۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
تعیین نرخ ثابت برای یارانه نقدی اشتباه بود
کارشناس مسائل اقتصادی:

تعیین نرخ ثابت برای یارانه نقدی اشتباه بود

رضوی پور، کارشناس اقتصادی با تأکید بر لزوم توازن میان منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها گفت: اشتباهی که از ابتدا رخ داد انتخاب نرخ ثابت برای یارانه نقدی بود.

به گزارش بازار، حسین رضوی پور، کارشناس اقتصادی گفت: طرح هدفمندی یارانه ها در ابتدا کمی از نابرابری ها را در جامعه کم کرد و وضعیت چالشی و شکاف عمیق اقتصادی بین دهک های درآمدی را تا حدودی کاهش داد.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی باعث گردش مالی در روستاهای بدون درآمد شد، افزود: معیشت اهالی روستاها از محل این یارانه ها تا حدودی بهتر شد و بنابراین نمی توان گفت که یارانه نقدی مطلقاً در توسعه عدالت بی اثر بوده است.

این کارشناس اقتصادی متذکرشد: پرداخت یارانه نقدی در جهت برابری درآمدها صرفاً یک مسکنی بود که بخشی از آلام ناشی از نابرابری اقتصادی را تسکین داد اما اصل مشکل بی عدالتی در کشور دلایل ساختاری و اقتصادی متعددی دارد.

رضوی پور تصریح کرد: وقتی دولتها در جیب مردم دست کرده و هزینه های خود را با مالیات تورمی و افزایش تورم و خلق پول از محل افزایش پایه پولی تأمین می کنند تورم پایدار در اقتصاد شکل می گیرد و وقتی هم که تورم باشد افراد کمتر برخوردار بیشتر آسیب می بینند.

وی بر این باور است که اگر یارانه بر اساس منابع پایدار باشد منطقی است اما اگر بر اساس منابعی باشد که خودش مولد تورم است تشدید کننده تورم خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر لزوم توازن میان منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها گفت: اشتباهی که از ابتدا رخ داد انتخاب نرخ ثابت برای یارانه نقدی بود که نتیجه آن هم تحت فشار قرار گرفتن دولتها شد.

رضوی پور با بیان اینکه مبلغ یارانه ها باید متناسب با گرانی ها افزایش پیدا می کرد، افزود: اگر منابع مشخص و پایدار باشند افزایش یارانه ها منجر به تورم هم نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه یارانه ها باید به دهک های محروم جامعه محدود شود، اظهارکرد: اگر تصمیم به ندادن یارانه باشد باید تبعات آن را هم پذیرفت زیرا بخشی از مردم حتی قادر به تأمین نیازهای اولیه خود و امرار معاش نیستند و حیات آن ها وابسته به دولت است و لذا باید فکری هم به حال این افراد کرد.

کارشناس اقتصادی حذف مطلق یارانه ها را اشتباه می داند و می گوید: اگر دولت می تواند باید برای روستاییان بدون شغل سرمایه گذاری و اشتغالزایی کند در غیراین صورت باید حداقل هایی را برای این افراد تأمین کند تا امکان معاش داشته باشند.

کد خبر: ۸۳٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha