رو ، تمرکز بر تصمیمات روسیه در خصوص تعیین نرخ ها (افزایش ۲۵ نقطه پایه در مسیر جدید نرخ بانک مرکزی روسیه)،  اسرائیل (در انتظار و به حال تعلیق) و افریقای جنوبی با نشانی از تورم در ماه مارس خواهد بود.

احسان خمان: پیش بینی ما این است که روند حرکت اقتصادهای نوظهور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با قاطعیت در حالتی خوش بینانه البته با ناهمگنی قابل توجه ای باقی خواهد ماند

احسان خمان تصریح کرد: پیش بینی ما این است که روند حرکت اقتصادهای نوظهور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با قاطعیت در حالتی خوش بینانه البته با ناهمگنی قابل توجه ای باقی خواهد ماند. ما تولید ناخالص داخلی واقعی ، تراز حساب جاری و مالی، تورم، نرخ ها و پیش بینی های فارکس برای سال جاری و  ۲۰۲۰ را ارائه می دهیم.

رئیس بخش خاورمیانه این بانک ژاپنی مستقر در امارات در خصوص شاخص های اصلی گفت: ارزش سهام اقتصادهای نوظهور با جریانها و ورودی های قوی (۴/۲+ میلیارد دلار) در حالی که بدهی ثابت بوده (۰.۱ - میلیارد دلار) ثبت شده است.

کد خبر: ۸۴٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha