۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
نزدیک شدن «معبد لائودیسه» به گام نهایی کاوش/ اعتبار مورد نیاز تامین شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نزدیک شدن «معبد لائودیسه» به گام نهایی کاوش/ اعتبار مورد نیاز تامین شد

همدان - جانجان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهاوند از نزدیک شدن «معبد لائودیسه» به گام نهایی کاوش طی روزهای آتی و تامین اعتبار این اقدام خبر داد.

محسن جانجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه محله دوخواهران به‌عنوان هسته مرکزی شهر نهاوند از قدمتی تاریخی برخوردار است، مطرح کرد: در طول فصول مختلف، کاوش‌هایی در این محله انجام شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهاوند پیشینه استقرار این شهر را مربوط به پیش از دوران سلوکیان دانست و گفت: فصل اول تا پنجم کاوش های «معبد لائودیسه» به خوبی پیش رفته و آثار بسیاری به دست آمده است.

وی عنوان کرد: در فصل پنجم کاوش برای نخستین‌بار آثاری از دوره پیش از تاریخ کشف و در فصل‌های گذشته کاوش این معبد تاریخی، آثاری از دوران سلوکی و اشکانی مانند سفال، پایه ستون، سرستون، ساقه ستون، مجسمه‌های کوچک خدایان یونانی و سکه‌های نقره کشف شده است.

جانجان با تاکید بر اینکه فصل پنجم کاوش‌های «معبد لائودیسه» خاتمه یافته و گزارش‌های آن به پژوهشکده به‌صورت تفصیلی ارسال شده است، گفت: برای پیش روی فصل نهایی کاوش ها در این معبد، به اعتباراتی نیاز بود که هم اکنون این اعتبارات تامین شده است.

وی در این زمینه از تامین اعتبار ۳۰۰ میلیون تومانی برای آغاز فصل ششم کاوش «معبد لائودیسه» خبر داد و افزود: کاوش معبد لائودیسه دو بخش دارد و قرار است در حسینیه دوخواهران فعالیت کنیم و با توجه به اینکه یک ضلع دیوار آن ترک برداشته، دیوار باید تخریب، مقاوم سازی و رفع خطر شده و سپس کاوش آغاز شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهاوند یادآور شد: برای این کار باید یکی از دیوارهای حسینیه تخریب می‌شد که برای این امر هم نیاز به تأیید داشتیم و هم اینکه پس از تأیید، پیمانکاری برای این امر تعیین شود.

جانجان با بیان اینکه هم‌اکنون طی مناقصه، پیمانکار مربوطه مشخص شده است، افزود: به‌محض این تخریب، در روزهای آتی کاوش فصل ششم «معبد لائودیسه» شروع می‌شود.

کد خبر: ۸۳٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha