۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
افزایش بیش از ۳۸ درصدی اجاره بها در زمستان ۹۹
مرکز آمار ایران اعلام کرد

افزایش بیش از ۳۸ درصدی اجاره بها در زمستان ۹۹

متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای خانوارهای واحدهای مسکونی که تمدید قرارداد داشته اند، در فصل زمستان ۱۳۹۹ برابر با ۳۸.۶ درصد است.

به گزارش بازار به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر ۲۷.۵ درصد است.

استان همدان با (۳۵.۷ درصد) بیشترین تورم و استان سیستان و بلوچستان با (۱۴.۷ درصد) کمترین تورم در بخش اجاره بهای واحدهای مسکونی را داشتند.

مرکز آمار ایران همچنین از افزایش ۴.۴ درصدی شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری در فصل زمستان سال ۹۹ خبر داد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در فصل زمستان ۱۳۹۹، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۱۸.۳ رسید که نسبت به فصل قبل (۲۰۹.۰)، ۴.۴ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان سمنان با ۱۰.۵۱ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ۱.۲۲ درصد افزایش بود.

شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری که ۲۱۸/۳ در فصل زمستان ۹۹ است نسبت به سال پایه یعنی سال ۹۵ است که عدد آن ۱۰۰ می‌باشد یعنی اجاره بها در زمستان سال گذشته نسبت به سال ۹۵، ۲/۲ برابر شده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، بخش مسکن است. این بخش شامل زیر بخش‌های "اجاره بهای واحدهای مسکونی و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) است.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل زمستان ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۸/۹ درصد است که نسبت به فصل پاییز ۹۹ (۲۸.۴ درصد)، ۰.۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان همدان با ۳۹.۴ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱۲.۹ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان همدان به طور متوسط ۱۰.۵ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان ۱۲ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

کد خبر: ۸۴٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha