۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مزیت های تعیین عوارض بر سر راه صادرات سنگ ‌آهن
رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق:

مزیت های تعیین عوارض بر سر راه صادرات سنگ ‌آهن

نفر، رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، گفت: مطلوب است تا در مسیر صادرات و بهره‌ گیری از منابع معدنی کشور، کنترل لازم صورت بگیرد.

بازار؛ گروه صنعت: «جمشید نفر» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که اخذ عوارض بر صادرات سنگ آهن چه تاثیری بر حفظ سرمایه های معدنی دارد؟ اظهار داشت: وجود ذخایر سنگ‌ آهن در کشور یک مزیت محسوب می شود و به دلیل وجود این منابع گسترده، در سال‌های اخیر صنعت فولاد توانسته به رشد بسیاری دست پیدا کند.

وی افزود: حال به منظور استفاده مناسب از این مزیت، انتظار می ‌رود تا ساز و کاری در جهت سامان‌ دهی فعالیت‌های معدنی سنگ ‌آهن از جمله صادرات آن در ‌نظر گرفته شود.

این مقام مسوول، بیان کرد: تعیین عوارض بر سر راه صادرات سنگ ‌آهن و دشوار شدن این مسیر برای حمایت از صنایع فولادی، می ‌تواند یکی از اقدامات موثر برای بهره‌گیری بهینه از سرمایه‌های معدنی باشد.

نفر تاکید کرد: این محدودیت‌ها موجب می‌ شود تا از مواد معدنی که در داخل کشور استخراج می ‌شوند در صنایع معدنی، استفاده شده و زنجیره ارزش افزوده آنها بیشتر شود.

وی افزود: مقبولیت عوارض صادرات سنگ ‌آهن، مشروط بر توسعه‌ معادن سنگ ‌آهن و صنایع فولادی است و اگر بهره‌گیری از منابع و فرصت‌هایی که در اختیار صاحبان معادن و صنایع قرار می ‌گیرد درست هدایت شود؛ بنده، موافق وجود عوارض بر صادرات سنگ‌ آهن کشور هستم ولی اگر از این فرصت درست استفاده نشود صاحبان معادن سنگ ‌آهن با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

اگر سنگ ‌آهن در داخل کشور از سوی صنایع، ارزان‌تر خریداری شده و تولیدات صنعتی گران ‌تر از نرخ جهانی، تمام شوند و از طرفی صنعت فولاد ما توانایی رقابت با سایر کشورهای جهانی تولیدکننده فولاد را نداشته باشد این کار، اشتباه بوده و نتیجه آن در صنعت فولاد چیزی ‌جز داشتن کارخانجات زیانده نخواهد بود

رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: به عبارت دیگر، اگر سنگ ‌آهن در داخل کشور از سوی صنایع، ارزان‌تر خریداری شده و تولیدات صنعتی گران ‌تر از نرخ جهانی، تمام شوند و از طرفی صنعت فولاد ما توانایی رقابت با سایر کشورهای جهانی تولیدکننده فولاد را نداشته باشد این کار، اشتباه بوده و نتیجه آن در صنعت فولاد چیزی ‌جزو داشتن کارخانجات زیانده نخواهد بود.

نفر گفت: اهمیت زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی، یکی از دلایل محدودیت صادرات سنگ‌ آهن است و نیاز است به صنایع پایین ‌دستی این ماده معدنی توجه شود.

وی بیان کرد: اساس بر این است که به سمت صنایع پایین‌ دستی حرکت کنیم؛ به آن مفهوم که مواد خام معدنی را وارد چرخه صنایع کرده و ارزش افزوده آنها وارد بازار شود.

این مقام مسوول، تاکید کرد: در این شرایط با برقراری عوارض بر سر صادرات سنگ‌آهن موافق هستم و آن را محرکی برای پیشرفت و توسعه صنعت معدنی و معادن کشور می‌دانم.

 
اگر بهره‌ گیری درست و بهینه از ماده معدنی سنگ‌ آهن در صنایع کشور صورت نگیرد صاحبان کارخانجات و تاسیسات تولیدی با زیان‌های بسیار زیاد روبرو خواهند شد

نظر فعالان صنعت فولاد مورد بررسی قرار گیرد
رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از رانت در بازار سنگ آهن نیاز است که چه اقداماتی صورت بگیرد؟ به بازار، گفت: مطلوب است تا در مسیر صادرات و بهره‌ گیری از منابع معدنی کشور کنترل صورت گیرد چرا که اگر بهره‌ گیری درست و بهینه از ماده معدنی سنگ‌ آهن در صنایع کشور صورت نگیرد صاحبان کارخانجات و تاسیسات تولیدی با زیان‌های بسیار زیاد روبرو خواهند شد.

نفر اظهار داشت: همچنین علاوه ‌بر تمام مشکلات مالی و صنعتی پیش ‌آمده، بی‌ثباتی و اشتغال‌ زدایی در این بخش رخ خواهد داد؛ بنابراین درباره مسئله ورود به صنایع بالادستی و ارزش‌ افزوده باید آگاهانه رفتار شود.

وی افزود: جلوگیری از رانت از دیگر مزایای محدودیت صادرات سنگ ‌آهن است و امروز زمان مناسبی است تا استفاده از منابع سنگ‌آهن، صادرات و ورود آن به بخش صنعت فولاد کشور، کنترل شود.

این مقام مسوول، بیان کرد: به نظر می رسد شیوه ‌نامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده و کنترل‌هایی که از طریق این وزارتخانه در حال اجرا است؛ مفید بوده و سد راه رانت‌هایی که در مسیر تولیدکنندگان فولاد قرار دارد خواهد شد.

نفر در پایان، گفت: اگر صنعت فولاد و بخش سنگ ‌آهن کشور قرار است پیشرفت‌های مهمی در ادامه، داشته باشند باید از تمامی بازی گردانان زنجیره تولید فولاد استفاده بهینه شود و نظر فعالان این بخش مورد بررسی قرار گیرد؛ در این شرایط می ‌توان تصمیم صحیح و راهبردی در پی آبادانی و توسعه کشور اتخاذ کرد.

کد خبر: ۸۴٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha