۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
 بی انضباطی گسترده مالی از مهمترین عوامل مشکلات اقتصادی و تورم
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

بی انضباطی گسترده مالی از مهمترین عوامل مشکلات اقتصادی و تورم

ندری، کارشناس اقتصادی بی انضباطی های مالی را از مهمترین عوامل مشکلات اقتصادی کشور و عامل رشد تورم می دانند.

به گزارش بازار، کامران ندری کارشناس پولی و بانکی، گفت: معضل درآمدهای نفتی و نحوه تبدیل آن به ریال معضلی قدیمی است که از دهه های گذشته وجود داشته و درآمدهای حاصل از فروش نفت وارد حساب هایی می شود و در مواردی حتی قبل از وصول درآمد های ارزی مبلغ ریالی آن از بانک مرکزی دریافت شده که این امر موجب افزایش پایه پولی و تورم در اقتصاد شده است.

وی افزود: قبل از تحریم ها ارزهای حاصل از فروش نفت به کشور بازمی گشت و تامین می شد اما بعداز تحریم ها درآمدهای ارزی در دسترس نبوده و در کشورهای خریدار نفت بلوکه شده است.

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به تامین کسری بودجه دولت از طریق فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی اظهار داشت: این کار موجب افزایش پایه پولی و تورم می شود در حالیکه دولت خودش می تواند دلارها را در بازار عرضه کند و بانک مرکزی مجبور نشود بیش از اندازه پول چاپ کند.

وی بر اصلاح و بازنگری شیوه های قبلی تامین منابع دولت تاکید کرد و اظهارداشت: در حال حاضر بخش زیادی از ذخایر صندوق توسعه ملی قابل دسترسی نیست و از طرفی کسری بودجه پیدا و پنهان به معضلی در اقتصاد تبدیل شده است.

کامران ندری افزود: در این سالها دولت برای تامین کسری بودجه و فروش اوراق بهادار به بانک مرکزی برای پایین نگه داشتن نرخ بهره فشار آورده است.

این کارشناس اقتصادی، بی انضباطی های گسترده مالی در اقتصاد را از مهمترین عوامل بروز مشکلات اقتصادی در کشور عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر به علت این بی انضباطی گسترده مالی، صندوق های بازنشستگی و بانک ها و شرکت های دولتی همه کسری بودجه دارند و برای جبران این کسری به سراغ بانک مرکزی می روند و بانک مرکزی برای تامین این منابع پول بیشتری چاپ میکند و بدین ترتیب پایه پولی و تورم افزایش می یابد بنابراین باید دستگاههای ذیربط هرچه سریعتر برای مقابله با بی انضباطی های گسترده مالی در اقتصاد ورود و تدبیر کنند.

کد خبر: ۸۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha