۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
واکسن فایزر رکورددار بیشترین گزارش عوارض جانبی است

واکسن فایزر رکورددار بیشترین گزارش عوارض جانبی است

واکسن فایزر در جایگاه نخست به لحاظ عوارض جانبی که به همراه داشته قرار دارد زیرا در کارزار واکسیناسیون بیشتر از همه از این واکسن استفاده شده است.

به گزارش بازار، پایگاه ایتالیایی ایل جورناله در مطلبی هشدارهای مربوط به عوارض واکسن های کرونا را مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش آمده است: سومین گزارش آژانس دارویی ایتالیا (Aifa ) حاوی تمامی هشدارهای مربوط به عوارض جانبی از اولین روز تا ۲۶ ماه مارس ۲۰۲۱ با نگاه ویژه به موارد نادر لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا می باشد.

از مجموع بیش از ۹ میلیون دوز تزریق شده در بازۀ زمانی ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۲۶ مارس ۲۰۲۱ از سه واکسنی که در حال حاضر در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفته اند یعنی فایزر، مدرنا و آسترازنکا شاهد تعداد ۴۶۲۳۷ مورد عوارض جانبی بوده ایم.

بر اساس آنچه در گزارش فوق آمده است باید گفت که ۹۲.۷  درصد هشدارها به وقایع غیر جدی مربوط می گردند مانند احساس درد در محل تزریق، ضعف، خستگی و دردهای عضلانی لیکن عوارض جدی به ۷.۱ درصد مجموع کل مربوط می شود با ۳۶ مورد از هر ۱۰۰ هزار دوز و بدون در نظر گرفتن نوع واکسن، نوبت دوز آن و نقش واکسن (اینکه آیا علت مستقیم این عوارض بوده یا خیر).

شاید عجیب به نظر برسد لیکن باید گفت که واکسن فایزر در جایگاه نخست به لحاظ عوارض جانبی که به همراه داشته قرار دارد زیرا در کارزار واکسیناسیون بیشتر از همه از این واکسن استفاده شده است. این پرسش مطرح می شود که پس چرا در مورد آن سخنی گفته نمی شود؟ پاسخ آن ساده است زیرا تمامی هشدارها به وقایعی مربوط می گردند که بدون لختگی خون و عوارض جدی حل شدند.

 در گزارش Aifa  آمده است که به طور کلی تا تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۱ تعداد ۱۰۲ مورد فوت گزارش شده است. ۵۳.۹ درصد موارد به زنان و ۴۲.۲ درصد نیز به مردان مربوط می گردد. میانگین سنی جان باختگان ۸۱.۴  (بین رده های سنی ۳۴ الی ۱۰۴ سال) و ۸۰ درصد موارد نیز به افراد بالای ۷۵ سال مربوط می شد.

۷۶ مورد مرگ و میرها به واکسن فایزر و ۱۲ مورد به واکسن های مدرنا و آسترازنکا مربوط می شد. میزان مرگ و میر ۱.۱ مورد از هر ۱۰۰ هزار دوز فایزر، ۲.۸ مورد از هر ۱۰۰ هزار دوز مدرنا و ۰.۷ مورد از هر ۱۰۰ هزار دوز آسترازنکا بود که به طرز غافلگیرکننده ای در جایگاه آخر این رده بندی قرار دارد.

پس از تزریق آسترازنکا مواردی از ترومبوآمبولی مشاهده شد. لیکن بسیار مهم است که میان سه احتمالی که ممکن است پس از تزریق واکسن رخ دهد تمایز قائل شد.

– عوارض ناگوار شامل هر گونه عوارضی می شود که پس از تزریق یک دارو یا واکسن رخ می دهد و لزوماً ناشی از آن دارو یا واکسن نیست.

–یک واکنش بد پاسخی آسیب رسان و غیرعمدی یک دارو یا یک واکسن است که می توان میان آنها یک رابطه را مشخص نمود.

– تأثیر ناخوشایند تأثیری غیرعمدی مرتبط با یک واکسن یا دارو است که لزوماً آسیب رسان نبوده و در تعدادی از افراد مشاهده شد. بنابراین صحبت از یک تأثیر احتمالی ست که در خلال زمان معلوم می گردد و قابل قبول محسوب می شود.

به طور کلی هیچ دارویی هرگز نمی تواند بدون مخاطره باشد. هر یک از ما زمانی که تصمیم می گیریم از یک دارو استفاده کرده یا واکسنی بزنیم باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که در واقع سعی داریم بین مزایا و مضرات آن موازنه ایجاد کنیم. تعیین اینکه مزایای یک واکسن بیشتر از مخاطرات آن است و نیز کاهش مخاطرات به حداقل ممکن، از وظایف مقامات بهداشتی است.

کد خبر: ۸۴٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha