۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
لختگی خون واکسیناسیون را در اروپا محدود کرده است

لختگی خون واکسیناسیون را در اروپا محدود کرده است

گزارش های پی در پی درباره « لختگی خون »‌ واکسیناسیون را در اروپا و آمریکا به طور گسترده محدود کرده است.

پایگاه نیکی ژاپن در این گزارش گفته است:  اقدام هایی برای محدود کردن واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آغاز شده است. به علت گزارش هایی درباره لختگی خون پس از تزریق برخی از واکسن های ضد ویروس کرونا، آمریکا به طور موقت واکسیناسیون را به حالت تعلیق در آورد و افزون بر این انگلیس هم واکسیناسیون را محدود کرده است.

عامل لختگی خون و همچنین ارتباط میان لختگی خون و تزریق واکسن ضد ویروس کرونا همچنان ناشناخته است و در این میان نهادهای نظارتی در کشورهای مختلف سطح مراقبت ها پس از تزریق واکسن ضد ویروس را افزایش دادند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری و همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا، روز سیزدهم آوریل توصیه ای مبنی بر خودداری از واکسیناسیون با واکسن «‌جانسون اند جانسون »‌ برای همه ایالت های این کشور ارسال کردند.

مجوز استفاده اضطراری از واکسن «‌جانسون اند جانسون »‌ ماه فوریه امسال صادر و تاکنون بیش از شش میلیون ۸۰۰ هزار دوز از این واکسن تزریق شده است. تاکنون در شش نفر علائم شدید ترومبوتیک (ایجاد لختگی خون در مغز سر) رخ داده است.

همچنین گزارش های مشابه ای از دیگر واکسن ها از جمله آسترازنکا منتشر شده است. آژانس دارویی اروپا روز هفتم آوریل اعلام کرده است  داده هایی که پس از تزریق واکسن به بیست و پنج میلیون نفر جمع آوری شده است، نشان می دهد که در هشتاد و شش نفر گونه بسیار کمیاب لختگی خون رخ داده است.

انگلیس روز هفتم آوریل واکسن ساخته شده دیگر شرکتها از جمله فایزر را به افراد زیر سی سال توصیه کرده است. محدودیت واکسیناسیون در دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی هم اجرایی خواهد شد. دولت استرالیا واکسیناسیون افراد زیر پنجاه سال را با واکسن غیر از آسترازنکا خواستار شده و افزون بر این از خرید جانسون اند جانسون انصراف داده است.

واکسن های جانسون اند جانسون و آسترازنکا از نوعی ناقل به نام «‌ وکتورهای  ویروسی » ‌ساخته شده اند. اما واکسن فایزر و دیگر واکسن ها با فناوری متفاوت از نوعی وکتور که «‌ ام آر ان ای »  (‌ آر ان ای پیک ) خوانده می شود، ساخته شده اند.

در تولید واکسن جانسون اند جانسون و آسترازنکا بخشی از ژن ویروس کرونا به ویروس سرماخوردگی تزریق شده و بدین ترتیب ایمنی بدن فعال می شود. این روش در تولید واکسن ابولا هم استفاده شده است.

انتظار می رفت که  این روش برای واکسیناسیون بیماری کرونا بسیار موثر باشد. اما گزارش های پی در پی درباره لختگی خون بر اثر تزریق واکسن های حاصل از این روش موجب شده است که واکسیانسیون با واکسن هایی که از این روش ساخته می شوند، متوقف شود. محققان کشورهای مختلف در تلاشند علت لختگی خون بر اثر تزریق این نوع واکسن را پیدا کنند. گروه های تحقیقاتی در آلمان و نروژ در گزارشی در مجله پزشکی آمریکا، یافته های حاصل از بیمارانی که دچار لختگی خون شدند را منتشر کردند.

بر اساس این گزارش،‌ ترکیبات فعال موجود در پلاکت خون که پس از زخم عمیق ترشح و موجب انعقاد خون می شود، ممکن است پس از تزریق واکسن فعال شود و در بدن فرد ایجاد لختگی خون کند.

کد خبر: ۸۴٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha