۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱
شکوفایی اقتصادی محصول انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها
در اروپا چه می گذرد؛

شکوفایی اقتصادی محصول انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها

ارتباط بین انجام مسولیتهای اجتماعی شرکتها و رشد اقتصادی در سالهای اخیر به اثبات رسیده است. اروپا در این حوزه پیشگام است و توجه به مسایل زیست محیطی در اولویت قاره سبز است.

بازار؛ گروه بین الملل: تاثیر انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در جامعه بارها مورد مطالعه قرار گرفته است. این مساله در روزهایی که دنیا با بحران کرونا روبرو بود و در شرایطی که همه گیری بار زیادی روی دوش جامعه گذاشته بود بیش از پیش مد نظر قرار گرفته است.

ولی مطالعات اخیر از رابطه بین  انجام مسولیتهای اجتماعی در کشورها و عملکرد بالای اقتصادی در کشور حکایت دارد به این معنا که اگر شرکتهای فعال در یک کشور در حوزه مسولیتهای اجتماعی فعال باشند، اقتصاد با سرعت بالاتری رشد می کند و فرصتهای بیشتری در اختیار اقتصاد کشور وجود خواهد داشت.

وب سایت Csr.ir در گزارش اخیر خود در این مورد نوشت: «در کشورهایی که شرکتها در حوزه مسولیتهای اجتماعی فعال تر هستند، اقتصاد پویا تر، ثبات اقتصادی بیشتر و سطح خلاقیت و نواوری در اقتصاد بالاتر است. در این کشورها بستر برای رشد اقتصادی فراهم است و زمینه برای گذر از بحران های سخت اقتصادی و مالی فراهم می شود. در این کشورها در سالهای سخت اقتصادی شرکتها فعالانه در حوزه مسولیتهای اجتماعی نقش ایفا می کنند و از این طریق می توانند باری از مشکلات اقتصادی دولت بردارند.»

اروپا، پیشگام در زمینه انجام مسولیتهای اجتماعی
نشریه سی اس ار با اشاره به نقش مسولیتهای اجتماعی شرکتها در عملکرد اقتصادی اروپا نوشت:« در اغلب کشورها، شرکتها به طور مجزا در مورد انجام مسولیتهای اجتماعی تصمیم گیری می کنند ولی در اروپا یک قانون نانوشته ای وجود دارد که بر مبنای ان اهداف شرکتها در انجام مسولیتهای اجتماعی همسو با اهداف اقتصادی کشور است.

در این کشورها، در سالهای بحران اقتصادی جای خالی دولت در بخش های اقتصادی و حمایتهای اجتماعی توسط شرکتها پر می شود و در سالهای رونق، شرکتها سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی و ارایه خدمات آموزشی را در دستور کار خود قرار می دهند. به همین دلیل است که اروپا را می توان از موفق ترین الگوهای دنیا در عرضه انجام مسولیتهای اجتماعی دانست و در رسانه های این قاره از انجام مسولیتهای اجتماعی شرکتها به عنوان یکی از مهم ترین ارزشهای اقتصادی آنها نام برده شده است.»

این نشریه در بخش مهمی از این گزارش به ضرورت سرمایه گذاری شرکتها در حوزه فعالیتهای نواورانه به عنوان بخشی از مسولیتهای اجتماعی خود اشاره کرد و نوشت: «با اینکه همسو شدن سیاستهای مسولیتهای اجتماعی شرکتها با دولت می تواند تاثیرات ماندگاری در اقتصاد به جای بگذارد ولی حضور شرکتها در عرصه فعالیتهای نوآورانه هم ضروری است و نمی توان این ضرورت را نادیده گرفت. باید این فرهنگ در شرکتها ایجاد شود که حضور در عرصه های نوآورانه یک ضرورت است و می تواند آینده اقتصادی کشورها را متحول کند. به همین دلیل تخصیص بخشی از منابع مالی بخش مسولیتهای اجتماعی به فعالیتهای نواورانه سیاستی صحیح است.»

محیط زیست دغدغه اصلی اروپا است
با اینکه گزارشهای زیادی در مورد مسولیتهای اجتماعی شرکتها در امریکا ارایه می شود و آمارهای زیادی در مورد شرکتهای بزرگ امریکایی که در این زمینه فعال هستند ارایه شده است، ولی کارشناسان اروپایی بر این باورند این قاره قدمت بیشتری در حوزه انجام مسولیتهای اجتماعی دارندو سازمان یافته تر در این حوزه کار می کند.

در این قاره انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها الزام قانونی ندارد ولی کمتر شرکتی را می توان یافت که در این زمینه فعالیت نکند. طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت csr.ir سالهای اخیر اروپا در حوزه انجام مسولیتهای اجتماعی فعال تر از دیگر قاره ها بوده است و شرکتهای فعال در این قاره تمرکز اصلی خود را روی تغییرات جوی و تلاش برای کاهش رد پای کربن قرار داده اند.

بر مبنای گزارش های موجود این روند از سال ۲۰۱۶ تا کنون سرعت گرفته است و تعداد پروژه های فعال با انرژی های پاک و تعداد نیروگاه های فعال با انرژی های تجدید پذیر در این قاره رشد کرده است.

اروپا اولین قاره ای بود که اوراق قرضه سبز را منتشر کرد و انتشار این اوراق قرضه به معنای جمع اوری منابع مالی توسط شرکتهای فعال در حوزه های زیست محیطی از بازار سهام بود.

این سیاست در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار در اروپا استفاده شد و در ابتدا تصور می شد که استقبال اندکی از آن شود ولی بعد از اینکه مردم و دولتها متوجه شدند با منابع مالی جمع اوری شده  از این طریق چه پروژه هایی قابل اجرا است و چه تغییرات بزرگی در سطح جهانی امکان ایجاد را دارد، سرمایه گذاری روی آن افزایش یافت.

کد خبر: ۸۳٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha